INTERVENTION WITH ADOLESCENTS THROUGH FOCUS GROUPS: A STRATEGY FOR A DEMOCRATIC SCHOOL - DOI: 10.5212/Rev.Conexao.v.12.i3.0015

Authors

  • Amanda Pantoja Freitas Universidade Federal do Pará - UFPA
  • Marina Couceiro Elias Universidade Federal do Pará - UFPA
  • Roberta Coutinho Proença Universidade Federal do Pará - UFPA
  • Victória dos Reis Gonçalves da Costa Universidade Federal do Pará - UFPA
  • Yasmin Lorena Sasaki Brito Universidade Federal do Pará - UFPA
  • Aline Beckmann de Castro Menezes Universidade Federal do Pará - UFPA

DOI:

https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.12.i3.0015

Keywords:

Adolescence, School psychologist, Focus group, Development.

Abstract

This study results from an outreach intervention carried out in a discipline of the undergraduate Psychology course. It was designed to help the changes and the social-emotional development of adolescents through focus groups. The themes were chosen by the ones that took part on the intervention and were related to their professional future and family, cyberbullying, feminism, religion and sexuality. The first stage was conducted among 104 adolescents from a school in Pará, Brazil. Twenty-six of those students volunteered to join focal groups in accordance with the subjects of their own interest. During this stage, the participants had the opportunity to express their opinions as well as to take a stand on themselves, critically and reflectively, about several subjects. It is relevant to highlight the importance of school psychologist to suggest and intermediate activities that stimulate participants to share and discuss their experiences as well as to act as the one who understands the person from a historical and social context.

Author Biographies

Amanda Pantoja Freitas, Universidade Federal do Pará - UFPA

Aluna do curso de Psicologia da Universidade Federal do Pará (UFPA), PA - Brasil.

Marina Couceiro Elias, Universidade Federal do Pará - UFPA

Aluna do curso de Psicologia da Universidade Federal do Pará (UFPA), PA - Brasil.

Roberta Coutinho Proença, Universidade Federal do Pará - UFPA

Aluna do curso de Psicologia da Universidade Federal do Pará (UFPA), PA - Brasil.

Victória dos Reis Gonçalves da Costa, Universidade Federal do Pará - UFPA

Aluna do curso de Psicologia da Universidade Federal do Pará (UFPA), PA - Brasil.

Yasmin Lorena Sasaki Brito, Universidade Federal do Pará - UFPA

Aluna do curso de Psicologia da Universidade Federal do Pará (UFPA), PA - Brasil.

Aline Beckmann de Castro Menezes, Universidade Federal do Pará - UFPA

Professora da Universidade Federal do Pará (PA), PA - Brasil. Doutorado em Teoria e Pesquisa do Comportamento.

 

References

ANDRADA, E. G. C. Novos Paradigmas na Prática do Psicólogo Escolar. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v.18, n.2, p. 196-199, 2005.

EDUCAÇÃO: UM TESOURO A DESCOBRIR (1996). Relatório para a Unesco da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. Relatório. Brasília: UNESCO, 2010.

FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS BRASILEIRAS-FORPROEX. Política Nacional de Extensão Universitária. Manaus: Ed. UFMG, 2012.

JOUT JOUT PRAZER. Coisinhas Flutuantes. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=CC1rbEMtOCk > . Acesso em: 5 nov. 2015.

LOPES, B. E. M. Grupo focal na Pesquisa em Ciências Sociais e Humanas. Revista educação e políticas em debate, v.3, n.2, 2014.

MARTINEZ, M. A. O que pode fazer o psicólogo na escola? Em aberto. Brasília, v.23, n. 83, p. 39-56, 2010.

PAPALIA, D. E.; OLDS, S. W. & FELDMAN, R.; D.; (1992) Desenvolvimento Humano. 8ª ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.

SERVO, M. S. & ARAÚJO, P. O. Grupo Focal em Pesquisas Sociais. Revista espaço acadêmico, v.12, n.137, 2012.

SHAFFER, D. R., (2002) Psicologia do desenvolvimento - Infância e adolescência. 5ª ed. São Paulo: Thomson, 2005.

Published

2016-11-25