THE NAPPING HOUSE: LITERATURE AND EXPERIENCES OF SENIOR CITIZENS AND CHILDREN AS PROTAGONISTS IN AN OUTREACH PROJECT

Authors

  • Daiana Camargo Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG http://orcid.org/0000-0002-1931-5577
  • Rita de Cássia da Silva Oliveira Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG
  • Paola Andressa Scortegagna Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG

DOI:

https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.14.i2.0008

Keywords:

UATI, Storytelling, Elderly, Community Outreach Education.

Abstract

Senior citizens increasingly look for spaces in which they can act, elevate their self-esteem and fulfill themselves as incomplete human beings in search for constant learning. The State University of Ponta Grossa (UEPG, in the Portuguese acronym) offers activities for senior citizens as part of its outreach project called Open University for Senior Citizens (UATI, in the Portuguese acronym). Storytelling is one of the many courses offered in the project. In this course, senior citizens stimulate their memories; participate actively in the construction of resources and tell stories. This article presents some reflections about the experiences with The Napping House by Audrey Wood and Don Wood. The story was presented in schools through intergeneration relations, therefore, it was possible for the senior citizens to give new meaning to their knowledge, as well as value and strengthen their social roles. It is a bibliographical research about outreach activities and the experience with the course. The activities carried out in the project aimed at articulating stories from different periods of oral and written tradition, allowing the senior citizens to discuss their culture and develop new knowledge and new experiences through Children´s Literature and meetings with children.

Author Biographies

Daiana Camargo, Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG

Professora da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), Ponta Grossa, PR - Brasil. Aluna de Doutorado da Universidade Nacional de La Plata (UNLP), La Plata – Argentina.

Rita de Cássia da Silva Oliveira, Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG

Professora da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), Ponta Grossa, PR - Brasil. Doutorado em Filosofia e Ciências da Educação.

Paola Andressa Scortegagna, Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG

Professora da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), Ponta Grossa, PR - Brasil. Doutorado em Educação.

References

ARAÚJO, Maria Amélia Máximo de et al. Extensão Universitária: um laboratório social. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011.

BENJAMIN, Walter. O narrador. Considerações sobre a obra de Nicolai Leskov. In:______. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 7. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994. p. 197-221.

BORGES, Carolina de Campos; MAGALHÃES, Andrea Seixas. Laços intergeracionais no contexto contemporâneo. Estudos de Psicologia, v. 16, n.2, p. 171-177, maio-agosto/2011.

BRASIL, Plano Nacional de Extensão Universitária. Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras e SESu. MEC Brasil, 2000 / 2001. Disponível em: http://www.portal.ufpa.br/docsege/Planonacionaldeextensaouniversitaria.pdf. Acesso em: 18 jun. 2017.

BRAZILEIRO, Fabiane et al. Assim se faz literatura. Barueri, SP: Instituto C&A, 2013.

BUSATTO, Cléo. Contar e encantar: pequenos grandes segredos da narrativa. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003.

CARVALHO, Maria Clotilde Barbosa N. Maia de. O diálogo intergeracional entre idosos e crianças: projeto “Era uma vez... diálogos intergeracionais. Dissertação (Mestrado em Serviço Social) - Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2007.

CASTRO, Luciana Maria C. A universidade, a extensão universitária e a produção de conhecimentos emancipadores. In: REUNIÃO DA ANPED, 27., 2004. Anais... Caxambu, 2004. Disponível em: http://27reuniao.anped.org.br/gt11/t1111.pdf. Acesso em: 18 jun. 2017.

CLARO, Luciana dos Santos. Objetos que tem o poder de fazer pensar: Design e Educação no Ensino Fundamental. Dissertação (Mestrado em Artes e Design) - Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008.

FARIAS, Carlos Aldemir. Contar histórias é alimentar a humanidade da humanidade. In: PRIETO, Benita (Org.). Contadores de Histórias: um exercício para muitas vozes. Rio de Janeiro: [s.ed], 2011.

FARIAS, Maria Alice. Como usar literatura infantil na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2013.

FERREIRA, Anália Adriana da Silva; LINO DE ARAÚJO, Denise. A cor como elemento narrativo no livro infantil. In: Seminário Nacional sobre ensino de língua materna e estrangeira e de literatura - SELIMEL, 11., 2015. Campina Grande, 2015. Disponível em: www.selimel.com.br/wp-content/uploads/2016/03/Analia-Adriana-gt-21.pdf. Acesso em: 18 jun. 2017.

GOLDMAN, Sara Nigri et al. Gerações: notas para iniciar o debate. Revista GerAção, Rio de Janeiro, a. 1, n. 1, p. 2-9, dez. 2002.

NUNES, Ana Lucia de Paula Ferreira; SILVA, Maria Batista da Cruz. A extensão universitária no ensino superior e a sociedade. Mal-Estar e Sociedade, Barbacena, Ano IV, n. 7, p.119-133, jul./dez. 2011. Disponível em: (Mhttp://www.uemg.br/openjournal/index.php/malestar/article/view/60. Acesso em: 18 jun. 2017.

NUNES, Lisa Nogueira Veiga. Promoção do bem-estar subjectivo dos idosos através da intergeracionalidade. Dissertação (Mestrado) - Universidade de Coimbra, Coimbra, 2009.

OLIVEIRA, Rita de Cássia da Silva. Terceira idade: do repensar dos limites aos sonhos possíveis. São Paulo: Paulinas, 1998.

OURIQUE, João Luis Pereira. O "contar histórias" da formação: o narrador na perspectiva de Walter Benjamin. Cadernos Benjaminianos, Belo Horizonte, UFMG, 2009. Disponível em: http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/cadernosbenjaminianos/article/download/5305/4713. Acesso em: 18 jun. 2017.

PAULA, João Antônio de. A extensão universitária: história, conceito e propostas. Interfaces: Revista de Extensão, v. 1, n. 1, p. 5-23, jul./nov. 2013.

RAMOS, Ana Claudia. Contação de histórias: um caminho para a formação de leitores? Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual de Londrina – UEL, 2011.

SARAIVA, José Leite. Papel da extensão universitária na formação de estudantes e professores. Brasília Médica, Brasília, v. 44, n. 3, p. 225-233, 2007.

SARMENTO, Manuel Jacinto. Infância, exclusão social e educação como utopia realizável. Educação e Sociedade, Campinas: Unicamp, ano 23, n. 78, abr./2002.

______. Gerações e alteridade: interrogações a partir da sociologia da infância. Educação e Sociedade, Campinas: Unicamp, v. 26, n. 91, p. 361-378, mai./ago. 2005.

SCHERMACK, Keila de Quadros. A contação de histórias como arte performática na era digital: convivência em mundos de encantamento. Disponível em: http://ebooks.pucrs.br/edipucrs/anais/IIICILLIJ/Trabalhos/Trabalhos/S10/keilaschermack.pdf. Acesso em: 18 jun. 2017.

SILVA, Gilda Santiago da. Memória e contação de histórias: a contribuição de idosos para estimular a criatividade e a imaginação de alunos do 4o ano do ensino fundamental da Escola Municipal Antônio Euzébio. Salvador, 2009.

SISTO, Celso. Textos e pretextos sobre a arte de contar histórias. São Paulo: Argos, 2001.

TEIGA, Sara Armanda Mora. As relações intergeracionais e as sociedades envelhecidas. Envelhecer numa sociedade não Stop – O Território Multigeracional de Lisboa Oriental Dissertação (Mestrado) - Escola Superior de Educação de Lisboa, 2012.

WOOD, Audrey; WOOD, Don. A Casa Sonolenta. São Paulo: Ática-Scipione, 2009. (Coleção Abracadabra).

Published

2018-04-30