REFLECTING ON HEALTH EDUCATION PRACTICE WITH ADOLESCENTS IN THE SCHOOL SPACE: AN EXTENSION REPORT

Authors

  • Angela Maria Gomes Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)
  • Marinez Soster dos Santos Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)
  • Denise Finger Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)
  • Angélica Zanittini Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)
  • Eloá Vanilla Franceschi Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)
  • Jeane Barros de Souza Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)
  • Fabiana Brum Haag Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)
  • Daniel José da Silva Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI)

Keywords:

Health Education, Children, Adolescents.

Abstract

Childhood and adolescence are stages of life facing a number of vulnerabilities, making the presence of health professionals necessary. In this perspective, the Extension Project “Promoting the Health of Children and Adolescents through Educational Activities”, of the Nursing Course at the Universidade Federal da Fronteira Sul, in the city of Chapecó- SC was created. The project was developed in a state school in 2014, involving students from the first year of elementary school until the last year of high school, employing Charles Maguerez Arch Method to construct the workshops. Due to amazing results, this paper was prepared in order to share and reflect on the extension experience in health education for children and adolescents at school. The health education actions carried out were moments of construction and application of knowledge for the participant children and adolescents’ development, aiming at healthier living habits.

Author Biographies

Angela Maria Gomes, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)

Aluna do Curso de Enfermagem da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Campus Chapecó, Brasil. 

Marinez Soster dos Santos, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)

Aluna do Curso de Enfermagem da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Campus Chapecó, Brasil.

Denise Finger, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)

Aluna do Curso de Enfermagem da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Campus Chapecó, Brasil. E-mail: 

Angélica Zanittini, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)

Aluna do Curso de Enfermagem da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Campus Chapecó, Brasil.

Eloá Vanilla Franceschi, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)

Aluna do Curso de Enfermagem da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Campus Chapecó, Brasil. E-mail: 

Jeane Barros de Souza, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)

Enfermeira. Professora da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Campus Chapecó, Brasil. Aluna do Programa de Pós Graduação em Educação e Saúde na Infância e Adolescência da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP). 

Fabiana Brum Haag, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)

Enfermeira. Professora da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), campus Chapecó-SC, Brasil. Mestrado em Ciências da Saúde: Cardiologia, pelo Instituto de Cardiologia do Rio Grande do Sul, Brasil, E-mail: 

Daniel José da Silva, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI)

Biólogo. Aluno do Curso de Mestrado em Ecologia na Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI), Brasil.

Published

2015-12-15