Student Movement and Political-Organizational Dimension: a necessary debate in professional training in Social Work

Main Article Content

Tales Willyan Fornazier Moreira
http://orcid.org/0000-0002-9191-7820
Lesliane Caputi
Gabriele Ponciano da Silva
Lucila de Souza Zanelli

Abstract

The reflections in this article refer to the experiences of the authors in the Student Movement in Social Work (MESS), registered in a research of Scientific Initiation, whose objective was to understand what the students of the Social Work course think and know about this Student Movement, as a politicalorganizational dimension, during the professional training, at the Federal University of the Triângulo Mineiro (UFTM). The research, whose analysis was based on the critical dialectic method, was carried out with students enrolled in the 5th to 8th period of the course and the data collection through the application of a closed questionnaire. The results indicated a synthesis of the concrete reality expressed in the voices of the research subjects, which signify the MESS as necessary for the political organization of the category, as well as for the strengthening of social struggles and the hegemonic ethical-political project of Social Service.


Keywords:

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
FORNAZIER MOREIRA, T. W.; CAPUTI, L.; DA SILVA, G. P.; ZANELLI, L. de S. Student Movement and Political-Organizational Dimension: a necessary debate in professional training in Social Work. Emancipação, Ponta Grossa - PR, Brasil., v. 19, n. 2, p. 1–16, 2019. DOI: 10.5212/Emancipacao.v.19i2.0006. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/emancipacao/article/view/11013. Acesso em: 22 nov. 2024.
Section
Artigos
Author Biographies

Tales Willyan Fornazier Moreira, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)

Assistente Social da Prefeitura Municipal de Guará-SP. Membro Pesquisador do Grupo de Estudo e Pesquisa em Fundamentos, Formação e Exercício Profissional em Serviço Social (GEFEPSS) da UFTM. Mestrando do Programa de Estudos Pós-Graduados em Serviço Social da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP).

Lesliane Caputi, Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM).

Assistente Social. Mestre e Doutora em Serviço Social. Docente do departamento de Serviço Social da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM). Líder do Grupo de Estudo e Pesquisa em Fundamentos, Formação e Exercício Profissional em Serviço Social (GEFEPSS) da UFTM.

Gabriele Ponciano da Silva, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF).

Mestranda em Serviço Social da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Integrante do Grupo de Estudo e Pesquisa em Fundamentos, Formação e Exercício Profissional em Serviço Social (GEFEPSS) da UFTM.

Lucila de Souza Zanelli, Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM).

Graduanda em Serviço Social pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM).  Integrante do Grupo de Estudo e Pesquisa em Fundamentos, Formação e Exercício Profissional em Serviço Social (GEFEPSS) da UFTM.