The psychological basis of Brazilian education and teacher training in contemporary capitalism

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Natasha Alves Correia Lima
http://orcid.org/0000-0002-9675-5381
Vera Cristina Rabelo Muniz
http://orcid.org/0000-0002-6332-2766
Ruth Maria de Paula Gonçalves

Abstract

The objective of this article is to rescue and reflect on the psychological bases of Brazilian education and teacher education in contemporary capitalism, considering that the historical background concerning psychology in its démarche as a science is of paramount importance to understand the role of psychology On education. For this purpose, we rely on the Marxian onto-criticism, a reference that allows us to unveil the contradictions and determinants of the real. The methodological procedures adopted are based on bibliographic and documentary research. It was observed that the institutionalization of psychological knowledge in education, as a tool to construct the subjectivity of individuals, intends to postulate itself as a neutral knowledge, however, we must be aware that our social practices are not neutral, but, contradictory, full of guiding ideologies of educational praxis. We recognize that both psychology and hegemonic education act as instruments of reform, contrary to revolutionary practice, the only real tool of social transformation.


 

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LIMA, N. A. C.; MUNIZ, V. C. R.; GONÇALVES, R. M. de P. The psychological basis of Brazilian education and teacher training in contemporary capitalism. Emancipação, Ponta Grossa - PR, Brasil., v. 20, p. 1–16, 2020. DOI: 10.5212/Emancipacao.v.20.2013014.006. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/emancipacao/article/view/12391. Acesso em: 22 jul. 2024.
Section
Artigos
Author Biographies

Natasha Alves Correia Lima, Universidade Estadual do Ceará

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Graduada no curso de Pedagogia da Universidade Estadual do Ceará. E-mail: natasha_acl@yahoo.com.br.

Vera Cristina Rabelo Muniz, Universidade Estadual do Ceará

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará - PPGE/UECE (2018). Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará - UECE (2015). e-mail: veracristina.rabelo@hotmail.com.

Ruth Maria de Paula Gonçalves, Universidade Estadual do Ceará

Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professora do Curso de Psicologia da UECE e do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE). E-mail: depaularuth@gmail.com.

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