The psychological basis of Brazilian education and teacher training in contemporary capitalism
Main Article Content
Abstract
The objective of this article is to rescue and reflect on the psychological bases of Brazilian education and teacher education in contemporary capitalism, considering that the historical background concerning psychology in its démarche as a science is of paramount importance to understand the role of psychology On education. For this purpose, we rely on the Marxian onto-criticism, a reference that allows us to unveil the contradictions and determinants of the real. The methodological procedures adopted are based on bibliographic and documentary research. It was observed that the institutionalization of psychological knowledge in education, as a tool to construct the subjectivity of individuals, intends to postulate itself as a neutral knowledge, however, we must be aware that our social practices are not neutral, but, contradictory, full of guiding ideologies of educational praxis. We recognize that both psychology and hegemonic education act as instruments of reform, contrary to revolutionary practice, the only real tool of social transformation.
Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Os autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR) que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da sua autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados. Para maiores informações sobre esta abordagem, visite Public Knowledge Project, projeto que desenvolveu este sistema para melhorar a qualidade acadêmica e pública da pesquisa, distribuindo o OJS assim como outros softwares de apoio ao sistema de publicação de acesso público a fontes acadêmicas. Os nomes e endereços de e-mail neste site serão usados exclusivamente para os propósitos da revista, não estando disponíveis para outros fins.
This journal provides open any other party.
Esta obra está licenciada sob uma Licença Creative Commons.
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR.
References
BRASIL. Planejando a próxima década: conhecendo as 20 metas do Plano Nacional de Educação. Ministério da Educação / Secretaria de Articulação com os Sistemas de Ensino (MEC/SASE), 2014. Disponível em: http://pne.mec.gov.br/images/pdf/pne_conhecendo_20_metas.pdf. Acesso em: 01 jan. 2018.
BOCK, A. M. B.; FURTADO, O. A psicologia no Brasil e suas relações com o marxismo. In: VILELA-JACÓ, Ana Maria; FERREIRA, Arthur Arruda Leal; PORTUGAL, Francisco Teixeira. História da psicologia: rumos e percursos. 2. ed. rev. e ampl. Rio de Janeiro: Nau, 2011. p. 503-513.
COSTA, G. M. da. Contribuição da análise imanente à pesquisa de textos. Revista Eletrônica Arma da Crítica, ano 1, v. 1, Fortaleza, jan. 2009. p. 24-33 Disponível em: http://www.armadacritica.ufc.br/phocadownload/gilmaisa.pdf. Acesso em: 05 jan. 2018
ENGELS, F. Sobre o papel do trabalho na transformação do macaco em homem. In: ANTUNES, R. (Org.) A Dialética do Trabalho – Escritos de Marx e Engels. 1. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2004.
FERREIRA, A. A. L. Da psicologia ideológica à psicologia revolucionária: marxismo na psicologia ocidental. In: VILELA-JACÓ, Ana Maria; FERREIRA, Arthur Arruda Leal; PORTUGAL, Francisco Teixeira. História da psicologia: rumos e percursos. 2. ed. rev. e ampl. Rio de Janeiro: Nau, 2011. p. 159-168.
FRERES, H. A. et al. Apontamentos sobre a relação ontogenética entre trabalho e conhecimento. Série-Estudos – Periódico do Programa de Pós-Graduação em Educação da UCDB. Campo Grande, MS, n. 33, p. 11-21, jan./jul. 2012. ISSN 2318-1982. Disponível em: http://www.serie-estudos.ucdb.br/index.php/serie-estudos/article/view/39. Acesso em: 03 jan. 2018.
KOSIK, K. Dialética do concreto. Tradução. Célia Neves e Alderico Toríbio. 5. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra,1976.
LESSA. S. Para compreender a ontologia de Lukács. 3. ed. rev. e ampl. Ijuí: Ed. Unijuí, 2007. 240 p. (Coleção filosofia; 19).
LESSA, S.; TONET, I. Introdução à filosofia de Marx. São Paulo: Expressão Popular, 2008.
LIMA, M. F. Trabalho, reprodução social e educação em Lukács. 2009. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Educação) – Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2009.
LUKÁCS, G. O Trabalho. In: LUKÁCS, G. Para uma ontologia do ser social II. Tradução Ivo Tonet, Ronaldo Vielmi Fortes e Nélio Schneider. São Paulo: Boitempo, 2013. p. 41-157.
MASSIMI, M. O processo de institucionalização do saber psicológico no Brasil do século XIX. In: VILELA-JACÓ, Ana Maria; FERREIRA, Arthur Arruda Leal; PORTUGAL, Francisco Teixeira. História da psicologia: rumos e percursos. 2. ed. rev. e ampl. Rio de Janeiro: Nau, 2011. p. 159-168.
MARTINS, L. M. A formação social da personalidade do professor: um enfoque vigotskiano. 2. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2015.
MARX, K. O Manifesto Comunista. 18ª edição. São Paulo: Paz e Terra, 1998.
MARX, K. Manuscritos econômico-filosóficos. Tradução de Jesus Ranieri. São Paulo: Boitempo, 2010.
MARX, K. O Capital: crítica da economia política: Livro I: o processo de produção do capital. Tradução de Rubens Enderle. São Paulo: Boitempo, 2015.
MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã: crítica da mais recente filosofia alemã em seus representantes Feuerbach, B. Bauer e Stirner, e do socialismo alemão em seus diferentes profetas (1845-1846); tradução de Rubens Enderle, Nélio Schneider, Luciano Cavini Martorano. São Paulo: Boitempo, 2007.
MORAES, M. C. M. (org.). Iluminismo às avessas: produção de conhecimento e políticas de formação docente. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.
TONET, I. Educação contra o Capital. Maceió: EDUFAL, 2007.
SAVIANI, D. Formação de professores no Brasil: dilemas e perspectivas. Revista Poíesis Pedagógica, [S.l.], v. 9, n. 1, p. 07-19, set. 2011a. ISSN 2178-4442. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/poiesis/article/view/15667. Acesso em: 01 jan. 2018.
SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. 3. ed. rev. 1. reimpr. Campinas, SP: Autores Associados, 2011b.
SAVIANI, D. A pedagogia no Brasil: história e teoria. 2.ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.
SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2013.