Gramscian Conceptions of Education and Unitary School in Brazilian Publications

Main Article Content

Priscila Meier de Andrade Tribeck
Danuta Estrufika Cantoia Luiz
Aldimara Catarina Brito Delabona Boutin

Abstract

This article is a result of research from the Núcleo de Estudos e Pesquisa: Estado, Políticas Públicas e Práticas Sociais - (NUEPPS). It aims to present an analysis of the conceptions of Education, Unitary School, and
Disinterested School in the set of gramscianos articles available in the IGSBrazil. It also presents to what extent the conception of education found in the evaluated articles relates to the theoretical reflections of Gramsci. The methodology contains a) a survey of the articles dealing with the education category in the IGS - Brazil; b) identification of the themes that stands out in the education category; c) selection of the most significant fragments; and d) analysis of these fragments in the light of the Gramscian reference. It is
concluded that the categories of Unitary School and Disinterested School are highlighted in the articles that aim at education from the perspective of gramscianos and in postgraduate teaching, in accordance with the set of works by Antônio Gramsci.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
TRIBECK, P. M. de A.; ESTRUFIKA CANTOIA LUIZ, D.; CATARINA BRITO DELABONA BOUTIN, A. . Gramscian Conceptions of Education and Unitary School in Brazilian Publications. Emancipação, Ponta Grossa - PR, Brasil., v. 20, n. especial, p. 1–13, 2020. DOI: 10.5212/Emancipacao.v.20.2014520.003. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/emancipacao/article/view/14520. Acesso em: 24 nov. 2024.
Section
Artigos
Author Biographies

Priscila Meier de Andrade Tribeck, UTFPR - Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Doutoranda em Ciências Sociais Aplicadas pela Universidade Estadual de Ponta Grossa. Mestre em Ensino de Ciência e Tecnologia pela UTFPR. Graduada em Pedagogia e Administração Pública pela Universidade Estadual de Ponta Grossa. Professora Assistente da Universidade Tecnológica Federal do Paraná. E-mail: pmtribeck@utfpr.edu.br..

Danuta Estrufika Cantoia Luiz, UEPG - Universidade Estadual de Ponta Grossa

Doutora e Mestre em Serviço Social pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Graduada em Serviço Social pela UEPG e Professora do Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais Aplicadas e Bacharelado em Serviço Social da Universidade Estadual de Ponta Grossa. E-mail: danutaluiz88@gmail.com.

Aldimara Catarina Brito Delabona Boutin, UEPG - Universidade Estadual de Ponta Grossa

Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual de Ponta Grossa, Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Ponta Grossa, Graduada em História pela Universidade Estadual de Ponta Grossa e Especialista em História das Revoluções e dos Movimentos Sociais pela Universidade Estadual de Maringá. E-mail: audiboutin@hotmail.com.

References

BAPTISTA, M das G. de A. Práxis e educação em Gramsci. Filosofia e Educação (Online). Revista Digital do Paideia, Ribeirão Preto, v. 2, n. 1, p. 181- 2013, abr./set. 2010.

DEL RIO, M. Gramsci e a educação do educador. Cad. Cedes, Campinas, v. 26, n. 70, p. 311- 328, set./dez. 2006.

FERRETI, C. J. O pensamento educacional em Marx e Gramsci e a concepção de politécnica. Trab. Educ e Saúde, Rio de Janeiro, v. 07, suplemento, p. 105-128, 2009.

GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere, vol. 2. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.

GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere, vol. 3. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2016.

GRAMSCI, A. Concepção dialética da história. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.

GRAMSCI, A. Concepção dialética da História. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 1995.

GRAMSCI, A. Escritos políticos, vol. 1. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 2004.

GRAMSCI, A. Os intelectuais e a organização da cultura. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 1979.

LIGUORI, G.; VOZA, P. Dicionário Gramsciano. São Paulo: Boitempo, 2017.

MANACORDA, M. A. O princípio educativo em Gramsci: americanismo e conformismo. Campinas: Alínea, 2008.

MONASTA, A. Antônio Gramsci. Recife: Massangana, 2010.

NOSELLA, P.; AZEVEDO, M. L. N de. A educação em Gramsci. Rev. Teoria e Prática da Educação, Maringá, v. 15, n. 02, p. 25-33, maio./ago. 2012.

RODRIGUES, M. R. N. A questão da educação no pensamento de Gramsci. Cadernos de Pesquisa, São Luís, v. 03, n. 02, p. 129-135, jul./dez. 1987.

SILVEIRA, R. J. T. Escola e classe social de uma perspectiva gramsciana: a sala de aula, o intelectual e os simples. ETD – Educ. Tem. Digit., Campinas, v. 17, n. 03, p. 558- 575, set./dez, 2015.

YASBEK, M. C. Classes Subalternas e Assistência Social. São Paulo: Cortez. 1993.

Artigos que compuseram o universo da pesquisa

BAPTISTA, M das G. de A. Práxis e educação em Gramsci. Filosofia e Educação (Online). Revista Digital do Paideia, Ribeirão Preto, v. 2, n. 1, p. 181- 2013, abr./set. 2010.

DIAS, G. A educação escolar e a construção da contra hegemonia burguesa. Educar, Curitiba, n.13, p. 35-44, abr./set. 1997.

DEL RIO, M. Gramsci e a educação do educador. Cad. Cedes, Campinas, v. 26, n. 70, p. 311- 328, set./dez. 2006.

DORE, R. Afinal o que significa o princípio educativo em Gramsci? Cad. Cedes, Campinas, v. 34, n. 94, p. 297-316, set./dez. 2014.

DURANDE, J. C. G. Educação e hegemonia de classe: as funções ideológicas da escola. Revista Administração de Empresas, Rio de Janeiro, v. 20, n. 02, p. 70-81, abr./jun. 1980.

FERRETI, C. J. O pensamento educacional em Marx e Gramsci e a concepção de politecnia. Trab. Educ e Saúde, Rio de Janeiro, v. 07, suplemento, p. 105-128, 2009.

MAGRONE, E. Gramsci e a educação: a renovação de uma agenda esquecida. Cad. Cedes, Campinas, v. 26, n. 70, p. 353- 372, set./dez, 2006.

NOSELLA, P. Ensino Médio unitário ou multiforme? Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 20, n. 60, p. 122- 142, jan./mar. 2015.

NOSELLA, P. Gramsci e os educadores brasileiros. Revista da FEBBA, Salvador, n. 10, p. 09- 24, jul./dez, 1998.

NOSELLA, P.; AZEVEDO, M. L. N de. A educação em Gramsci. Rev. Teoria e Prática da Educação, Maringá, v. 15, n. 02, p. 25-33, maio./ago. 2012.

RODRIGUES, M. R. N. A política educacional e a instituição escolar no pensamento da ideologia pós liberal: uma análise. Cadernos de Pesquisa, São Luís, v. 05, n. 02, p. 123-143, jul./dez. 1989.

RODRIGUES, M. R. N. A questão da educação no pensamento de Gramsci. Cadernos de Pesquisa, São Luís, v. 03, n. 02, p. 129-135, jul./dez. 1987.

SEMERARO, G. Gramsci educador de relações hegemônicas. Rev. Educação Cultura e Sociedade, São Luís, v. 01, n. 02, p. 143-156, fev./jun. 2011.

SILVEIRA, R. J. T. Escola e classe social de uma perspectiva gramsciana: a sala de aula, o intelectual e os simples. ETD – Educ. Tem. Digit., Campinas, v. 17, n. 03, p. 558- 575, set./dez, 2015.