Gramscian Conceptions of Education and Unitary School in Brazilian Publications
Main Article Content
Abstract
This article is a result of research from the Núcleo de Estudos e Pesquisa: Estado, Políticas Públicas e Práticas Sociais - (NUEPPS). It aims to present an analysis of the conceptions of Education, Unitary School, and
Disinterested School in the set of gramscianos articles available in the IGSBrazil. It also presents to what extent the conception of education found in the evaluated articles relates to the theoretical reflections of Gramsci. The methodology contains a) a survey of the articles dealing with the education category in the IGS - Brazil; b) identification of the themes that stands out in the education category; c) selection of the most significant fragments; and d) analysis of these fragments in the light of the Gramscian reference. It is
concluded that the categories of Unitary School and Disinterested School are highlighted in the articles that aim at education from the perspective of gramscianos and in postgraduate teaching, in accordance with the set of works by Antônio Gramsci.
Metrics
Article Details
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Os autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR) que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da sua autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados. Para maiores informações sobre esta abordagem, visite Public Knowledge Project, projeto que desenvolveu este sistema para melhorar a qualidade acadêmica e pública da pesquisa, distribuindo o OJS assim como outros softwares de apoio ao sistema de publicação de acesso público a fontes acadêmicas. Os nomes e endereços de e-mail neste site serão usados exclusivamente para os propósitos da revista, não estando disponíveis para outros fins.
This journal provides open any other party.
Esta obra está licenciada sob uma Licença Creative Commons.
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR.
References
BAPTISTA, M das G. de A. Práxis e educação em Gramsci. Filosofia e Educação (Online). Revista Digital do Paideia, Ribeirão Preto, v. 2, n. 1, p. 181- 2013, abr./set. 2010.
DEL RIO, M. Gramsci e a educação do educador. Cad. Cedes, Campinas, v. 26, n. 70, p. 311- 328, set./dez. 2006.
FERRETI, C. J. O pensamento educacional em Marx e Gramsci e a concepção de politécnica. Trab. Educ e Saúde, Rio de Janeiro, v. 07, suplemento, p. 105-128, 2009.
GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere, vol. 2. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.
GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere, vol. 3. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2016.
GRAMSCI, A. Concepção dialética da história. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.
GRAMSCI, A. Concepção dialética da História. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 1995.
GRAMSCI, A. Escritos políticos, vol. 1. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 2004.
GRAMSCI, A. Os intelectuais e a organização da cultura. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 1979.
LIGUORI, G.; VOZA, P. Dicionário Gramsciano. São Paulo: Boitempo, 2017.
MANACORDA, M. A. O princípio educativo em Gramsci: americanismo e conformismo. Campinas: Alínea, 2008.
MONASTA, A. Antônio Gramsci. Recife: Massangana, 2010.
NOSELLA, P.; AZEVEDO, M. L. N de. A educação em Gramsci. Rev. Teoria e Prática da Educação, Maringá, v. 15, n. 02, p. 25-33, maio./ago. 2012.
RODRIGUES, M. R. N. A questão da educação no pensamento de Gramsci. Cadernos de Pesquisa, São Luís, v. 03, n. 02, p. 129-135, jul./dez. 1987.
SILVEIRA, R. J. T. Escola e classe social de uma perspectiva gramsciana: a sala de aula, o intelectual e os simples. ETD – Educ. Tem. Digit., Campinas, v. 17, n. 03, p. 558- 575, set./dez, 2015.
YASBEK, M. C. Classes Subalternas e Assistência Social. São Paulo: Cortez. 1993.
Artigos que compuseram o universo da pesquisa
BAPTISTA, M das G. de A. Práxis e educação em Gramsci. Filosofia e Educação (Online). Revista Digital do Paideia, Ribeirão Preto, v. 2, n. 1, p. 181- 2013, abr./set. 2010.
DIAS, G. A educação escolar e a construção da contra hegemonia burguesa. Educar, Curitiba, n.13, p. 35-44, abr./set. 1997.
DEL RIO, M. Gramsci e a educação do educador. Cad. Cedes, Campinas, v. 26, n. 70, p. 311- 328, set./dez. 2006.
DORE, R. Afinal o que significa o princípio educativo em Gramsci? Cad. Cedes, Campinas, v. 34, n. 94, p. 297-316, set./dez. 2014.
DURANDE, J. C. G. Educação e hegemonia de classe: as funções ideológicas da escola. Revista Administração de Empresas, Rio de Janeiro, v. 20, n. 02, p. 70-81, abr./jun. 1980.
FERRETI, C. J. O pensamento educacional em Marx e Gramsci e a concepção de politecnia. Trab. Educ e Saúde, Rio de Janeiro, v. 07, suplemento, p. 105-128, 2009.
MAGRONE, E. Gramsci e a educação: a renovação de uma agenda esquecida. Cad. Cedes, Campinas, v. 26, n. 70, p. 353- 372, set./dez, 2006.
NOSELLA, P. Ensino Médio unitário ou multiforme? Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 20, n. 60, p. 122- 142, jan./mar. 2015.
NOSELLA, P. Gramsci e os educadores brasileiros. Revista da FEBBA, Salvador, n. 10, p. 09- 24, jul./dez, 1998.
NOSELLA, P.; AZEVEDO, M. L. N de. A educação em Gramsci. Rev. Teoria e Prática da Educação, Maringá, v. 15, n. 02, p. 25-33, maio./ago. 2012.
RODRIGUES, M. R. N. A política educacional e a instituição escolar no pensamento da ideologia pós liberal: uma análise. Cadernos de Pesquisa, São Luís, v. 05, n. 02, p. 123-143, jul./dez. 1989.
RODRIGUES, M. R. N. A questão da educação no pensamento de Gramsci. Cadernos de Pesquisa, São Luís, v. 03, n. 02, p. 129-135, jul./dez. 1987.
SEMERARO, G. Gramsci educador de relações hegemônicas. Rev. Educação Cultura e Sociedade, São Luís, v. 01, n. 02, p. 143-156, fev./jun. 2011.
SILVEIRA, R. J. T. Escola e classe social de uma perspectiva gramsciana: a sala de aula, o intelectual e os simples. ETD – Educ. Tem. Digit., Campinas, v. 17, n. 03, p. 558- 575, set./dez, 2015.