The Statute of Children and Adolescents (ECA) and indigenous children and adolescents: study notes

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Suzete Terezinha Orzechowski
Meg Monique Maria Dias Bogo
Letícia Laleska Gabriel
Rodrigo Kavag de Souza
Oseias Poty Miri Florentino
Joares Alves

Abstract

This paper presents results from activities undertaken during the VII Paranaense Statute Seminar of Children and Adolescents: 30 years ECA: We breathe hope! Presenting ECA in schools in indigenous communities in the state of Paraná was an opportunity to deepen the reflection on the subject and conduct a study on the challenges and prospects for applying ECA to indigenous children and adolescents. During the activity, of presenting ECA to the community, the emphasis was on the need to take a different look at the care of indigenous children and adolescents, showing that moments of dialogue are important to ensure fundamental rights and make citizenship effective. Among the results, we highlight the perception of the demand for municipal legislation to formalize the exclusive vacancy for indigenous representatives in the tutelary council, in addition to the recognition of the importance of taking the ECA debate to indigenous communities to promote the discussion of this public policy, and the verification of the relevance of studies and debates on the application of ECA to indigenous children and adolescents.

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How to Cite
ORZECHOWSKI, S. T. .; DIAS BOGO, M. M. M.; LALESKA GABRIEL , L. .; KAVAG DE SOUZA, R. . .; POTY MIRI FLORENTINO, O. .; ALVES, J. The Statute of Children and Adolescents (ECA) and indigenous children and adolescents: study notes. Emancipação, Ponta Grossa - PR, Brasil., v. 20, p. 1–14, 2020. DOI: 10.5212/Emancipacao.v.20.2016508.029. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/emancipacao/article/view/16508. Acesso em: 14 may. 2024.
Section
Seção Temática 30 anos do ECA - Estatuto da Criança e Adolescente
Author Biographies

Suzete Terezinha Orzechowski, UNICENTRO - PR

Doutora em Educação pela Pontífice Universidade Católica do Paraná. Docente do Departamento de Pedagogia da UNICENTRO – Guarapuava - PR. Coordenadora do Laboratório de Pedagogia Social da UNICENTRO (LAPSU). E-mail: suziorze@gmail.com

Meg Monique Maria Dias Bogo, UNICENTRO - PR

Mestre em História pela Unicentro/Irati-PR. Especialista em Educação do Campo pela UNICENTRO-Guarapuava e Licenciada em História pela UNICENTRO-Guarapuava. Pesquisadora do Laboratório de Educação do Campo e Indígena (LAECI) da UNICENTRO-PR. E-mail: megmonique@hotmail.com.

Letícia Laleska Gabriel

Mestre em História pela UFRGS – RS. Licenciada em Pedagogia pela UNICENTRO-Chopinzinho. Educadora Indígena. E-mail: gleticialaleska@gmail.com

Rodrigo Kavag de Souza

Mestre em Antropologia pela UFRGS. Licenciado em Pedagogia pela UNICENTRO-Chopinzinho. Educador Indígena e professor em escolas indígenas. E-mail: rodrigokavag@gmail.com

Oseias Poty Miri Florentino

Especialista em Gestão Escolar. Licenciado em Pedagogia – UNICENTRO-Chopinzinho. Educador indigena e professor de escolas indígenas. E-mail: potymiri@gmail.com

Joares Alves

Graduando em Administração na UNICENTRO. Primeiro Indígena eleito Conselheiro Tutelar no Paraná, atua no município de Mangueirinha-PR. E-mail: alvesjoares2013@gmail.com.

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