Professional development through experiential learning in research: contributions of collaborative action research

Main Article Content

Fabrício Oliveira da Silva
http://orcid.org/0000-0002-7962-7222
Marinalva Lopes Ribeiro
http://orcid.org/0000-0002-9197-1341

Abstract

This paper analyzes the contribution of collaborative action research to the professional development of student researchers. It adopts as a centrality the notion that dialogicity, reflection and the development of
rhizome research have a close relationship with the researcher’s development, by allowing him to insert himself in the research universe from a matrix project developed by a group of researchers. collaborators who reveal a certain experience in dealing with scientific research. The article aims to analyze the
contributions of the production of studies carried out based on collaborative action research for the professional development of student researchers. The methodology is of qualitative basis and was developed from the reports of scientific initiation and master’s dissertations. The study showed that the involvement of employees in collaborative action research favors the development of experiential learning by becoming a research teacher. It also reveals that rhizome research promotes reflections on the network, enabling autonomy and professional development. 

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
SILVA, F. O. da; LOPES RIBEIRO, M. Professional development through experiential learning in research: contributions of collaborative action research. Emancipação, Ponta Grossa - PR, Brasil., v. 22, p. 1–16, 2022. DOI: 10.5212/Emancipacao.v.22.2216895.002. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/emancipacao/article/view/16895. Acesso em: 21 nov. 2024.
Section
Artigos
Author Biographies

Fabrício Oliveira da Silva, Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS

Pós-doutorando e Doutor em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia - UNEB (2017). Mestre em Filologia e Língua Portuguesa pela Universidade de São Paulo (2003). Especialista em Gestão de Pessoas com ênfase em Competências no setor público pela Universidade Federal da Bahia - UFBA (2019). Especialista em Gestão Escolar pela Faculdade de Tecnologia e Ciências - FTC - (2009). Especialista em Linguística Aplicada ao Ensino de Língua Portuguesa pela Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS (1998). Possui graduação em Licenciatura em Letras Vernáculas pela Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS (1997). É Professor Adjunto da Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS, lotado no Departamento de Educação. Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE da UEFS. Professor pesquisador do Grupo de Pesquisa Docência, Narrativas e Diversidade na Educação Básica – DIVERSO. Coordenador e membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Pedagogia Universitária - NEPPU da Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS. É membro do GT 4 - Didática da Associação Nacional de Pesquisadores da Educação - ANPEd. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Superior (graduação e pós-graduação), atuando como professor e pesquisador nos seguintes temas: formação do educador, identidade docente, didática, leitura e produção textual, ensino de língua portuguesa, pesquisa em educação, pesquisa (auto)biográfica e docência universitária e na Educação Básica.

Marinalva Lopes Ribeiro, Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS

Possui graduação em Licenciatura em Letras pela Universidade Estadual de Feira de Santana (1974), graduação em Pedagogia pela Federação das Escolas Superiores de Ilhéus e Itabuna (1976), Mestrado em Educação pela Universidade Federal da Bahia (1991), Doutorado em Educação pela Université de Sherbrooke, Canadá (2004) e Pós-Doutorado em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2008). Atualmente é Professora Plena aposentada pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UEFS e 
pesquisadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Pedagogia Universitária (NEPPU), tendo realizado investigações e publicado trabalhos sobre os seguintes temas relacionados à pedagogia universitária: representações sociais, desenvolvimento profissional docente, identidade docente, relação professor-estudantes, prática docente e afetividade.Tem orientado diversos estudantes de Iniciação Científica e de Mestrado em Educação.

References

DAY, C. Desenvolvimento profissional de professores. Porto: Porto Editora, 2001.

DUBAR, C. A socialização: A construção das identidades sociais e profissionais. Porto: Porto Editora, 1997.

ELLIOT, J. La investigación-acción em educación. Madrid: Morata, 1990.

ESTEVES, M. A investigação enquanto estratégia de formação de professores: um estudo. Lisboa: Instituto de inovação educacional, 2002.

GATTI, B. A.; ANDRÉ, M. A relevância dos métodos de pesquisa qualitativa em educação no Brasil. In: WELLER, W.; PFAFF, N. (Orgs.). Metodologias da pesquisa qualitativa em Educação: teoria e prática. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2011. p. 29-38.

MARCELO G. Formação de professores. Para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.

NÓVOA, A. Professores Imagens do futuro presente. Educa: Lisboa, 2009

RUDDUCK, J. Innovation and Change. Milton Keynes: Open University. 1991.

SCHÖN, D.A. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, A. Os professores e a sua formação. 4. ed. Lisboa: Dom Quixote, 2000, p.77-91.

SILVA, F.O. PIBID como uma epistemologia da formação de professores no cotidiano escolar. Revista Educação e Emancipação, São Luís, v. 12, n. 2, maio/ago. 2019

STENHOUSE, L. La investigación como base de la enseñanza. Madrid: Morata, 2007

THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 1994.

TARDIF, M. Saberes docentes & formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2006.

TRIPP, D. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. In: Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, set./dez. 2005.