Professional development through experiential learning in research: contributions of collaborative action research
Main Article Content
Abstract
This paper analyzes the contribution of collaborative action research to the professional development of student researchers. It adopts as a centrality the notion that dialogicity, reflection and the development of
rhizome research have a close relationship with the researcher’s development, by allowing him to insert himself in the research universe from a matrix project developed by a group of researchers. collaborators who reveal a certain experience in dealing with scientific research. The article aims to analyze the
contributions of the production of studies carried out based on collaborative action research for the professional development of student researchers. The methodology is of qualitative basis and was developed from the reports of scientific initiation and master’s dissertations. The study showed that the involvement of employees in collaborative action research favors the development of experiential learning by becoming a research teacher. It also reveals that rhizome research promotes reflections on the network, enabling autonomy and professional development.
Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Os autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR) que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da sua autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados. Para maiores informações sobre esta abordagem, visite Public Knowledge Project, projeto que desenvolveu este sistema para melhorar a qualidade acadêmica e pública da pesquisa, distribuindo o OJS assim como outros softwares de apoio ao sistema de publicação de acesso público a fontes acadêmicas. Os nomes e endereços de e-mail neste site serão usados exclusivamente para os propósitos da revista, não estando disponíveis para outros fins.
This journal provides open any other party.
Esta obra está licenciada sob uma Licença Creative Commons.
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR.
References
DAY, C. Desenvolvimento profissional de professores. Porto: Porto Editora, 2001.
DUBAR, C. A socialização: A construção das identidades sociais e profissionais. Porto: Porto Editora, 1997.
ELLIOT, J. La investigación-acción em educación. Madrid: Morata, 1990.
ESTEVES, M. A investigação enquanto estratégia de formação de professores: um estudo. Lisboa: Instituto de inovação educacional, 2002.
GATTI, B. A.; ANDRÉ, M. A relevância dos métodos de pesquisa qualitativa em educação no Brasil. In: WELLER, W.; PFAFF, N. (Orgs.). Metodologias da pesquisa qualitativa em Educação: teoria e prática. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2011. p. 29-38.
MARCELO G. Formação de professores. Para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.
NÓVOA, A. Professores Imagens do futuro presente. Educa: Lisboa, 2009
RUDDUCK, J. Innovation and Change. Milton Keynes: Open University. 1991.
SCHÖN, D.A. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, A. Os professores e a sua formação. 4. ed. Lisboa: Dom Quixote, 2000, p.77-91.
SILVA, F.O. PIBID como uma epistemologia da formação de professores no cotidiano escolar. Revista Educação e Emancipação, São Luís, v. 12, n. 2, maio/ago. 2019
STENHOUSE, L. La investigación como base de la enseñanza. Madrid: Morata, 2007
THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 1994.
TARDIF, M. Saberes docentes & formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2006.
TRIPP, D. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. In: Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, set./dez. 2005.