Countryside education and the effects of the pandemic on teaching work: a necessary critical analysis

Main Article Content

Antônio Domingos Moreira
Jamile de Souza Soares
https://orcid.org/0000-0003-3732-5274

Abstract

The article presents part of the results of a research conducted by the Group of Studies and Research on Social Movements, Cultural Diversity and Education in the Field and the City - GEPEMDECC/UESB, in May 2020, with the following theme: “The challenges faced by teachers in the use of educational technologies through emergency remote teaching in school activities in municipalities located in the state of Bahia, in the context of the Covid-19 pandemic”. In this sense, the research objectives guided in investigating teacher training in the field, observing the use of educational technologies through remote teaching and understanding the challenges of the educational system in the state of Bahia. As instruments for data collection, a questionnaire
made available via Google’s electronic platform was applied to 756 teachers of Basic and College Education, who discuss Field Education in the context of the state of Bahia. For this, we use as a method, an  approximation with Dialectical Historical Materialism – MHD. The research results demonstrated the lack of
educational public policies, especially in Field Education. 

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
MOREIRA, A. D.; SOARES, J. de S. Countryside education and the effects of the pandemic on teaching work: a necessary critical analysis. Emancipação, Ponta Grossa - PR, Brasil., v. 21, p. 1–18, 2022. DOI: 10.5212/Emancipacao.v.21.2118144.032. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/emancipacao/article/view/18144. Acesso em: 22 nov. 2024.
Section
Práticas profissionais no âmbito das políticas sociais na Pandemia do COVID-19
Author Biographies

Antônio Domingos Moreira, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB

Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - PPGEd/UESB; Especialista em Agroecologia pelo IF/Baiano e Supervisão Escolar, Coordenação Pedagógica - Faculdade Montenegro; Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Movimentos Sociais, Diversidade e Educação do Campo e da Cidade - GEPEMDECC; Integrante da Rede Latino-americana de Pesquisa em Educação do Campo, Cidade e Movimentos Sociais - Rede PECC - MS; E-mail: tony.dom1987@gmail.com

Jamile de Souza Soares, Universidade Estadual do Oeste da Bahia

Mestranda no Programa de Pós-Graduação, Mestrado em Educação da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB (PPGEd/UESB); Pedagoga pela Universidade Estadual da Bahia - UNEB; Membra do Grupo de Estudos e Pesquisas em Movimentos Sociais, Diversidade e Educação do Campo e Cidade Gepemdecc/CNPq. E-mail: jamsouza_2016@hotmail.com

 

References

BRANCO, J. C.; NEVES, I. S. Trabalho docente em tempos de COVID-19: EaD e Educação Remota Emergencial. Revista de Educação, Ciência e Cultura, Canoas, v. 25, n. 3, 2020. Disponível em: < http://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao >. Acesso em: 15 abr. 2021.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Diário Oficial da União, nº 191-A. Brasília, DF: 05 out. 1988. Senado Federal. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm> Acesso em: 15 abr. 2021.

CALDART, R. S. Por uma educação do campo: traços de uma identidade em construção. In. ARROYO, M. G.; CALDART, R. S.; MOLINA, M. C. (Orgs). Por uma educação do campo. Petrópolis: Vozes, 2004.

CAVALCANTE, R. L. A. A escola rural e seu professor no “Campo das Vertentes”. 2003. Tese (Curso de Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Pontifícia Universidade Católica, Rio de Janeiro, 2003.

CAVALCANTE, L. O. H. Das práticas ao cotidiano: entraves e possibilidades para a educação do campo alcançar as escolas no rural. Ensaio: avaliação, políticas públicas e Educação, Rio de Janeiro, v. 18, n. 68, p. 549-564, jul./set. 2010.

CPT - COMISSÃO PASTORAL DA TERRA. Massacres no Campo em 2020. Disponível em: https://cptnacional.org.br/downlods/category/18-jornal-pastoral-da-terra. Acessado em: 14 de Out. 2021.

FREITAS, H. C. A. A Construção da Rede Sócio Técnica de Educação de Assentados da Reforma Agrária: o Pronera. 2007. 235F. Tese (Doutorado em Sociologia Política) -Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2007.

FRIGOTO, G. Educação Politécnica. In: CALDART, R. S.; PEREIRA, I. B.; ALENTEJANO, P.; FRIGOTTO, G. R. J. Dicionário da Educação do Campo. São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012.

GEPEMDECC - Grupo de estudos e Pesquisas em Movimentos Sociais, Diversidade e Educação do Campo e Cidade - GEPEMDECC. Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB. Os Impactos das tecnologias Educacionais por meio do ensino remoto nas atividades escolares nos municípios localizados no Estado da Bahia no Contexto da pandemia de Covid-19. Vitória da Conquista - BA; Maio, 2020.

GUSMÃO, R. A terceirização de serviços na contra-reforma do Estado. Serviço Social & Sociedade, São Paulo, ano 23, n. 70, p. 92-114, jul. 2002.

IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Síntese de Indicadores Sociais: uma análise das condições de vida da população brasileira de 2018. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101629.pdf. Acessado em 14 de Out. 2021.

KOSIK, K. Dialética do concreto. Tradução Célia Neves e Alderico Toribio. Rio de

Janeiro: Paz e Terra, 1976.

LOBO, L. A precarização do trabalho docente nas escolas públicas estaduais da Bahia. Revista Florestan, Ano 1 (2014), n.2. Disponível em: http://www.revistaflorestan.ufscar.br/index.php/Florestan/article/view/60. Acesso em: 12 jan. 2021.

MARX, K.; ENGELS, F. Manifesto do Partido Comunista. In: Obras escolhidas. Lisboa: Edições Avante, 1982.

NETTO, C. et al. Docência e uso das tecnologias digitais em ensino remoto emergencial. Congresso internacional de Educação e Tecnologia (CIET EnPED), 2020. Disponível em: < https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2020/article/download/1456/1111>. Acesso em: 16 jan. 2021.

OLIVEIRA, R. P.; ARAUJO, G. C. Qualidade do ensino: uma nova dimensão da luta pelo direito à educação. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 28, Jan/Fev/Mar/Abr 2005.

OLIVEIRA, R. et al. Análise das desigualdades intraescolares no Brasil. Estudos & Pesquisas Educacionais, São Paulo, n.4, nov. 2013.

OLIVEIRA, D. A.; JUNIOR, E. A. Trabalho docente em tempos de pandemia: mais um retrato da desigualdade educacional brasileira. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 14, n. 30, p. 719-735, set./dez. 2020. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde. Acesso em: 16 jan. 2021.

OLIVEIRA, M. S. L. et al. Diálogos com docentes sobre o ensino remoto e planejamento didático. Recife: EDUFRPE, 2020.

PRAIA, J.; GIL-PÉREZ, D.; VILCHES, A. O papel da natureza da ciência na educação para a cidadania. Ciência & Educação, v. 13, n. 2, p. 141-156, 2007.

RIBEIRO, C. C.; SCHLEGEL, R. Estratificação horizontal da educação superior no Brasil (1960 a 2010). In: ARRETCHE, M. (org.) Trajetórias das desigualdades: como o Brasil mudou nos últimos cinquenta anos. São Paulo: Editora Unesp. 2015. p. 133-162.

SANTOS, A.; NUNES, C. Reflexões sobre políticas educacionais para campo brasileiro. Editora Edufba: Salvador/Ba. 2020.

SANTOS, E. N. A política do Proinfo no ensino fundamental: estudo sobre os laboratórios de informática em escolas do campo no município de Vitória da Conquista/ Ba. 2019. Dissertação (Mestrado em Ensino) – Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, 2019.

SANTOS, V. P.; SANTOS, A. R. Relação entre a distorção idade-série nas escolas do campo e as políticas de avaliação. Revista De Estudos em Educação e Diversidade - REED, 1(2), 166-184. 2020. https://doi.org/10.22481/reed.v1i2.7687

SARAIVA, K. et al. A educação em tempos de COVID-19: ensino remoto e exaustão docente. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, e2016289, p. 1-24, 2020. Disponível em:< https://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa>. Acesso em: 13 jan. 2021.

SILVA, L. R; SANTOS, A. R.; LIMA, D. A. Os desafios do ensino remoto na Educação do Campo. Revista de Políticas Públicas e Gestão Educacional. 40 – 66. Itapetinga - Ba, 2020.

SOUZA, M. A. Educação do Campo, desigualdades sociais e educacionais. Educação e Sociedade, Campinas, v.33, N.120, p. 745-763, jul. /Set. 2012.

SOUZA. M. F. A extinção da SECADI e o campo da Educação na Conjuntura atual. Justificando, 17 jan. 2019. Disponível em: <http://www.justificando.com. >. Acesso em 18 abr. 2021.

SOUZA, E. Formação inicial de educadores do campo: contribuições do PIBID Diversidade. In: DAVID, C.; BATISTA, N.L.; Ana. A. C. (Org.). Formação inicial e continuada de educadores do campo: vivências, práticas e desafios. 1ed. Rio de Janeiro: Dictio Brasil, 2020, p. 97-114. Acesso em 18 abr. 2021.

TARDIF, M. Saberes Docentes e Formação Docente. Petrópolis: Vozes, 2002.

UNESCO – UNITED NATIONS EDUCATIONAL, SCIENTIFIC AND CULTURAL ORGANIZATION. Impactos da COVID-19 na Educação. 2020. Disponível em: https://pt.unesco.org/covid19/educationresponse. Acesso em: 20 abr. 2021.