Countryside education and the effects of the pandemic on teaching work: a necessary critical analysis

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Antônio Domingos Moreira
Jamile de Souza Soares
https://orcid.org/0000-0003-3732-5274

Abstract

The article presents part of the results of a research conducted by the Group of Studies and Research on Social Movements, Cultural Diversity and Education in the Field and the City - GEPEMDECC/UESB, in May 2020, with the following theme: “The challenges faced by teachers in the use of educational technologies through emergency remote teaching in school activities in municipalities located in the state of Bahia, in the context of the Covid-19 pandemic”. In this sense, the research objectives guided in investigating teacher training in the field, observing the use of educational technologies through remote teaching and understanding the challenges of the educational system in the state of Bahia. As instruments for data collection, a questionnaire
made available via Google’s electronic platform was applied to 756 teachers of Basic and College Education, who discuss Field Education in the context of the state of Bahia. For this, we use as a method, an  approximation with Dialectical Historical Materialism – MHD. The research results demonstrated the lack of
educational public policies, especially in Field Education. 

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How to Cite
MOREIRA, A. D.; SOARES, J. de S. Countryside education and the effects of the pandemic on teaching work: a necessary critical analysis. Emancipação, Ponta Grossa - PR, Brasil., v. 21, p. 1–18, 2022. DOI: 10.5212/Emancipacao.v.21.2118144.032. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/emancipacao/article/view/18144. Acesso em: 24 jul. 2024.
Section
Práticas profissionais no âmbito das políticas sociais na Pandemia do COVID-19
Author Biographies

Antônio Domingos Moreira, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB

Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - PPGEd/UESB; Especialista em Agroecologia pelo IF/Baiano e Supervisão Escolar, Coordenação Pedagógica - Faculdade Montenegro; Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Movimentos Sociais, Diversidade e Educação do Campo e da Cidade - GEPEMDECC; Integrante da Rede Latino-americana de Pesquisa em Educação do Campo, Cidade e Movimentos Sociais - Rede PECC - MS; E-mail: tony.dom1987@gmail.com

Jamile de Souza Soares, Universidade Estadual do Oeste da Bahia

Mestranda no Programa de Pós-Graduação, Mestrado em Educação da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB (PPGEd/UESB); Pedagoga pela Universidade Estadual da Bahia - UNEB; Membra do Grupo de Estudos e Pesquisas em Movimentos Sociais, Diversidade e Educação do Campo e Cidade Gepemdecc/CNPq. E-mail: jamsouza_2016@hotmail.com

 

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