Evaluation of the process of the implementation of the Early Childhood Program at SUAS in the city of Recife/PE

Main Article Content

Ana Cristina Brito Arcoverde
Amanda Maria Cunha Menezes
https://orcid.org/0000-0002-2705-0951
Elisa Celina Alcantara Carvalho Melo
https://orcid.org/0000-0002-8064-2921
Isabela Larissa da Silva Novaes
https://orcid.org/0000-0001-8712-6113

Abstract

This article aims to evaluate the implementation process of the Early Childhood Program in SUAS, in the city of Recife/PE, focusing on the implementation and training processes. The methodology was bibliographic and empirical research. In data collection, 35 executing agents of the Program were interviewed remotely through semi-structured interviews. Conclusions: although municipal management has made efforts to incorporate the PCF into
the Social Assistance Policy, offering counterpart, qualifying the technical team, planning its activities and necessary flows with the social assistance network, as a response to the cause of Early Childhood, it was inevitable to follow the regulations s of the Program; the effort of municipal management proved powerless to minimize the obstacles contained in its formulation and nature as a public response to the problem of Early Childhood with the usufruct families. The Program is limited in its potential response to the problem, as its reason for being. 

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
ARCOVERDE, A. C. B.; CUNHA MENEZES, A. M.; ALCANTARA CARVALHO MELO, E. C.; DA SILVA NOVAES, I. L. Evaluation of the process of the implementation of the Early Childhood Program at SUAS in the city of Recife/PE. Emancipação, Ponta Grossa - PR, Brasil., v. 22, p. 1–26, 2022. DOI: 10.5212/Emancipacao.v.22.2218153.009. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/emancipacao/article/view/18183. Acesso em: 23 nov. 2024.
Section
Artigos
Author Biographies

Ana Cristina Brito Arcoverde, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Doutorado em Sociologie - Université Paris III - La Sorbonne Nouvelle - França, pós-doutorado em Psicologia da Educação pela UnB e Pós-doutorado em Avaliação de Políticas Públicas e Intervenção Social pela Universidade de Coimbra, Portugal. Mestre em Serviço Social pela Universidade Federal de Pernambuco. Graduada em Serviço Social pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Professora titular da Universidade Federal de Pernambuco e pesquisadora 1 A do Cnpq. E-mail: ana.arcoverde@gmail.com

Amanda Maria Cunha Menezes, Universidade Federal de Pernambuco - UFPR

Doctoral Student in Social Work at the Postgraduate Program in Social Work at the Federal University of Pernambuco (PPGSS/UFPE). Master in Social Work from the Federal University of Pernambuco. Graduated in Social Work from the Federal University of Pernambuco. CAPES Scholarship.

Elisa Celina Alcantara Carvalho Melo, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Doutoranda em Serviço Social pelo Programa de Pós-Graduação em Serviço Social da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Mestre em Serviço Social pela UFPE e graduada em Serviço Social pela UFPE. E-mail: elisacelinaalcantara@gmail.com

Isabela Larissa da Silva Novaes, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Master's student in Social Work at the Post-Graduate Program in Social Work at the Federal University of Pernambuco (PPGSS/UFPE). Specialist in Impacts of Violence at School by Fiocruz. Graduated in Social Work from the Federal University of Pernambuco (2012). He was a CNPq Scientific Initiation Scholar at the ARCUS/UFPE Research Center 2010-2012. CNPq Scholarship.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BRASIL. Decreto nº 8.869, de 5 de outubro de 2016. Programa Criança Feliz, 2016a. Disponível em: . Acesso em: 08 de setembro de 2020.
BRASIL. Instrução Operacional nº 1, de 5 de maio de 2017a. Orienta acerca da utilização de recursos do financiamento federal do Programa Primeira Infância no Sistema Único de Assistência Social - SUAS, instituído pela Resolução nº 19, de 24 de novembro de 2016, do Conselho Nacional de Assistência Social. Brasília, 2017a.
BRASIL. Programa Criança Feliz: A Intersetorialidade na Visita Domiciliar. Ministério do Desenvolvimento Social e Agrário. Brasília, 2017b.
BRASIL. Ministério do Desenvolvimento Social. Criança Feliz: guia para visita domiciliar. 2ª versão. Brasília, DF: MDS, Secretaria Nacional de Promoção do Desenvolvimento Humano, 2017c.
BRASIL. Ministério do Desenvolvimento Social. Cuidados para o Desenvolvimento da Criança. Brasília, DF: MDS, Secretaria Nacional de Promoção do Desenvolvimento Humano, 2017d.

BRASIL. Ministério do Desenvolvimento Social. Portaria nº 956, de 22 de março de 2018. Dispõe acerca do Programa Criança Feliz no âmbito do Ministério de Desenvolvimento Social (MDS). Diário Oficial da União, Brasília, 2018a.

BRASIL. Ministério do Desenvolvimento Social/Gabinete do Ministro. Portaria Interministerial nº 1, de 4 abril de 2018. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília, 6 abr. 2018. Seção 1, p. 66. Diário Oficial da União, Brasília, 2018b. Disponível em: http://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb
/contente/id/9380492/do1-2018-04-06-portaria-interministerial-n-1-de-4-de-abril-de-2018-9380488. Acesso em: 15 maio 2020.
BRASIL. Manual do Pesquisador: Programa Criança Feliz. 1. ed. Brasília, julho de 2018c.

BRASIL. Resolução nº 19, de 24 de outubro de 2016. Institui o Programa Primeira Infância no SUAS/ Criança Feliz. Diário Oficial da União, Brasília, 2016b. Disponível em: https://www.gov.br/cida dania/pt-br/acesso-a-informacao/legislacao/resolucao-cnas-no-19-de-24-de-novembro-de-2016-snas.

DRAIBE, Sônia Miriam. Avaliação de implementação: esboço de uma metodologia de trabalho em políticas públicas. In: BARREIRA, Maria Cecília Roxo Nobre; CARVALHO, Maria do Carmo Brant de (Org.). Tendências e perspectivas na avaliação de políticas e programas sociais. São Paulo: IEE/PUC-SP, 2001. p. 14-42.

JANNUZZI, Paulo de Martino. Monitoramento analítico como ferramenta par aprimoramento da gestão de programas sociais. Revista Brasileira de Monitoramento e Avaliação, Brasília, jan./jun. 2011, n. 1. p. 33-66.

RAICHELIS, Raquel. O trabalho e os trabalhadores do SUAS: o enfrentamento necessário na Assistência Social. BRASIL. Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome. Gestão do trabalho no âmbito do SUAS: uma contribuição necessária para resinificar ofertas e consolidar o direito socioassistencial. Brasília, DF: MDS, p. 39-64, 2011.