Remote work as an imperative: possibilities of interdisciplinary professional practice in education policy

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Almira Almeida Cavalcante
https://orcid.org/0000-0002-8703-6107
Magdeliny Lima de Albuquerque
Irisneide Antonio de Lacerda

Abstract

This paper deals with the challenges posed to professional practice in the context of education policy, given the emergence of the Covid-19 pandemic. The aim of the study is to guide the possibilities of implementing the interdisciplinary professional practice of Social Work and Psychology in basic education from remote education. After more than a year of the pandemic, the scientific community still asserts that, in the absence of a vaccine, social isolation is the most effective strategy to prevent the spread of the virus. Labor relations were impacted by new ways of acting, and labor activity was reinvented in formats: remote, online or home office. Based on reflective critical theory, we use the methodology of participant observation and documentary research. The results register the nuances of the intervention in the virtual format: by Social Work regarding the objective conditions of the process, and by Psychology regarding the challenge of socialization, given the specificities of remote education. 

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CAVALCANTE, A. A.; LIMA DE ALBUQUERQUE, M.; ANTONIO DE LACERDA, I. Remote work as an imperative: possibilities of interdisciplinary professional practice in education policy. Emancipação, Ponta Grossa - PR, Brasil., v. 21, p. 1–15, 2022. DOI: 10.5212/Emancipacao.v.21.2118198.039. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/emancipacao/article/view/18198. Acesso em: 21 nov. 2024.
Section
Práticas profissionais no âmbito das políticas sociais na Pandemia do COVID-19
Author Biographies

Almira Almeida Cavalcante, UNIVERSIDADE FEDERAL DA PARAIBA

Doutoranda em Estudos Urbanos e Regionais – Gestão de Políticas Públicas do Programa de Pós-Graduação em Estudos Urbanos e Regionais da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Mestre e graduada em Serviço Social pelo Programa de Pós-Graduação em Serviço Social pela Universidade Federal da Paraíba – UFPB. Especialista em Serviço Social pelo Programa de Pós-graduação em Serviço Social do Instituto Universitário de Lisboa – ISCTE-PT. Assistente Social da Rede Municipal de Educação Básica de João Pessoa/PB. Email: almiracavalcante@hotmail.com

Magdeliny Lima de Albuquerque, Escola Municipal de Ensino Fundamental I Professora Ana Cristina Rolim Machado

Especialista em Psicologia da Infância e da Adolescência pelo Centro Universitário FACISA. Graduada em Psicologia pelo Centro Universitário de Ensino Superior da Paraíba – UNIPE. Psicóloga da Rede Municipal de Educação Básica de João Pessoa/PB. Email:magdeliny@gmail.com. 

Irisneide Antonio de Lacerda, Universidade Federal da Paraiba

Mestre e graduada em Serviço Social pela Universidade Federal da Paraíba – UFPB. Assistente Social da Rede Municipal de Educação Básica de João Pessoa/PB. Assistente Social do Centro Especializado em Reabilitação para Pessoa com Deficiência – SER/FUNAD – João Pessoa/PB. Email: iris_ant_lac@yahoo.com.b.r

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