Education in the face of advances in conservatism: an analysis from Freire's challenges and perspectives

Main Article Content

Rubens Luiz Rodrigues

Abstract

The article analyzes Freire’s challenges and perspectives in the face of advances in conservatism in Brazilian education and society. It defines as a question for analysis how the Freirean educational legacy contributes to the construction of resistance in the context of advances in conservatism in Brazil. It considers that Freire’s educational legacy  constitutes a central theoreticalpolitical reference for the strengthening of movements, organizations and  propositions to confront conservatism. It consists of a  theoreticalmethodological approach based on a  bibliographic review that explains the advances of conservatism as an expression of the capitalist crisis in times of productive restructuring. Based on works by Paulo Freire, this approach highlights an education for freedom and focused on human emancipation as a motto for those struggling to overcome conservatism. 

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
RODRIGUES, R. L. Education in the face of advances in conservatism: an analysis from Freire’s challenges and perspectives. Emancipação, Ponta Grossa - PR, Brasil., v. 23, p. 1–14, 2023. DOI: 10.5212/Emancipacao.v.23.2321149.015. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/emancipacao/article/view/21149. Acesso em: 11 may. 2024.
Section
Artigos
Author Biography

Rubens Luiz Rodrigues, Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF

Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-RJ); Pós-doutor pela Universidade do Porto ( Portugal). Mestre em Educação e graduado em História pela Universidade Federal Fluminense (UFF-RJ). Professor associado da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF-MG). E-mail: rubensluizrodrigues65@gmail.com.

References

ALVES, Geovanni. Dimensões da reestruturação produtiva: ensaios de sociologia do trabalho. 2 ed. Londrina: Práxis; Bauru: Canal 6, 2007.

ANTUNES, Ricardo. O privilégio da servidão: o novo proletariado de serviços na era digital. São Paulo: Boitempo, 2018.

ANTUNES, Ricardo. Os sentidos do trabalho: ensaio sobre a afirmação e a negação do trabalho. São Paulo: Boitempo Editorial, 2000.

COUTINHO, Carlos Nelson. Contra a corrente: ensaios sobre democracia e socialismo. São Paulo: Cortez, 2000.

DUARTE, Newton. Sociedade do conhecimento ou sociedade das ilusões? Quatro ensaios críticodialéticos em filosofia da educação. Campinas, SP: Autores Associados, 2008.

FERNANDES, Sabrina. Pedagogia crítica como práxis marxista humanista: perspectivas sobre solidariedade, opressão e revolução. Revista Educação e Sociedade, Campinas, vol. 37, nº 135, p. 481-496, abr.-jun., 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v37n135/1678-4626-es-37-135-00481.pdf, em 14/10/2022.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática pedagógica. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Porto: Afrontamento, 1987.

FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. 5. Ed., Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro. Paz e Terra, 1967.

GENTILI, Pablo A. A. A falsificação do consenso: simulacro e imposição na reforma educacional do neoliberalismo. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003.

LEHER, Roberto. Atualidade estratégica da luta pela revogação do novo ensino médio. Net. Rio de Janeiro, set. de 2022. Esquerda on-line. file:///C:/Textos%20on%20line/Atualidade%20estrat%C3%A9gica%20da%20luta%20pela%20revoga%C3%A7%C3%A3o%20do%20novo%20ensino%20m%C3%A9dio%20-%20Esquerda%20Online%20-%20Leher.html. Acesso em: 14/10/2022

LEHER, Roberto. As atuais condições da Educação Superior no Brasil. Entrevista concedida a Rubens Luiz Rodrigues. Revista Libertas, Juiz de Fora, V. 21, n. 2, p. 727-35, jul-dez. 2021.

MELO, Adriana Almeida Sales de. A mundialização da educação: o projeto neoliberal de sociedade e de educação no Brasil e na Venezuela. Tese de doutorado. Campinas: Biblioteca UNICAMP, 2003.

MÉZSÁROS, Istvan. A educação para além do capital. São Paulo: Boitempo, 2008.

PENNA, Fernando; QUEIROZ, Felipe; GAUDÊNCIO, Frigotto (org.). Educação democrática: antídoto ao escola sem partido. RJ: UERJ, LPP, 2018.

QUEIROZ, Felipe e OLIVEIRA, Rafael Bastos Costa de. In: PENNA, Fernando; QUEIROZ, Felipe; GAUDÊNCIO, F (org.). Educação democrática: antídoto ao escola sem partido. RJ: UERJ, LPP, 2018.

TONET, Ivo. Educação contra o Capital. São Paulo: Instituto Lukács, 2012, 2ªed. rev.