Curricularization of university extension in Social Service at Unioeste: a critical historical review of education policy in Brazil

Main Article Content

Andreia Agda Silva Honorato
https://orcid.org/0000-0001-5945-9877
Thiago Aranha dos Santos
https://orcid.org/0000-0002-3326-3419

Abstract

The article at hand analyzes the curricularization of university extension in Social Work, placing itself in a  historical-critical context of Education policy in Brazil. The central objective is to provoke critical reflections on how university extension has developed over the years, aiming
to understand and socialize the challenges and possibilities of curricularization of university extension in the Social Service course at the Universidade Estadual do Oeste do Paraná – UNIOESTE, campus of Francisco Beltrão, located
in the Southwest region of Paraná. Documentary and  bibliographical research was chosen to support the analyzes that underlie them, whose analysis method privileges and is supported by the categories of historical-dialectical materialism. Among the contributions of this curricularization process in the course, the possibility of not only incorporating the extension, but also reviewing the political pedagogical project, incorporating and deepening the debate on race and gender stands out. 

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
HONORATO, A. A. S.; ARANHA DOS SANTOS, T. Curricularization of university extension in Social Service at Unioeste: a critical historical review of education policy in Brazil. Emancipação, Ponta Grossa - PR, Brasil., v. 24, p. 1–16, 2024. DOI: 10.5212/Emancipacao.v.24.2422427.007. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/emancipacao/article/view/22427. Acesso em: 21 nov. 2024.
Section
Formação profissional e Serviço Social: trajetórias históricas e perspectivas de futuro no âmbito do ensino, pesquisa e extensão nas Instituições de Ensino Superior no Paraná.
Author Biographies

Andreia Agda Silva Honorato, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Doutora em Serviço Social pela PUC SP. Assistente Social. Professora Adjunta no Curso de Serviço Social da Universidade Estadual do Oeste do Paraná – UNIOESTE, campi de Francisco Beltrão/PR. . E-mail: andreiah.agda@gmail.com

Thiago Aranha dos Santos, Pontifícia Universidade de São Paulo - PUC/SP

Doutor e Mestre em Serviço Social pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo – PUC-SP. Assistente Social. Professor Convidado da Faculdade Paulista de Serviço Social – FAPSS. E-mail: thiagoaranhas@gmail.com

References

BERTOLLO, Kathiuça. Extensão universitária e curricularização da extensão: considerações sobre a formação em serviço social. Além dos Muros da Universidade, vol 6. Ouro Preto: UFOP, 2021.

BOSCHETTI, V. Plano Atcon e comissão Meira Mattos: construção do ideário da universidade do pós-64. Campinas: Revista HISTEDBR On-line, n.27, 2007, p. 221-229. Disponível em: http:// nucleodememoria.vrac.puc-rio.br/system/files/acervo-livre/cg0128/videocg0128004.p df. Acesso em: 17 jan. 2023.

BRASIL. Lei nº 1.920, de julho de 1953. Cria o Ministério da Saúde e dá outras providências, 1953.

BRASIL. Lei nº 5540, de 28 de novembro de 1968. Fixa normas de organização e funcionamento do ensino superior e sua articulação com a escola média, e dá outras providências. 1968.

BRASIL. Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, 1996.

BRASIL. Constituição Federal Brasileira, de 5 de outubro de 1988.

CARBONARI, Maria; PEREIRA, Adriana. A extensão universitária no Brasil, do assistencialismo à sustentabilidade. São Paulo, setembro de 2007.

CARIAGA, Maria Helena; BURGINSKI, Vanda Micheli. Extensão universitária e movimentos sociais: resistência em defesa do Projeto Ético-Político do Serviço Social. Praia vermelha, v.29, n.2. Rio de Janeiro: UFRJ, 2019

FERRAZ, Anita Pereira. Serviço Social e Extensão Universitária: reflexões sobre formação profissional. Tese de Doutorado. São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo-PUCSP, 2019

MÉSZÁROS, I. A educação para além do capital. Tradução: Isa Tavares. 2 a ed. São Paulo: Boitempo, 2008

NETTO, José Paulo. Ditadura e Serviço Social: uma análise do Serviço Social no Brasil pós-64. São Paulo: Cortez, 1998.

Resolução nº 15. Diretrizes Curriculares. Associação Brasileira de Ensino e Pesquisa em Serviço SocialABEPSS. Brasil, 2002.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do Trabalho Científico. 23ª ed. São Paulo: Cortez, 2007.

UNIOESTE, Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Projeto Pedagógico do Curso de Serviço Social do campi de Francisco Beltrão: Resolução No 10/2023 – CEPE, de 28 de fevereiro de 2023. Disponível em: http://midas.unioeste.br/sgav/arqVrtConteudo/download!arqCNTCodigo=9537. Acesso em 03 de jul. de 2022.