Characterization and analysis of experiences in popular education in Paraíba (1960-2010)

Main Article Content

Ione Gomes da Silva
Pedro José Santos Carneiro Cruz
Edgar da Silva Fontes
https://orcid.org/0000-0003-2525-3103

Abstract

This study aimed to identify the spaces in which some of the main experiences that influenced Popular Education (PE) in the state of Paraíba in the period from 1960 to 2010 were historically developed. The theoretical and analytical matrix is dialectic and the research takes a  qualitative. Methodologically, we used the systematization of experiences based on narrative interviews to reconstruct the history and memory of popular educators with recognized and prominent activities in this State. In terms of data analysis and organization, the original recording of the interviews was listened to and then the originals were transcribed. The sample consisted of 11 (eleven) subjects. The analysis of the interviews resulted in the survey of 57 PE initiatives. Among the conclusions, it is possible to highlight that the state of Paraíba can be considered an important center for articulating local and national experiences of PE in Brazil. 

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
GOMES DA SILVA, I.; SANTOS CARNEIRO CRUZ, P. J.; DA SILVA FONTES, E. . Characterization and analysis of experiences in popular education in Paraíba (1960-2010). Emancipação, Ponta Grossa - PR, Brasil., v. 24, p. 1–21, 2024. DOI: 10.5212/Emancipacao.v.24.2422430.006. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/emancipacao/article/view/22430. Acesso em: 23 nov. 2024.
Section
Artigos
Author Biographies

Ione Gomes da Silva, Federal University of Paraiba

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Mestre em Educação pela UFPB. Graduação em Pedagogia pela UFPB. E-mail: ionegs89@gmail.com. 

Pedro José Santos Carneiro Cruz, Universidade Federal da Paraíba – UFPB

Doutor em Educação pela UFPB. Mestre em Educação pela UFPB. Graduação em Nutrição pela UFPB. Professor do Departamento de Promoção da Saúde do Centro de Ciências Médicas da UFPB. E-mail: pedrojosecruzpb@yahoo.com.br. 

 

Edgar da Silva Fontes, Federal University of Paraiba

Graduação em Medicina pela UFPB. Médico Residente de Medicina de Família e Comunidade – Secretaria de Estado da Saúde/PB. E-mail: edgarfontes.7@gmail.com. 

References

ARTICULAÇÃO NACIONAL DE EXTENSÃO POPULAR (ANEPOP) (org.). Conheça a ANEPOP. Disponível em: http://extensaopopular.blogspot.com/p/conheca-anepop.html. Acesso em: 23 jul. 2023.

ASSOCIAÇÃO PARAIBANA DE REGIMES PRÓPRIOS DE PREVIDÊNCIA SOCIAL (ASPREVPB) (org.). Quem somos? Visão, Missão, Valores. Disponível em: https://www.asprevpb.org.br/institucional. Acesso em: 25 jul. 2023.BETTO, Frei. O que é Comunidade Eclesial de Base. São Paulo: Abril, 1985.

BERNARDO, Klebson Felismino ; CARNEIRO, Pedro José Santos. Concepções e referenciais da educação popular: a sistematização de experiências de seus protagonistas na Paraíba. Praxis & Saber, v. 13, p. e12261-15, 2022.BRASIL. Ministério da Saúde. Resolução 466/2012. Conselho Nacional de Saúde. Comissão Nacional de Ética em Pesquisa. Resolução Nº 196/96. Versão 2012. Aprova as diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos. Brasília: CONEP, 2012a.

BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria nº 1.823, de 23 de agosto de 2012. Institui a Política Nacional de Saúde do Trabalhador e da Trabalhadora. Saúde legis: sistema de legislação da saúde. Brasília, 2012b.CALDART, Roseli Salete. O MST e a formação dos sem terra: o movimento social como princípio educativo. Estudos Avançados. vol.15, n. 43. São Paulo, 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103-40142001000300016&script=sci_arttext Acesso em: 19 ago. 2023.

CANANÉA, Fernando Antônio Abath Luna Cardoso. Educação Popular e identidade: navegando com a Associação Artístico-Cultural de Cabedelo. Tese (Doutorado em Educação), Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015.CENTRO DE EDUCAÇÃO POPULAR (CEPIS) (org.). Centros e Núcleos – CEPIS. Disponível em: https://sedes.org.br/site/centros/cepis-centro-de-educacao-popular/. Acesso em: 26 jun. 2023.

CENTRO DE PESQUISA E DOCUMENTAÇÃO DE HISTÓRIA CONTEMPORÂNEA DO BRASIL (CPDHCB) (Rio de Janeiro) (org.). Partido Comunista Brasileiro. Disponível em: http://www.fgv.br/cpdoc/acervo/dicionarios/verbete-tematico/partido-comunista-brasileiro-pcb. Acesso em: 26 jul. 2023.

CENTRO DE PESQUISA E DOCUMENTAÇÃO DE HISTÓRIA CONTEMPORÂNEA DO BRASIL (CPDHCB) (Rio de Janeiro) (org.). Central Única dos Trabalhadores. Disponível em: http://www.fgv.br/cpdoc/acervo/dicionarios/verbete-tematico/central-unica-dos-trabalhadores-cut. Acesso em: 26 jul. 2023.

CENTRO DE PESQUISA E DOCUMENTAÇÃO DE HISTÓRIA CONTEMPORÂNEA DO BRASIL (CPDHCB) (Rio de Janeiro) (org.). Educação de Jovens e Adultos. Disponível em: http://www.fgv.br/cpdoc/acervo/dicionarios/verbete-tematico/programa-nacional-de-alfabetizacao-pna. Acesso em: 26 jul. 2023.

CENTRO DE PESQUISA E DOCUMENTAÇÃO DE HISTÓRIA CONTEMPORÂNEA DO BRASIL (CPDHCB) (Rio de Janeiro) (org.). Movimento Educacional de Base. Disponível em: http://www.fgv.br/cpdoc/acervo/dicionarios/verbete-tematico/movimento-de-educacao-de-base-meb. Acesso em: 25 jul. 2023.

COSTA, Eduardo Antônio de Pontes.; ALBERTO, Maria de Fátima Pereira. Memórias e narrativas tecidas em uma experiência extensionista. Fractal, Rev. Psicol., Rio de Janeiro, v. 24, n. 3, p. 667-678, Dec. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-02922012000300016. Acesso em: 27 jun. 2023.

CRUZ, Pedro José Santos Carneiro. Agir crítico em nutrição: uma construção pela educação popular. Tese (Doutorado em Educação), Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015.

DI PIERRO, Maria Clara; JOIA, Orlando; RIBEIRO, Vera. Masagão. Visões da educação de jovens e adultos no Brasil. Cad. CEDES vol. 21. n°55 Campinas. 2001.

ESCOLA DE FORMAÇÃO QUILOMBO DOS PALMARES (EQUIP) (org.). Histórico. Disponível em: http://www.equip.org.br/historia.php. Acesso em: 25 jul. 2023.

FÁVERO, Osmar. MEB – Movimento de Educação de Base – Primeiros tempos: 1961-1966. V Encontro Luso-Brasileiro de História da Educação. Évora/Portugal. 2004. Disponível em: http://forumeja.org.br/les/meb_historico.pdf. Acesso em: 10 ago. 2023.

FEDERAÇÃO NACIONAL DOS SINDICATOS DOS TRABALHADORES EM SAÚDE (FENASPS) (org.). Histórico. 2010. Disponível em: http://www.fenasps.org.br/institucional/historia. Acesso em: 26 jun. 2023.

FERREIRA, Silvana Maria. Peregrinos da Terra Prometida: Comissão Pastoral da Terra e trajetória político-religiosa (1975-2003). Sacrilegens, Juiz de Fora, v.1, n.1, p.137-152, 2004.

GADAMER, Hans-Georg. Verdade e Método. Petrópolis: Vozes, 1999.GRUPO DE PESQUISA EM EXTENSÃO POPULAR (EXTELAR) (Paraíba) (org.). Histórico. Disponível em: http://www.prac.ufpb.br/extelar/. Acesso em: 23 jul. 2023.

GERHARDT, Milton César; FRANTZ, Walter. Educação popular e movimentos sociais: possibilidades de relações democráticas. Rev. Ed. Popular, Uberlândia, v. 18, n.1, p. 92-104, jan./abr. 2019. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/46367/26151. Acesso em: 7 fev. 2024.

HADDAD, Sérgio. Relatório preliminar de pesquisa: a situação da educação de jovens e adultos no Brasil. São Paulo: Mimeo, 2006.

HOLLIDAY, Oscar Jara. Educação Popular latino-americana: história e fundamentos éticos, políticos e pedagógicos. São Paulo: Ação Educativa; CEAAL; ENFOC, 2020. p. 197. HOLLIDAY, Oscar Jara. Para sistematizar experiências. 2. ed. Brasília: MMA, 2006.

JOVCHELOVICH, Sandra., BAUER, Martin W. Entrevista Narrativa. In: BAUER, Martin W.; GASKELL, George. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes; 2002, p. 90-113.

LACERDA, Gislene Edwiges de. O surgimento do Partido dos Trabalhadores: uma análise de documento histórico de sua pré-fundação. Virtú (UFJF), v. 6. 2008.

LIMA, Maria da Luz dos Santos. Projeto Comunitário – PROCEP (1987-1994) no Assentamento Baixio-Riachão PB: uma experiência de educação popular no campo. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2016.

LÖWY, Michael.; SOFIATI, Flávio Munhoz; ANDRADE, Luis Martínez; Cristianismo da Libertação e Teologia da Libertação na América Latina. Revista Sociedade e Cultura. 2020, v. 23. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fcs/article/view/64381/35037. Acesso em: 6 fev. 2024.

MANCE, Euclides André. O Papel Estratégico do Movimento Popular para a Democracia Popular – o aprendizado dos anos 80 e 90. Brasília: MNDH, 2007.

MARCELINO, Jucicleide da Silva. BAMIDELÊ – Organização de Mulheres Negras na Paraíba em um contexto de transformação nas políticas públicas (2010-2016). Monografia (Licenciatura em História) Universidade Federal de Campina Grande, Campina Grande, 2018.

MELO NETO, José Francisco; CEZARINO, Heleno; CARNEIRO, Geraldo Marques. (org.). Dialética. 1 ed. João Pessoa-PB: Editora da Universidade Federal da Paraíba, 2002, v. 1, p. 83-121.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 11a ed. São Paulo, HUCITEC, 2008.

MOVIMENTO POPULAR DE SAÚDE-PARAÍBA (MOPS-PB) (org.). Conheça o MOPS PB. Disponível em: http://mopsparaiba.blogspot.com/p/conheca-o-mops-paraiba.html. Acesso em: 24 jul. 2023.

MONTEIRO, Rui Anderson Costa. A educação popular no ensino superior brasileiro: o protagonismo da universidade federal da fronteira sul. Rev. @mbienteeducação, São Paulo, v. 14, n. 00, e022002, 2022. Disponível em: https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1142/938. Acesso em: 7 fev. 2024.

MUYLAERT, Camila Junqueira; SARUBBI, Vicente Sarubbi Jr.; GALLO, Paulo Rogério; NETO, Modesto Leite Rolim; REIS, Alberto Olavo Advincula. Narrative interviews: an important resource in qualitative research. Rev. Esc. Enferm. USP [Internet]. 2014.

NÚCLEO DE ESTUDOS EM SAÚDE COLETIVA (NESC) (Paraíba) (org.). HISTÓRICO. Disponível em: http://www.ccs.ufpb.br/nesc/. Acesso em: 28 jul. 2023.

ONG-MARÉ PRODUÇÕES ARTÍSTICAS E EDUCACIONAIS (ONG-MARÉ) (org.). Ong Maré. Disponível em:http://mareproducoes.blogspot.com/p/blog-page.html. Acesso em: 26 jun. 2023.

OLIVEIRA, Ailza de Freitas; et al. (org). Educação popular: autoras e autores da Paraíba. 1. ed. João Pessoa: Editora do CCTA/UFPB, 2020. v. 1. 398 p.

OLIVEIRA, Ailza de Freitas; et al. (org). Educação popular: autoras e autores da Paraíba [recurso eletrônico]. João Pessoa: Editora do CCTA, 2022. (Coleção Saberes em Educação Popular, v.2)PROJETO SAL DA TERRA (PST) (org.). Histórico. Disponível em: https://saldaterraeducacao.wordpress.com/about/. Acesso em: 27 jun. 2023.

RAMALHO, Francisca Arruda et al. Os Centros Populares de Documentação e Comunicação no Contexto Paraibano: elementos para reexão. João Pessoa: UFPB/Departamento de Biblioteconomia e Documentação, 2010. (Relatório de pesquisa).

REDE DE EDUCAÇÃO CIDADÃ (RECID) (org.). Como nos organizamos. Disponível em: http://recid.redelivre.org.br/como-nos-organizamos-2/. Acesso em: 22 jul. 2023.

REZENDE, Maria Valéria. A educação popular no Brasil: uma visão histórica. In: OLIVEIRA, A. F. et al. (org). Educação popular: autoras e autores da Paraíba. João Pessoa: Editora do CCTA, 2022.SELAU, Mauricio da Silva. História Oral: Uma metodologia para o trabalho com fontes orais. Esboços: histórias em contextos globais, Florianópolis, v. 11, n. 11, p. pp. 217-228, jan. 2004. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/esbocos/article/view/486. Acesso em: 26 jun. 2023.

SILVA, Rosa Maria Carlos e. A arte censurada: teatro e ditadura no estado da Paraíba nos anos de 1964 a 1988. Dissertação (Mestrado em Direitos Humanos, Cidadania e Políticas Públicas), Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014.

SILVA, Ione Gomes da; CRUZ, Pedro José Santos Carneiro. Educação popular e o campo das drogas: enfoques da literatura. Conjectura: Filos. Educ., Caxias do Sul, RS, v. 27, e0220050, 2022. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/conjectura/article/view/10980. Acesso em: 10 fev. 2024.

SOARES, Leôncio. As Especicidades na Formação do Educador de Jovens e Adultos: Um Estudo Sobre Propostas de EJA. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 27, n. 02, p.303-322, ago. 2011.

SOUZA, Dellany Maria Dantas et al. O desenvolvimento na perspectiva da participação: Campina Grande-PB e o centro de Ação cultural (CENTRAC). Qualitas Revista Eletrônica ISSN 1677 4280 v.18 n.1 - jan-abr/2017.

SOUZA, Ney de. Ação católica, militância leiga no Brasil: méritos e limites. Revista de Cultura Teológica - v. 14 - n. 55 - abr/jun 2006.

STOTZ, Eduardo Navarro. Encontro de movimentos e práticas de Educação Popular e Saúde. Interface - Comunicação, Saúde, Educação. v.8, n.14, p.179-82. 2004.

TORRES, Carla Michele Ramos. A União Nacional dos Estudantes: História, Educação e Política no Brasil na década de 1960. Anais da XI Reunião Científica Regional da ANPED. UFPR. Curitiba/Paraná, 2016.

UNIVERSIDADE FEDERAL DA PARAÍBA (UFPB) (org.). Histórico INCUBES. Disponível em: http://www.prac.ufpb.br/incubes/. Acesso em: 23 jul. 2023

VASCONCELOS, Eymard Mourão. Educação Popular e Atenção à Saúde da Família. 5. ed. São Paulo: Hucitec, 2015.

VASCONCELOS, Eymard Mourão; VASCONCELOS, M. O. D.; SILVA, M. O. A contribuição da Educação Popular para a reorientação das práticas e da política de saúde no Brasil. Revista da Faeeba: Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 24, n. 43, p.89-106, jun. 2015

Most read articles by the same author(s)