Between bars and opportunities: investigating teachers’ social representations of resocialization in the prison system

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André Felipe Costa Santos
https://orcid.org/0000-0002-6139-5603
Rayana Rigo Grillo
Patricia Diana Edith Belfort de Souza Camargo Ortiz Monteiro
Priscila Costa Santos

Abstract

The aim was to analyze the social representations of teachers working in the prison system regarding the resocialization of inmates. Based on the Theory of Social Representations – founded by S. Moscovici – and the critical studies of Human Rights – advocated by J. Herrera Flores and E. Dussel –, the research was conducted in a state penitentiary in Cachoeiro de Itapemirim, Espírito Santo. The study was divided into two stages: the first involved a Likert
questionnaire with 21 teachers (U=29), followed by semi-structured group interviews with 5 of them, sequentially. The data were analyzed using Excel© statistical software and IRaMuTeQ software. The results revealed a diversity
of social representations among the teachers, who  recognize challenges such as the lack of resources and institutional support, but also point out the transformative potential of education. They see themselves as key agents in the resocialization process, while also highlighting the conflicts that hinder the full realization of this process.

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How to Cite
COSTA SANTOS, A. F.; RIGO GRILLO, R. .; BELFORT DE SOUZA CAMARGO ORTIZ MONTEIRO, P. D. E. .; COSTA SANTOS, P. Between bars and opportunities: investigating teachers’ social representations of resocialization in the prison system. Emancipação, Ponta Grossa - PR, Brasil., v. 24, p. 1–18, 2024. DOI: 10.5212/Emancipacao.v.24.2423497.027. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/emancipacao/article/view/23494. Acesso em: 5 nov. 2024.
Section
Direitos Humanos em perspectiva crítica na sociedade do século XXI
Author Biographies

André Felipe Costa Santos, Universidade Estácio de Sá - RJ

Pós-doutorando, Doutor e Mestre em Educação, com ênfase em Psicologia da Educação, pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Realizou estágio doutoral na Universidade Nacional  Autônoma do México (UNAM- Morelos). Docente do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação da Universidade Estácio de Sá (UNESA). Professor adjunto da Miami University of Science and Technology (Must), Florida, Estados Unidos (EUA). E-mail: andrefelipecostasantos@gmail.

Rayana Rigo Grillo, Universidade Estácio de Sá = RJ

Mestre em Educação pela Universidade Estácio de Sá, Rio de Janeiro/RJ - Programa UNESA. Graduação em pedagogia pelo Centro Universitário São Camilo Espírito Santo. Pedagoga do Governo do Estado do Espírito Santo. E-mail: rahrigo@jhotmail.com.

Patricia Diana Edith Belfort de Souza Camargo Ortiz Monteiro, Universidade de Taubaté

Doutorado em Ciencias Ambientais pela Universidade de Taubaté (UNITAU). Graduação em Agronomia (UNITAU). Professora vinculada ao Departamento de Gestão e Negócios e aos Programas de Pós-graduação em Desenvolvimento Humano e em Educação da Universidade de Taubaté, e professora do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Estácio de Sá. E-mail:  patyortizmonteiro@terra.com.br.

Priscila Costa Santos, Universidade Estácio de Sá

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Mestre em Psicologia do Desenvolvimento pela Universidade de Brasília ( UnB). Graduada em Pedagogia pela UnB. Docente do Programa de PósGraduação em Educação (PPGE) da Universidade Estácio de Sá. E-mail: pricostasantos@gmail.com.

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