The Red Bull Paranauê from a Folkcomunicacional perspective:reflections on heritage, identity and competition
DOI:
https://doi.org/10.5212/RIF.v.16.i36.0009Abstract
ABSTRACT We consider the processes of globalization (ORTIZ, 2013, 2009) and the media and marketing appeals that shape the current circumstances in which culture and the market intersect. Therefore, it is reflected on the Red Bull Paranauê sporting event, held in Brazil in 2017 and 2018, highlighting Capoeira as Intangible Heritage and the projection built by the sports competition. Based on the folkmarketing conception (LUCENA FILHO, 2007), the implications of Red Bull Paranauê on identity and culture aspects are discussed. There are also voices of capoeiristas who stand in different ways on the phenomenon of the globalization of Capoeira and its media projections. While recognizing a certain worldwide visibility of Capoeira and Brazilian capoeiristas, it is concerned with the future effects of an exclusively competitive perspective. KEY-WORDS Capoeira; Red Bull Paranauê; Folkmartketing; Intangible assets; Identity.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
Os autores são responsáveis, em qualquer que seja o formato do texto, pelas opiniões expressas ou indiretas presentes em seus respectivos trabalhos, não endossáveis pelo Conselho Editorial e pelos editores da Revista, bem como pela autenticidade do trabalho. Ao publicar trabalhos na Revista Internacional de Folkcomunicação, os autores cedem automaticamente os direitos autorais à publicação para veiculação das produções acadêmicas, sem ônus para a Revista. Os autores detêm os direitos autorais do texto para o caso de publicações posteriores e concedem à Revista Internacional de Folkcomunicação o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License, que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta Revista. Por serem publicados em revista de acesso livre, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em atividades educacionais e não-comerciais, sendo permitida a publicação simultânea em repositórios institucionais.