A cultura popular nas plataformas de streaming:

a experiência folkcomunicacional na série Sou cultura popular da Globoplay

Authors

  • Oma Roxana Cordeiro de Oliveira Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Ermaela Cícera Silva Freire Batista Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) https://orcid.org/0000-0002-0746-8146
  • Itamar de Morais Nobre Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

DOI:

https://doi.org/10.5212/RIF.v.22.i49.0005

Keywords:

Cultura popular, Streaming, Folkcomunicação, Televisualidades, Globoplay

Abstract

The work aims to understand popular culture through the bias of its televisualidade through the analysis of the documentary series Sou cultura popular (2023), produced in a partnership between UERN TV and the channel Futura and distributed by Globoplay. The theoretical contribution is based on streaming studies (Bahia et al., 2022), reflections about televisions (Rocha, 2019) and folkcommunicational research (Trigueiro, 2019 and 2008; Macedo; Furtado, 2018 and Marques de Melo, 2008). Methodologically, this summary applied the Convergent Television Analysis (ATC) proposed by Becker (2019), expanding the analytical scheme of the Becker Television Analysis (2012, 2016b, 2019), to understand how the documentary series is included in the scope of television services. From a corpus of 4 episodes observed in the months of October and November 2023, supported by the results achieved, this research points to the presence of players and craftsmen in audiovisual production, that is disseminated in digital platforms such as streaming, Youtube and applications. Another relevant point is the presence of characteristics of the northeast region in the narrative with the accent of the interviewees, because in general the northeastern accent is represented by actors and actresses in audiovisual productions of Globo, Thus the series becomes an authentic channel of northeastern culture.

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Author Biographies

Ermaela Cícera Silva Freire Batista, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Estudos da Mídia (PPgEM) da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Mestra pelo PPgEM da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Membro do Grupo de Pesquisa Epistemologias e Práticas Transformadoras em Comunicação, Cultura e Mídias (Ecomsul/UFRN). Bolsista pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes), na modalidade Demanda Social.

Itamar de Morais Nobre, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Docente e Pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Estudos da Mídia/UFRN (Mestrado e Doutorado) e do Departamento de Comunicação Social/UFRN pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Possui Pós-doutorado pelo CES ? Centro de Estudos Sociais, da Universidade de Coimbra (2014-2015), pela Linha de Pesquisa: Pós-colonialismo e cidadania global, sob a supervisão do Prof. Dr. Boaventura de Souza Santos. Possui Doutorado (2005) e Mestrado (2003) em Ciências Sociais (Cultura e Representações), Especialização em Antropologia Social (2003) e Graduação em Comunicação Social (Jornalismo) pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (1997). Membro e Líder do Grupo de Pesquisa Ecomsul ? Epistemologias e Práticas Transformadoras em Comunicação, Cultura e Mídias/UFRN. Membro da Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, Membro da RPCFB - Rede de Produtores Culturais da Fotografia no Brasil. Membro e Diretor Científico da Rede de Estudos e Pesquisas em Folkcomunicação (Rede Folkcom). Membro do OBES ? Observatório Boaventura de Estudos Sociais. Atua atualmente em pesquisas sobre os temas: Jornalismo (fotojornalismo, ciberjornalismo, jornalismo multiplataformas e com Dispositivos Móveis Digitais), Fotografia, Educomunicação, Folkcomunicação. Estuda as Epistemologias do Sul e a descolonização da mídia, da comunicação e da sociedade.

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Published

2024-12-12

How to Cite

CORDEIRO DE OLIVEIRA, O. R.; SILVA FREIRE BATISTA, E. C. .; DE MORAIS NOBRE, I. . A cultura popular nas plataformas de streaming:: a experiência folkcomunicacional na série Sou cultura popular da Globoplay. Revista Internacional de Folkcomunicação, [S. l.], v. 22, n. 49, p. 112–131, 2024. DOI: 10.5212/RIF.v.22.i49.0005. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/23933. Acesso em: 19 jun. 2025.