Educational policies and research itineraries: the São Paulo faz escola Program

Authors

  • Celso do Prado Ferraz Carvalho Universidade Nove de Julho
  • Miguel Henrique Russo Centro de Estudo, Pesquisa e Desenvolvimento em Educação

Abstract

Abstract: The objective of this study was to understand the foundations and the process of elaboration of contemporary educational policies, as well as the tensions present in education workers’ resistance to/appropriation of these policies implementation. In this text, we present initial results of the research that studies the “São Paulo faz escola Program” - name given to the São Paulo state education reform implemented from 2007 onward. Initially, educational policies are placed in the broader context of the relation between education and contemporaneity, and the analytical perspective that underlies our analysis is outlined. Following that, we present the context and objectives underlying the ‘São Paulo faz escola’ program, as well as the initial results of the research.

 

Keywords: Education policy. Methodology. School culture. School practice. School routine.

Metrics

Metrics Loading ...

References

CEPAL/OREAL. (1992). Educação e conhecimento: eixo da transformação produtiva com equidade. Santiago de Chile, Nações Unidas.

Duarte, N. (2003). Sociedade do conhecimento ou sociedade das ilusões? Campinas: Autores Associados.

Eagleton, T. (1996). As ilusões do pós-modernismo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor.

Enguita, M. F. (1993). Trabalho, escola e ideologia – Marx e a crítica da educação. Porto Alegre: Artes Médicas.

Jameson, F. (1997). Pós-modernismo: a lógica cultural do capitalismo tardio. São Paulo: Ática.

Julia, D. (2001). “A cultura escolar como objeto histórico”. Revista Brasileira de História da Educação, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1 [1] pp. 9-43.

Katz, C. (1992). “Crítica a la teoria de la regulación”. Investigación Económica, v. 51, n. 201, pp. 301-331.

Katz, C. (1995). Novas tecnologias: crítica da atual reestruturação produtiva. São Paulo: Xamã.

Katz, C. (1996). O enfoque marxista da mudança tecnológica. En Katz, C & Coggiola, O. Neoliberalismo ou crise do capital? (pp. 9-18). São Paulo: Xamã.

Lessa, S. (2007). Trabalho e proletariado no capitalismo contemporâneo. São Paulo: Cortez.

Lukács, G. (1981). Per uma Ontogia dell´Essere Sociale. Roma: Riuniti.

Lukács, G. (2012). Para uma ontologia do ser social I. São Paulo: Boitempo Editorial.

Richita, R. (Org.) (1972). Economia socialista e revolução tecnológica. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

São Paulo (Estado) (2008). Secretaria da Educação. Proposta curricular do Estado de São Paulo/ Secretaria da Educação; coordenação geral, Maria Inês Fini; autoria, Zuleika de Felice Murrie. – São Paulo: SEE.

São Paulo (Estado) (2008b). Secretaria da Educação. Caderno do gestor: gestão do currículo na escola / volume 1 / Secretaria da Educação; coordenação geral, Maria Inês Fini; autoria, Zuleika de Felice Murrie. – São Paulo: SEE.

Silva Junior, J. R.; Ferretti, Celso. J. (2004). O institucional, a organização e a cultura da escola. São Paulo: Xamã.

UNESCO; UNICEF; PNUD e BANCO MUNDIAL. (1990). Declaração mundial sobre educação para todos e Plano de ação para satisfazer as necessidades básicas de aprendizagem - Conferência Mundial sobre Educação para Todos, Jontiem.

Published

2017-08-14

How to Cite

CARVALHO, C. do P. F.; RUSSO, M. H. Educational policies and research itineraries: the São Paulo faz escola Program. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, [S. l.], v. 1, n. 2, p. 193–210, 2017. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/10458. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artículos