Theoretical-methodological reflections on public policy approach in Child Education

Authors

  • Kallyne Kafuri Alves Doutoranda em Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Integrante do Grupo de Pesquisa “Formação e Atuação de Educadores” (GRUFAE). Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. http://orcid.org/0000-0001-5075-0676
  • Valdete Côco Doutora em Educação pela Universidade Federal Fluminense, Professora do Programa de Pós-graduação em Educação, Centro de Educação da Universidade Federal do Espírito Santo, Coordenadora do Grupo de Pesquisa “Formação e Atuação de Educadores”. Tutora do Programa de Educação Tutorial Conexões de Saberes: Projeto Educação. do Grupo de Pesquisa “Formação e Atuação de Educadores” (GRUFAE). http://orcid.org/0000-0002-5027-1306

DOI:

https://doi.org/10.5212/retepe.v.3.002

Abstract

Abstract: In the context of the field of Educational Policy in Brazil, based on a research focused on the meanings of Early Childhood Education for a group of families present in a queue of register enrollments, this article articulates a set of theoretical and methodological references involving contributions of Stephen J. Ball in the dialogue with the context of the policies forwarded in the EI, immersed, from Bakhtin’s perspective, in social disputes implied with the many circulating sayings (and silencing). The emphasis on the references is intended to present reflections associated to the development of studies of the childhood education reality, in particular highlighting the theoretical and methodological possibilities regarding the right to childhood education. It concludes that, in the field of educational public policies, there are issues, which arise in the discussion of the right to education that encompass an expanded set of elements that refer to managers' initiatives, the demands of families, the needs of children, the configuration institutions and the provision of professionals. Therefore, the gathered references allow reflecting on the theme and call for recognition of the complexity of educational policies, supporting the proposition of more sensitive analyzes to the multiplicity of actors who affect Education, in particular the childhood education.

 

Keywords: Educational Policy. Childhood Education. Theoretical frameworks.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Kallyne Kafuri Alves, Doutoranda em Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Integrante do Grupo de Pesquisa “Formação e Atuação de Educadores” (GRUFAE). Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior.

Doutoranda em Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Integrante do Grupo de Pesquisa “Formação e Atuação de Educadores” (GRUFAE). Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior.

Valdete Côco, Doutora em Educação pela Universidade Federal Fluminense, Professora do Programa de Pós-graduação em Educação, Centro de Educação da Universidade Federal do Espírito Santo, Coordenadora do Grupo de Pesquisa “Formação e Atuação de Educadores”. Tutora do Programa de Educação Tutorial Conexões de Saberes: Projeto Educação. do Grupo de Pesquisa “Formação e Atuação de Educadores” (GRUFAE).

Doutora em Educação pela Universidade Federal Fluminense, Professora do Programa de Pós-graduação em Educação,Centro de Educação da Universidade Federal do Espírito Santo, Coordenadora do Grupo de Pesquisa “Formação e Atuação de Educadores”. Tutora do Programa de Educação Tutorial Conexões de Saberes: Projeto Educação.

References

ALVES, K. K.; CÔCO, V. Perspectivas teóricas na abordagem do direito à educação infantil. In: JORNADAS LATINO-AMERICANAS DE ESTUDIOS EPISTEMOLÓGICOS EN POLÍTICA EDUCATIVA, 1, 2014, Curitiba. Anais... Curitiba: RELEPE, 2014. p. 1-19. Disponível em: <http://www.relepe.org/index.php/jornadas/77-quienes-somos/176-ponencias-ii-jornadas>. Acesso em: 24 dez. 2014.

AMORIM, M. O pesquisador e seu outro: Bakhtin nas ciências humanas. São Paulo: Musa, 2001.

AROSA, A. C. C. A pesquisa sobre política educacional: estudo sobre o GT5 da Anped. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos em Política Educativa, v. 1, n. 1, p. 10-29, ene./jun. 2016.

BAKHTIN, M. M. Estética da criação verbal. 6. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.

BAKHTIN, M. M. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2006.

BAKHTIN, M. M. Para uma filosofia do ato responsável. Tradução Valdemir Miotello e Carlos Alberto Faraco. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010a.

BAKHTIN, M. M. Problemas da poética de Dostoiévski. 5. ed. rev. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010b.

BAKHTIN, M. M. Questões de literatura e de estética: a teoria do romance. 3. ed. São Paulo: Hucitec, 1993.

BALL, S. J. Performatividade, privatização e o pós-estado do bem-estar. Educação e Sociedade, Campinas, v. 25, n. 89, p. 1105-1126, set./dez. 2004. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302004000400002

BALL, S. J. Profissionalismo, gerencialismo e performatividade. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 35, n. 126, set./dez. 2005. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742005000300002

BALL, S. J. Reformar escolas/reformar professores e os terrores da performatividade. Revista Portuguesa de Educação, Lisboa, v. 15, n. 2, p. 3-23, maio/ago. 2002.

BALL, S. J. Sociologia das políticas educacionais e pesquisa crítico-social: uma revisão pessoal das políticas educacionais e da pesquisa em política educacional. In: BALL, S. J.; MAINARDES, J. Políticas educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011. p. 21-53.

BALL, S. J.; MAGUIRE, M. Discursos da reforma educacional no Reino Unido e nos Estados Unidos e o trabalho dos professores. In: BALL, S. J.; MAINARDES, J. (Orgs.). Políticas educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011. p. 175- 192.

BALL, S.; MAINARDES; J. Políticas educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011.

BRASIL, Lei do Plano Nacional de Educação. Ministério da Educação. Brasília, DF, 2014. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2014/Lei/L13005.htm>. Acesso em: 19 jul. 2014.

BRASIL. Lei nº. 9394/96 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 dez. 1996. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/ldben.pdf>. Acesso em: 22 jun. 2013.

FREITAS, L. C. “Mercado desperta” para a Educação Básica. Blog do Freitas. 23 de outubro de 2017. Disponível em: <https://avaliacaoeducacional.com/2017/10/23/mercado-desperta-para-a-educacao-basica/>. Acesso em: 26 out. 2017.

MORSON, G. S.; EMERSON, C. Mikhail Bakhtin/ criação de uma prosaística. São Paulo: Edusp, 2008.

MOSS, P. Para além do problema com qualidade. In: MACHADO, M. L. A. (Org.). Encontros e desencontros em Educação Infantil. São Paulo: Cortez, 2002. p. 15 – 38.

NASCIMENTO, M. L.; CAMPOS, M. M.; COELHO, R. C. F. Entrevista - As políticas e a gestão da educação infantil. Retratos da Escola, Brasília, v. 5, n. 9, p. 201-214, jul./dez. 2011. DOI: http://dx.doi.org/10.22420/rde.v5i9.6

NOSIGLIA, M. C. Los aportes de la investigación educativa al debate público y a la formulación de políticas. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos em Política Educativa, v. 1, n. 2, p. 415-429, jul./dic. 2016.

NUNES, M. F. R.; CORSINO, P.; DIDONET, V. Educação infantil no Brasil: primeira etapa da educação básica. Brasília: Unesco, Ministério da Educação/Secretaria de Educação Básica, Fundação Orsa, 2011. Disponível em: <http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002144/214418por.pdf>. Acesso em: 16 out. 2013.

PERÃO, G. M. M.; LIMA. M. F. A disciplina de Política Educacional nos cursos de Pedagogia: um estudo preliminar. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos em Política Educativa, Ponta Grossa, v. 2, p. 1-14, 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.5212/retepe.v.2.017

ROSEMBERG, F. A educação infantil pós-Fundeb: avanços e tensões. In: SOUZA, G. (Org.). Educar na infância: perspectivas histórico-sociais. São Paulo: Contexto, 2010. p. 171-187.

ROSEMBERG, F. Avaliação de programas, indicadores e projetos em educação infantil. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 16, p. 19-26, jan./abr. 2001. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782001000100003

ROSEMBERG, F. O 0 a 6: desencontro de estatísticas e atendimento. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 7, p. 36-48, nov. 1989.

ROSEMBERG, F. Organizações multilaterais, estado e políticas de educação infantil. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 115, p. 25-63, mar. 2002. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742002000100002

ROSEMBERG, F. Sísifo e a educação infantil brasileira. Proposições, Campinas, v. 14, n. 1, p. 177-194, jan./abr. 2003.

SOUZA, A. R. A política educacional e seus objetos de estudo. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos em Política Educativa, v. 1, n. 1, p. 75-89, ene./jun. 2016.

STAM, R. Bakhtin: da teoria literária à cultura de massa. São Paulo: Ática, 2000.

VIEIRA, L. F.; SOUZA, G. Trabalho e emprego na educação infantil no Brasil: segmentações e desigualdades. Educação em Revista, Curitiba, n. esp. 1, p. 119-139, 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/s0104-40602010000400006

Published

2018-03-09

How to Cite

ALVES, K. K.; CÔCO, V. Theoretical-methodological reflections on public policy approach in Child Education. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, [S. l.], v. 3, p. 1–18, 2018. DOI: 10.5212/retepe.v.3.002. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/11017. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Artículos