Research on Education Policy in the Historical-Dialectical Materialism perspective – literature review
DOI:
https://doi.org/10.5212/retepe.v.3.007Abstract
Abstract: This issue presents a literature review of works which discuss historical and dialectical materialism as basis for research on Educational Policy field. It involves the analysis of 37 texts distributed in five categories, and makes explicit a general view on the constitution of the Educational Policy field in Brazil. It still presents contributions and obstacles often faced by researchers who adopt this framework
Keywords: Education Policy. Historical and Dialectical Materialism. Literature review.
Metrics
References
ALMEIDA, M. L. P.; SILVA, R. La perspectiva epistemológica marxista de Gramsci y la investigación de Políticas Educacionales: su vinculación con el rol de la universidad. In: TELLO, C. (Comp.). Epistemologías de la política educativa: posicionamientos, perspectivas y enfoques. Campinas: Mercado de Letras. 2013a. p. 269-298.
ALMEIDA, M. L. P.; SILVA, R. A perspectiva epistemológica de Gramsci e a pesquisa de Políticas Educacionais. In: TELLO, C.; ALMEIDA, M. L. P. (Orgs.). Estudos epistemológicos no campo da pesquisa em Política Educacional. Campinas: Mercado de Letras, 2013b. p. 27-54.
BENITE, A. C. Considerações sobre o enfoque epistemológico do materialismo histórico-dialético na pesquisa educacional. Revista Ibero-Americana de Educação, v. 50, n. 4, p. 1-15, set. 2009.
BITTAR, M.; FERREIRA JUNIOR, A. História, epistemologia marxista e pesquisa educacional brasileira. Educação & Sociedade, Campinas, v. 30, n. 107, p. 489-511, maio/ago. 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/s0101-73302009000200010
BITTAR, M.; FERREIRA JUNIOR, A. Marxismo e culturalismo: Reflexões Epistemológicas sobre a pesquisa em história da educação. In. XAVIER, L.; TAMBARA, E.; PINHEIRO, A. C. F. (Orgs.). História da educação no Brasil: Matrizes interpretativas, abordagens e fontes predominantes na primeira década do século XXI. Vitória: Edufes, 2011. p. 77-107.
COSTA, R. C. O método materialista histórico e dialético e a práxis revolucionária: contribuições às análises das Políticas Educacionais. In: Jornadas Latinoamericanas de Estudios Espistemológicos en Política Educativa, 2., 2014, Curitiba. Anais... Curitiba: ReLePe, 2014. p. 1-21.
DEITOS, J. M.; SOBZINSKI, S. J. O materialismo histórico e dialético: contribuições para a análise de políticas educacionais. Impulso, Piracicaba, v. 25, n. 63, p. 101-118, maio/ago. 2015. DOI: https://doi.org/10.15600/2236-9767/impulso.v25n63p101-118
DEL ROIO, M. Prefácio. In: SCHLESENER, A. H.; MASSON, G.; SUBTIL, M. J. D. (Orgs.). Marxismo (s) & educação. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2016. p. 13-275.
FÁVERO, A. A.; TONIETO, C. O lugar da teoria na pesquisa em Política Educacional. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, v. 1, n. 2, p. 230-247, jul./dic. 2016.
FERREIRA JUNIOR, A. A influência do marxismo na pesquisa em educação brasileira. Revista Histedbr On-line, Campinas, n. 49, p. 35-44, mar. 2013. DOI: https://doi.org/10.20396/rho.v13i49.8640319
FRACO, K. J. S. M.; CARMO, A. C. F. B.; MEDEIROS, J. L. Pesquisa qualitativa em educação: breves considerações acerca da metodologia materialismo histórico e dialético. Revista Sapiência - sociedade, saberes e práticas educacionais, Iporá, v. 2, n. 2, p. 91-103, jul./dez. 2013.
FRIGOTTO, G. O enfoque da dialética materialista histórica na pesquisa educacional. In: FAZENDA, I. (Org.). Metodologia da pesquisa educacional. São Paulo: Cortez, 1989. p. 69-90.
FRIGOTTO, G. Os delírios da razão: crise do capital e metamorfose conceitual no campo educacional. In: GENTILE, P. (Org.). Pedagogia da exclusão: o neoliberalismo e a crise da escola pública. Petrópolis: Vozes, 1995. p. 77-237.
GOMIDE, C. D.; JACOMELI, M. R. M. O método de Marx na pesquisa sobre Políticas Educacionais. Políticas Educativas, Santa Maria, v. 10, n. 1, p. 64-78, 2016.
JESUS, S. M. S. A.; LACKS, S.; ARAÚJO, M. G. B. Problemas de pesquisa na Pós-Graduação: questões colocadas a partir da epistemologia histórico-dialética. In: CUNHA, C.; SOUSA, J. V.; SILVA, M. A. (Org.). O método dialético na pesquisa em educação. Campinas: Autores Associados, 2014. p. 291-308.
JESUS, W. F. Alto lá! Uma nova ordem é possível: contribuições do materialismo histórico à pesquisa e as políticas em educação. In: CUNHA, C.; SOUSA, J. V.; SILVA, M. A. (Org.). O método dialético na pesquisa em educação. Campinas: Autores Associados, 2014. p. 227-261.
KUENZER, A. Z. Desafios teórico-metodológicos da relação trabalho-educação e o papel social da escola. In: FRIGOTTO, G. (Org.). Educação e crise do trabalho: perspectivas do final de século. Petrópolis: Vozes, 1998. p. 55-75.
MAINARDES, J. A pesquisa sobre Política Educacional no Brasil: análise de aspectos teórico-epistemológicos. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 33, p. 1-25, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698173480
MAINARDES, J. A pesquisa no campo da Política Educacional: perspectivas teórico-epistemológicas e o lugar do pluralismo. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 23, p. 1-21, 2018a. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782018230034
MAINARDES, J. Reflexões sobre o objeto de estudo da Política Educacional. Laplage em revista, Sorocaba, v. 4, n. 1, p. 186-201, jan./abr. 2018b. DOI: https://doi.org/10.24115/s2446-6220201841399p.186-201
MAINARDES, J.; STREMEL, S.; SOARES, S. T. Aspectos teórico-epistemológicos da pesquisa em Política Educacional no Brasil: mapeamento e reflexões. Movimento, Niterói, v. 5, n. 8, 2018.
MAINARDES, J.; TELLO, C. A pesquisa no campo da Política Educacional: explorando diferentes níveis de abordagem e abstração. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 24, n. 75, p. 1-17, jul. 2016.
MANCEBO, M. E. La enseñanza de Política Educativa en Uruguay: ¿acumulación incipiente o rezago? Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, Ponta Grossa, v. 2, p. 1 -15, 2016. DOI: https://doi.org/10.5212/retepe.v.2.014
MARCON, T. Epistemologia e Política Educacional: contribuições de Santos e Wallerstein. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, v. 1, n. 1, p. 30-55, jan./jun. 2016.
MASCARENHAS, A. C. B. A contribuição do materialismo histórico-dialético para análise das Políticas Educacionais. In: CUNHA, C.; SOUSA, J. V.; SILVA, M. A. (Org.). O método dialético na pesquisa em educação. Campinas: Autores Associados, 2014. p. 177-200.
MASSON, G. As contribuições do método materialista histórico e dialético para a pesquisa sobre Políticas Educacionais. In: SEMINÁRIO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DA REGIÃO SUL, 9. 2012, Caxias do Sul. Anais... Caxias do Sul: Anped Sul, 2012. p. 1-13.
MASSON, G. Orientações para o desenvolvimento de investigação em Políticas Educativas a partir da teoria marxista. In: TELLO, C.; ALMEIDA, M. L. P. (Orgs.). Estudos epistemológicos no campo da pesquisa em Política Educacional. Campinas: Mercado de Letras, 2013. p. 55-76.
MASSON, G. A importância dos fundamentos ontológicos nas pesquisas sobre Políticas Educacionais: contribuições do materialismo histórico-dialético. In: CUNHA. C.; SOUSA, J. V.; SILVA, M. A. (Org.). O método dialético na pesquisa em educação. Campinas: Autores Associados, 2014. p. 201-225.
MASSON, G.; MAINARDES, J. Las contribuciones de la perspectiva marxista para la investigación sobre Políticas Educativas. In: TELLO, C. (Comp.). Epistemologías de la Política Educativa: posicionamientos, perspectivas y enfoques. Campinas: Mercado de Letras, 2013. p. 319-348.
MASSON, G.; SUBTIL, M. J. La perspectiva del Marxismo en la investigación en Política Educativa en Latinoamérica. In: JORNADAS LATINOAMERICANAS DE ESTUDIOS EPISTEMOLÓGICOS EN POLÍTICA EDUCATIVA, 1., 2012, Buenos Aires. Anais… Buenos Aires: Universidad Nacional de Tres de Febrero, 2012. p. 1.
MENDES, V. R. Reflexões sobre os conceitos de homem, liberdade e Estado em Marx e as Políticas Educacionais. In: PARO, V. H. Teoria do valor em Marx e a educação. São Paulo: Cortez, 2006. p. 11-32.
MIRANDA, M. E. ¿Investigadores y/o técnicos en política educativa? El dilema de origen. . Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, Ponta Grossa, v. 1, n. 2, p. 430 – 450, jul/dic. 2016.
MORAES, P. E. L. Materialismo histórico dialético: método, práxis, educação. 2012. 181 f. (Dissertação em Educação) – Universidade Metodista de Piracicaba, Piracicaba, 2012.
MOREIRA, L. P. Desafios da pesquisa em Política Educacional: reflexões sobre modelos e abordagens. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, Ponta Grossa, v. 1, n. 1, p. 90-104, jan./jun. 2016.
MOREIRA, L. P. Enfoques e abordagens para a análise de políticas educacionais: primeiras aproximações. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, Ponta Grossa, v. 2, p. 1-14, 2017. DOI https://doi.org/10.5212/retepe.v.2.008
OLIVEIRA, G. A.; PALAFOX, G. H. M. Análise de limitações e possibilidades para as pesquisas sobre Políticas Educacionais, considerando as abordagens positivista, fenomenológica e materialista dialética. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 9, n. 2, p. 419-441, jul./dez. 2014. DOI: https://doi.org/10.5212/praxeduc.v.9i2.0006
PALUDO, C.; VITÓRIA, F. B. Contribuições do materialismo histórico-dialético para o entendimento da política pública social na atualidade. In: CUNHA, C.; SOUSA, J. V.; SILVA, M. A. (Orgs.). O método dialético na pesquisa em educação. Campinas: Autores Associados, 2014. p. 99-130.
PARO. V. H. Políticas Educacionais: considerações sobre o discurso genérico e a abstração da realidade. In: DOURADO, L. F.; PARO V. H. Políticas públicas e educação básica. São Paulo: Xamã, 2001. p. 29-47.
PELEGRINE, A. O.; VIOTTO FILHO, I. A. T. Fundamentos epistemológicos para uma pesquisa em educação: aproximações ao materialismo histórico-dialético. Nuances: estudos sobre educação, Presidente Prudente, v. 26, n. esp. 1, p. 254-273, jan. 2015. DOI: https://doi.org/10.14572/nuances.v26i0.2824
PIRES, M. F. C. O materialismo histórico-dialético e a Educação. Interface – Comunicação, saúde, educação, Botucatu, v. 1, n. 1, p. 83-93, ago. 1997. DOI: https://doi.org/10.1590/s1414-32831997000200006
PRONKO, M. A. Desafios teórico-metodológicos para o ensino de Políticas Educacionais na perspectiva do materialismo histórico. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, v. 1, n. 2, p. 248-264, jul./dic. 2016.
RÊSES, S. E. A construção do método no materialismo histórico-dialético e a atualidade do pensamento marxista no contexto da crise econômico-financeira. In: CUNHA, C.; SOUSA, J. V.; SILVA, A. M. (Orgs.). O método dialético na pesquisa em educação. Campinas: Autores Associados, 2014. p. 152-174.
RODRIGUEZ, M. V. Pesquisa social: contribuições do método materialista histórico-dialético. In: CUNHA, C.; SOUSA, J. V.; SILVA, M. A. (Orgs.). O método dialético na pesquisa em educação. Campinas: Autores Associados, 2014. p. 130-152.
SANTOS, F. A. Por uma concepção materialista de Política Educacional: contribuições de Antonio Gramsci. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 9, n. 2, p. 443-460, jul./dez. 2014. DOI: https://doi.org/10.5212/praxeduc.v.9i2.0007
SAVIANI, D. Epistemologias da Política Educacional: algumas precisões conceituais. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, Ponta Grossa, v. 2, p. 1-5, 2017. DOI: https://doi.org/10.5212/retepe.v.2.002
SILVA JUNIOR, C. A. S. Dialética e pesquisa educacional no Brasil. In: CAVAZZOTTI, M. A.; NEVES, V. F. (Orgs.). Práticas pedagógicas: a prática social como mediadora da produção e apropriação do conhecimento. Curitiba: UTP, 2006, p. 61-74.
SILVA JUNIOR, J. R. O Pronera e a democratização da educação superior pública no campo: um diálogo teórico crítico. In: GRACINDO, R. V. Educação como exercício da diversidade: estudos em campos de desigualdades sócio educacionais. Brasília: Líber, 2007. p. 221-239.
SOARES, S. T. Mapa das epistemologias da Política Educacional nos PPGEs Paranaenses, Brasil (2010-2012). Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, v. 1, n. 2, p. 56-74, jan./jun. 2016.
SOSSAI, F. C. Anotações sobre o conceito de campo e os estudos em políticas educacionais. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, v. 1, n. 2, p. 294-333, jul./dic. 2016.
SOUSA, J. V. Método materialista histórico-dialético e pesquisa em políticas educacionais: uma relação em permanente construção. In: CUNHA, C.; SOUSA, J. V.; SILVA, M. A. (Orgs.). O método dialético na pesquisa em educação. Campinas: Autores Associados, 2014a. p. 1-12.
SOUSA, J. V. Abordagens metodológicas no estudo de políticas educacionais: o caso do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Brasília (2010-2012). In: CUNHA, C.; SOUSA, J. V.; SILVA, M. A. (Orgs.). O método dialético na pesquisa em educação. Campinas: Autores Associados, 2014b. p. 309-343.
SOUZA, A. R. A Política Educacional e seus objetos de estudo. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, v. 1, n. 1, p. 75-89, ene./jun. 2016.
SOUZA, R. C. C. R.; MAGALHÃES, S. M. O. Implicações da opção metodológica pelo materialismo histórico-dialético na produção acadêmica do centro-oeste/Brasil. Inter-Ação, Goiânia, v. 38, n. 1, p. 145-166, jan./abr. 2013. DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v38i1.25155
STREMEL, S. A constituição do campo acadêmico da Política Educacional no Brasil. 2016. 315 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2016.
STREMEL, S. Aspectos teórico-metodológicos para a análise da constituição do campo acadêmico da Política Educacional no Brasil. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, v. 2, n. 1, jan./jun. 2017. DOI: https://doi.org/10.5212/retepe.v.2.001
STREMEL, S.; MAINARDES, J. A emergência do campo acadêmico da Política Educacional em diferentes países. Tópicos Educacionais, Recife, v. 22, n. 1, p. 115-138, jan./jun. 2016.
SUBTIL, M. J. D. Reflexões sobre marxismo e perspectiva teórico-metodológica para a pesquisa em Políticas Educacionais. Germinal – Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 8, n. 2, p. 153-162, dez. 2016. DOI: https://doi.org/10.9771/gmed.v8i2.16439
TELLO, C. Las epistemologías de la política educativa: vigilancia y posicionamiento epistemológico del investigador en política educativa. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 7, n. 1, p. 53-68, jan./jun. 2012. DOI: https://doi.org/10.5212/praxeduc.v.7i1.0003
TELLO, C. (Comp.). Los objetos de estudios de la política educativa: hacia una caracterización del campo teórico. 1. ed. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Autores de Argentina, 2015. Disponível em: <http://relepe.org/images/libros/Tello%20Los%20objetos%20de%20estudio%20de%20la%20pol%C3%ADtica%20%20educativa.pdf>. Acesso em: 4 jun. 2018.
TELLO, C.; MAINARDES, J. Revisitando o enfoque das epistemologias da Política Educacional. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 10, n. 1, p. 153-178, jan./jun. 2015. DOI: https://doi.org/10.5212/praxeduc.v.10i1.0007
TONET, I. Educação contra o capital. 2. ed. São Paulo: Instituto Lukács, 2012.
TONIETO, C. Características epistemológicas das teses de Políticas Educacionais no triênio 2010-2012. 2018. 214 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2018.
TORRIGLIA, P. L.; ORTIGARA, V. O campo das mediações: primeiras aproximações para a pesquisa em Políticas Educacionais. In: CUNHA, C.; SOUSA, J. V.; SILVA, M. A. (Orgs.). O método dialético na pesquisa em educação. Campinas: Autores Associados, 2014. p. 177-182.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamentodo trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
__________
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
1. Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
2. Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
3. Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).
__________
If the article is accepted for publication, copyright of this article will be vested in the The Journal of Theoretical and Epistemological Studies on Education Policy.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.