Public policy implementation: concept and the main intervening factors

Authors

  • Silvana Menegoto Nogueira Di Giusto UNICID - Universidade Cidade de São Paulo
  • Vanda Mendes Ribeiro Universidade Cidade de São Paulo (Unicid).

DOI:

https://doi.org/10.5212/retepe.v.4.007

Abstract

Abstract: This paper presents the concept of “public policies implementation” and the main factors that interfere in this phase of policy. The references came from a survey done in Scielo with the keywords “public policies implementation” and “Educational Policies”, in the year 2017, in addition to research presented at meetings of Reippe. From the literature used, it can be seen that the implementation of public policies can be considered a phase of the policy in which implementing agents interact in the provision of public services foreseen in guidelines to the beneficiaries. For this literature, the implementation is not the simple rational execution of guidelines, but, fundamentally, the fruit of interactions carried out with purposes, in which they interfere a set of factors, among them: the different contexts, working conditions, patterns of interactions between the implementing agents, the discretion of these agents, their different interpretations resulting from communication processes, training and also their personal beliefs and values.

 

Keywords: Public Policy Implementation. Educational Policies. Educational Management.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Silvana Menegoto Nogueira Di Giusto, UNICID - Universidade Cidade de São Paulo

Mestrado em Educação pela niversidade Cidade de São Paulo (Unicid), Especialização em Fisiologia pela Faculdade de Medicina do ABC (FMABC) e graduação em Fonoaudiologia pela Universidade Federal de São Paulo (Unifesp). Professora de Anatomia e Fisiologia em curso profissionalizante de Radiologia e em curso de Medicina Tradicional Chinesa. Fonoaudióloga em Hospital Cema atuando no diagnóstico audiológico de adultos e crianças.

Vanda Mendes Ribeiro, Universidade Cidade de São Paulo (Unicid).

Professora Doutora dos Programas de Pós-Graduação em Educação e Mestrado Formação de Gestores Educacionais da Universidade Cidade de São Paulo (Unicid). Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (USP) com estágio sanduíche na Universidade de Genebra (Unige), Mestre em Sociologia pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), Bacharel em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Goiás.

References

ARRETCHE, M. Uma contribuição para fazermos avaliações menos ingênuas. In: MOREIRA, M. C.; CARVALHO, M. C. B. (Orgs.). Tendências e perspectivas na avaliação de políticas e programas sociais. São Paulo: IEE/PUCSP, 2001. p. 43-56.

GIUSTO, S. M. N. D. A implementação do Pnaic na rede de ensino do município de São Paulo em territórios vulneráveis. 2018. 152 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Cidade de São Paulo, São Paulo, 2018.

HAM, C.; HILL, M. The policy process in the modern capitalist state. London: Harvester Wheatsheaf, 1993.

HILL, H. C. Understanding implementation: street-level bureaucrats’ resources for reform. Journal of Public Administration Research and Theory, v. 13, n. 3, p. 265–282, 2003. DOI: https://doi.org/10.1093/jopart/mug024

HUPE, P.; HILL, M. Street-level bureaucracy and public accontability. Public Administration, v. 85, n. 2, p. 279-299, 2007. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-9299.2007.00650.x

LIPSKY, M. Street-level bureaucracy: dilemmas of the individual in public services. New York: Russell Sage Foundation, 2010.

LOTTA, G. Agentes de implementação: um olhar para as políticas públicas. In: ENCONTRO DA ABCP. 6., 2008, Campinas. Anais... Campinas: ABCP, 2008. p. 1-23.

LOTTA, G. O papel das burocracias do nível da rua na implementação de políticas públicas: entre o controle e a discricionariedade. In: FARIA, C. A. (Org.). Implementação de políticas públicas: teoria e prática. Belo Horizonte: PUCMINAS, 2012. p. 221-259.

LOTTA, G. Agentes de implementação: uma forma de análise de políticas públicas. Cadernos Gestão Pública e Cidadania, São Paulo, v. 19, n. 65, p. 186-206, jul./dez. 2014. DOI: https://doi.org/10.12660/cgpc.v19n65.10870

PASSONE, E. F. K. Contribuições atuais sobre o estudo de implementação de políticas educacionais. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 43, n. 149, p. 596-613, maio/ago. 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/s0100-15742013000200011

PEREZ, J. R. Por que pesquisar implementação de políticas educacionais atualmente? Revista Educação e Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1179-1193, out./dez. 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/s0101-73302010000400007

SILVA, P. L. B.; MELO, M. A. B. O processo de implementação de políticas públicas no Brasil: características e determinantes da avaliação de programas e projetos. In: REUNIÃO DO CLADE. 48., 2000, Campinas. Anais... Campinas: NEPP, 2000. p. 1-17. Disponível em: <https://governancaegestao.files.wordpress.com/2008/05/teresa-aula_22.pdf>. Acesso em: 10 jan. 2017.

TORRES, H. G. et al. Educação na periferia de São Paulo ou como pensar as desigualdades educacionais? In: RIBEIRO, L. C. Q.; KAZTMAN, R. A cidade contra a escola? Segregação urbana e desigualdades educacionais em grandes cidades da América. Rio de Janeiro: Letra Capital, 2008. p. 59-90.

TORRES, H. G. et al. Perfis do professorado da rede pública de São Paulo: a interação entre espaço, regras institucionais e escolhas individuais no resultado de uma política pública. Cadernos Cenpec, São Paulo, v. 3, n. 1, p. 125-158, jun. 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/s0011-52582010000100005

Published

2019-03-22

How to Cite

DI GIUSTO, S. M. N.; RIBEIRO, V. M. Public policy implementation: concept and the main intervening factors. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, [S. l.], v. 4, p. 1–10, 2019. DOI: 10.5212/retepe.v.4.007. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/12951. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Implementação de Políticas Educacionais: debates teóricos e problematizações