Public policy implementation: concept and the main intervening factors
DOI:
https://doi.org/10.5212/retepe.v.4.007Abstract
Abstract: This paper presents the concept of “public policies implementation” and the main factors that interfere in this phase of policy. The references came from a survey done in Scielo with the keywords “public policies implementation” and “Educational Policies”, in the year 2017, in addition to research presented at meetings of Reippe. From the literature used, it can be seen that the implementation of public policies can be considered a phase of the policy in which implementing agents interact in the provision of public services foreseen in guidelines to the beneficiaries. For this literature, the implementation is not the simple rational execution of guidelines, but, fundamentally, the fruit of interactions carried out with purposes, in which they interfere a set of factors, among them: the different contexts, working conditions, patterns of interactions between the implementing agents, the discretion of these agents, their different interpretations resulting from communication processes, training and also their personal beliefs and values.
Keywords: Public Policy Implementation. Educational Policies. Educational Management.
Metrics
References
ARRETCHE, M. Uma contribuição para fazermos avaliações menos ingênuas. In: MOREIRA, M. C.; CARVALHO, M. C. B. (Orgs.). Tendências e perspectivas na avaliação de políticas e programas sociais. São Paulo: IEE/PUCSP, 2001. p. 43-56.
GIUSTO, S. M. N. D. A implementação do Pnaic na rede de ensino do município de São Paulo em territórios vulneráveis. 2018. 152 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Cidade de São Paulo, São Paulo, 2018.
HAM, C.; HILL, M. The policy process in the modern capitalist state. London: Harvester Wheatsheaf, 1993.
HILL, H. C. Understanding implementation: street-level bureaucrats’ resources for reform. Journal of Public Administration Research and Theory, v. 13, n. 3, p. 265–282, 2003. DOI: https://doi.org/10.1093/jopart/mug024
HUPE, P.; HILL, M. Street-level bureaucracy and public accontability. Public Administration, v. 85, n. 2, p. 279-299, 2007. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-9299.2007.00650.x
LIPSKY, M. Street-level bureaucracy: dilemmas of the individual in public services. New York: Russell Sage Foundation, 2010.
LOTTA, G. Agentes de implementação: um olhar para as políticas públicas. In: ENCONTRO DA ABCP. 6., 2008, Campinas. Anais... Campinas: ABCP, 2008. p. 1-23.
LOTTA, G. O papel das burocracias do nível da rua na implementação de políticas públicas: entre o controle e a discricionariedade. In: FARIA, C. A. (Org.). Implementação de políticas públicas: teoria e prática. Belo Horizonte: PUCMINAS, 2012. p. 221-259.
LOTTA, G. Agentes de implementação: uma forma de análise de políticas públicas. Cadernos Gestão Pública e Cidadania, São Paulo, v. 19, n. 65, p. 186-206, jul./dez. 2014. DOI: https://doi.org/10.12660/cgpc.v19n65.10870
PASSONE, E. F. K. Contribuições atuais sobre o estudo de implementação de políticas educacionais. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 43, n. 149, p. 596-613, maio/ago. 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/s0100-15742013000200011
PEREZ, J. R. Por que pesquisar implementação de políticas educacionais atualmente? Revista Educação e Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1179-1193, out./dez. 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/s0101-73302010000400007
SILVA, P. L. B.; MELO, M. A. B. O processo de implementação de políticas públicas no Brasil: características e determinantes da avaliação de programas e projetos. In: REUNIÃO DO CLADE. 48., 2000, Campinas. Anais... Campinas: NEPP, 2000. p. 1-17. Disponível em: <https://governancaegestao.files.wordpress.com/2008/05/teresa-aula_22.pdf>. Acesso em: 10 jan. 2017.
TORRES, H. G. et al. Educação na periferia de São Paulo ou como pensar as desigualdades educacionais? In: RIBEIRO, L. C. Q.; KAZTMAN, R. A cidade contra a escola? Segregação urbana e desigualdades educacionais em grandes cidades da América. Rio de Janeiro: Letra Capital, 2008. p. 59-90.
TORRES, H. G. et al. Perfis do professorado da rede pública de São Paulo: a interação entre espaço, regras institucionais e escolhas individuais no resultado de uma política pública. Cadernos Cenpec, São Paulo, v. 3, n. 1, p. 125-158, jun. 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/s0011-52582010000100005
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamentodo trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
__________
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
1. Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
2. Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
3. Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).
__________
If the article is accepted for publication, copyright of this article will be vested in the The Journal of Theoretical and Epistemological Studies on Education Policy.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.