The Pierre Bourdieu´s concepts of field and habitus and their (possible) application to Education Policy

Authors

  • Jorge Nassim Vieira Najjar UFF
  • Marcelo Siqueira Maia Vinagre Mocarzel UFF / Unilasalle-RJ http://orcid.org/0000-0002-2780-0054
  • Pablo Silva Machado Bispo dos Santos UFF

DOI:

https://doi.org/10.5212/retepe.v.4.005

Abstract

Abstract: This article aims to demonstrate the possible applicability of the concepts of habitus and field, coined by sociologist Pierre Bourdieu, to research in education, in particular, that focused on educational policy in Brazil. It is a theoretical-epistemological study, which has both characteristics of bibliographical analysis and applied research, insofar as it intends to interact with the main currents of epistemological studies of public policy, especially, educational and with some of the policies that have taken place at the national level. We sought to situate the field of Brazilian educational policy from a three-dimensional model of analysis, in which both agents and structures - and also trajectories - can find place in a new technique of apprehension of the movements of the educational field. It was concluded that political praxis is broken by the conditions of the agents and, with this, the epistemological understanding of educational policy itself depends on variables that are often intangible, inasmuch as they are conditioned by the field and the habitus.

 

Keywords: Pierre Bourdieu. Educational Research. Educational politics.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Jorge Nassim Vieira Najjar, UFF

Doutor em Educação (USP). Professor e atual coordenador do Programa de Pós-graduação em Educação da UFF.

Marcelo Siqueira Maia Vinagre Mocarzel, UFF / Unilasalle-RJ

Doutor em Comunicação (PUC-Rio), realizando estágio pós-doutoral na Faculdade de Educação da UFF. Professor do Unilasalle-RJ.

Pablo Silva Machado Bispo dos Santos, UFF

Doutor em Ciências Humanas - Educação (PUC-Rio) e professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFF.

References

ALTMANN, H. Influências do Banco Mundial no projeto educacional brasileiro. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 28, n. 1, p. 77-89, jan./jun. 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/s1517-97022002000100005

AZEVEDO, J. A educação como política pública. Campinas: Autores Associados, 2004.

BACHELARD, G. A formação do Espírito Científico. Rio de Janeiro: Contraponto, 2001.

BALL, S. Profissionalismo, gerencialismo e performatividade. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 35, n. 126, p. 539-564, set./dez. 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/s0100-15742005000300002

BOURDIEU, P. A distinção: crítica social do julgamento. São Paulo: Martins Fontes, 2001a.

BOURDIEU, P. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001b.

BOURDIEU, P.; CHAMBOREDON, J.; PASSERON, J. O ofício de sociólogo. Petrópolis: Vozes, 2004.

BRASIL. Plano Diretor da Reforma do Aparelho do Estado. Brasília, DF: Presidência da República; Câmara da Reforma do Estado, 1995. Disponível em: <http://www.biblioteca.presidencia.gov.br/publicacoes-oficiais/catalogo/fhc/plano-diretor-da-reforma-do-aparelho-do-estado-1995.pdf>.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado, 1988.

BRASIL. Lei no 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 26 jun. 2014.

BRASIL. Lei nº 13.414, de 10 de janeiro de 2017. Estima a receita e fixa a despesa da União para o exercício financeiro de 2017. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 11 jan. 2017.

CASSIRER, E. Uma filosofia das formas simbólicas. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

CUNHA, L. A. Crise e reforma do sistema universitário (debate). Novos Estudos - CEBRAP, São Paulo, p. 143-168, n. 46, nov. 1996.

CURY, C. R. J. Direito à educação: direito à igualdade, direito à diferença. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 116, p. 245-262, jul. 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/s0100-15742002000200010

DI GIOVANNI, G. As estruturas elementares das políticas públicas. Cadernos de Pesquisa NEPP/UNICAMP, Campinas, n. 82, p. 1-29, 2009.

HOWLETT, M.; RAMESH, M.; PERL, A. Políticas públicas: seus ciclos e subsistemas, uma abordagem integral. Rio de Janeiro: Elsevier, 2013.

HYPOLITO, A. M. Políticas curriculares, Estado e regulação. Educação & Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1337-1354, out./dez. 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/s0101-73302010000400015

LANE, J. Bourdieu’s politics: problems and possibilitys. New York: Routledge, 2006.

OLIVEIRA, D. A. A reestruturação do trabalho docente: precarização e flexibilização. Educação & Sociedade, Campinas, v. 25, n. 89, p. 1127-1144, set./dez. 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/s0101-73302004000400003

OZGA, J. Investigação sobre políticas educacionais: terreno de contestação. Porto, Portugal: Porto Editora, 2000.

SANTOS, P. S. M. B. A Aplicabilidade dos conceitos de habitus e campo a um a pesquisa em História da Educação. Dialogia, São Paulo, v. 6, n. 2, jul./dez. 2007.

SANTOS, P. S. M. B. Questões polêmicas de política e legislação educacional. Curitiba: Editora CRV, 2012.

SANTOS, P. S. M. B. Princípios da metaciência social. Jundiaí: Paco Editorial, 2013.

SANTOS, P. S. M. B. Campo do poder, refração política e legislação educacional: notas para uma discussão da gestão democrática no Brasil. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 9, n. 4, p. 969-984, abr. 2014.

SANTOS, T. Teoria da dependência: balanços e perspectivas. Florianópolis: Insular, 2014.

SAVIANI, D. A nova lei da educação: trajetória, limites e perspectivas. Campinas: Autores Associados, 2008.

SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2010.

SOUZA, C. Políticas públicas: uma revisão de literatura. Sociologias, Porto Alegre, v. 8, n. 16, p. 20-45, jul./dez. 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/s1517-45222006000200003

SOUZA, S. Z. L.; OLIVEIRA, R. P. Políticas de avaliação da educação e quase mercado no Brasil. Educação & Sociedade, Campinas, v. 24, n. 84, p. 873-895, set. 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/s0101-73302003000300007

TEIXEIRA, A. Ciência e arte de educar. Educação e Ciências Sociais. v. 2, n. 5, p. 5-22, ago. 1957.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em educação, São Paulo: Atlas, 1987.

Published

2019-02-11

How to Cite

NAJJAR, J. N. V.; MOCARZEL, M. S. M. V.; SANTOS, P. S. M. B. dos. The Pierre Bourdieu´s concepts of field and habitus and their (possible) application to Education Policy. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, [S. l.], v. 4, p. 1–23, 2019. DOI: 10.5212/retepe.v.4.005. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/12957. Acesso em: 5 jul. 2024.

Issue

Section

Artículos