The implementation of Literay at the Right Age Program in the Ceará State
DOI:
https://doi.org/10.5212/retepe.v.4.008Abstract
Abstract: Through its successful results, the Literacy Program in the adequate age (PAIC) placed Ceará in evidence in the Brazilian educational scenario, gaining prominence as the maximum expression of the collaborative system in the state. The aim of the PAIC is that all children are literate until the age of eight, and have in teacher training the essential component of teacher professionalization. Due to the complexity of attributions and competences in terms of coordination, which involves the transfer of financial resources and mechanisms of induction for adherence to these politics, this work aims to investigate how the discursive alignment occurs in its implementation. The research methodology uses narrative analysis to interpret the perception of the agents that interact in the implementation of the PAIC. The results show that the different hierarchical levels of the educational bureaucracy are reflected in the narratives and allow to establish a contrast between the agents' interaction forms and their respective perceptions and scope of action.
Keywords: PAIC. Collaboration. Implementation. Narrative analysis. Literacy.
Metrics
References
BAMBERG, M.; GEORGAKOPOULOU, A. Small stories as a new perspective in narrative and identity analysis. Text & Talk, v. 28, n. 3, p. 377-396, 2008. DOI: https://doi.org/10.1515/text.2008.018
BASTOS, L.; BIAR, L. Análise de narrativa e práticas de entendimento da vida social. Delta: documentação e estudos em linguística teórica e aplicada, São Paulo, v. 31, n. 4, p. 97-126, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-445083363903760077
CAPELLA, A. C. Um estudo sobre o conceito de empreendedor de políticas públicas: ideias, interesses e mudanças. Cadernos EBAPE. BR, Rio de Janeiro, v. 14, edição especial, p. 486-505, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/1679-395117178
CAVALCANTE, P.; LOTTA, G. (Orgs.). Burocracia de médio escalão: perfil, trajetória e atuação. Brasília: Enap, 2015.
FONSECA. A. S. A. Programa de alfabetização na idade certa (PAIC): reflexos no planejamento e na prática escolar. 2013. 148 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2013.
GOMES, A. W. A. Alfabetização na idade certa: garantir a aprendizagem no início do ensino fundamental. Consultoria legislativa. Brasília: Câmara dos Deputados, 2013.
LIMA, L. L.; D'ASCENZI, L. Implementação de políticas públicas: perspectivas analíticas. Revista de sociologia e política, Curitiba, v. 21, n. 48, p. 101-110, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/s0104-44782013000400006
LIPSKY, M. Street-level bureaucracy: dilemmas of the individual in public service. New York: Russell Sage Foundation, 2010.
LOTTA, G. Burocracia e implementação de políticas de saúde: os agentes comunitários na Estratégia Saúde da Família. Rio de Janeiro: Editora FIOCRUZ, 2015. DOI: https://doi.org/10.7476/9788575415481
LOTTA, G.; PIRES, R.; OLIVEIRA, V. Burocratas de médio escalão: novos olhares sobre velhos atores da produção de políticas públicas. Revista do Serviço Público, Brasília, v. 65, n. 4, p. 463-492, out./dez. 2014.
MULLER, P.; SUREL, Y. A análise das políticas públicas. Tradução de Agemir Bavaresco e Alceu R. Ferraro. Pelotas: Educat, 2002. (Coleção Desenvolvimento Social 3).
OLIVEIRA, A. Burocratas da linha de frente: executores e fazedores das políticas públicas. Revista de Administração Pública, v. 46, n. 6, p. 1551-1573, nov./dez. 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/s0034-76122012000600007
PIRES, R. Sociologia do guichê e implementação de políticas públicas. BIB, São Paulo, n. 81, p. 5-24, 2017.
SEGATTO, C. O papel dos governos estaduais nas políticas municipais de educação: uma análise dos modelos de cooperação intergovernamental. 2015. 196 f. Tese (Doutorado em Administração Pública e Governo) – Escola de Administração de Empresas, Fundação Getúlio Vargas, São Paulo, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamentodo trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
__________
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
1. Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
2. Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
3. Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).
__________
If the article is accepted for publication, copyright of this article will be vested in the The Journal of Theoretical and Epistemological Studies on Education Policy.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.