Justice in education: an analysis of the quota policy of the Federal Instituto of Education, Science and Technology of Rio de Janeiro (IFRJ)

Authors

  • Naira Muylaert Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro http://orcid.org/0000-0001-5161-0501
  • Alicia Bonamino Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro
  • Ralph Bannell Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.5212/retepe.v.4.006

Abstract

Abstract: Several studies have found in the theory of justice as fairness of Rawls one of the references for the discussion of inequalities between different social groups. Two principles guide this theory: the principle of equal freedom and the second principle, which is divided into two: equality of opportunities and the difference principle. Both principles support Rawls's theory as a normative conception that guides the basic structure of a modern constitutional democracy in which political, social, and economic institutions combine to create a system of social co-operation. In light of the epistemological matrix underlying this theory, the present study proposes to analyze the formulation and implementation of Law n. 2.711/2012 (BRASIL, 2012) at the Federal Institute of Rio de Janeiro. The question guiding the study is: is the policy formulation and implementation consistent with a public and liberal political culture as defined by Rawls? To answer this question, the study discusses the epistemological basis of the theory to assess whether the formulation and implementation of policy is, at least normatively, consistent with the theory of justice as fairness.

 

Keywords: Justice as fairness. Affirmative action. Epistemology. Public reason. Public political culture.

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Author Biographies

Naira Muylaert, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

É formada em Licenciatura Plena em Pedagogia pela a Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO (2007); Mestre em Educação (2002) e Doutora em Ciências Humanas - Educação (2016) pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro - PUC-Rio. Realizou o Programa de Doutorado Sanduíche (2014) na L´Université de Génève. Trabalhou como analista de avaliação do Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd) da Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF e atualmente é bolsista de PNPD - Programa Nacional de Pós Doutorado no departamento de educação da PUC-Rio. Desde 2010 atua como pesquisadora no Laboratório de Avaliação da Educação (LAEd) da PUC-Rio. Área de interesse voltada para os seguintes temas: políticas públicas em educação; implementação de políticas públicas; políticas de ação afirmativa; desigualdades educacionais; ensino médio profissionalizante e gestão escolar.

Alicia Bonamino, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Santa Úrsula (1984), mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1989) e doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2000). Atualmente é professora associada da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro e Pesquisadora do laboratório de Avaliação da EducaÇào ? LAEd. Tem experiência de pesquisa e ensino na área de Política Educacional, atuando principalmente nos seguintes temas: avaliação da educação básica, aprendizagem nos anos iniciais do ensino fundamental e desigualdades educacionais.

Ralph Bannell, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

Possui graduação em Philosophy - University Of Stirling, Escócia e University of Berkeley, USA (1980), mestrado em Social And Political Thought - University of Sussex (1981) e doutorado em Social And Political Thought - University of Sussex (1991). Atualmente é professor associado e Diretor do Departamento de Educação da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Especializa em Filosofia da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: filosofia de aprendizagem; racionalidade e educação; educação, ética e política; educação, cultura e comunicação; cognição, aprendizagem e a estética do entendimento; É autor do livro Habermas e a Educação, publicado pela Autêntica em 2006 (2a edição 2013), co-organisador do livro Educação para a Cidadania e os Limites do Liberalismo, publicado em 2011 pela 7 Letras/FAPERJ, co-autor do livro Educação no Século XXI: Cognição, tecnologias e aprendizagens (2016 PUC-Rio/ Vozes, Petrópolis) além de artigos e capítulos de livros nacionais e internacionais. Foi Visiting Academic (2010-2011) e Visiting Fellow (2014) no Institute of Education, Universidade de Londres. Também foi Vice Decano (Graduação), do Centro de Teologia e Ciências Humanas, na PUC-Rio, além de Coordenador do GT Filosofia da Educação da ANPEd e Presidente da Sociedade Brasileira de Filosofia da Educação (SOFIE).

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Published

2019-03-09

How to Cite

MUYLAERT, N.; BONAMINO, A.; BANNELL, R. Justice in education: an analysis of the quota policy of the Federal Instituto of Education, Science and Technology of Rio de Janeiro (IFRJ). Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, [S. l.], v. 4, p. 1–19, 2019. DOI: 10.5212/retepe.v.4.006. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/12980. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Implementação de Políticas Educacionais: debates teóricos e problematizações