Elaboration and analysis of policy networks

Authors

  • Luciane Oliveira da Rosa Universidade do Vale do Itajaí - Univali
  • Valéria Silva Ferreira Universidade do Vale do Itajaí - Univali
  • Sandra Cristina Vanzuita da Silva Universidade do Vale do Itajaí - Univali

DOI:

https://doi.org/10.5212/retepe.v.5.14421.001

Abstract

One way to study educational policies is to unveil their backstage, real intentions and negotiations. The understanding that education can be a business and not a subjective right opens doors to create an educational market where everything can be bought and sold. This requires different ways for researching and mapping these relationships through new concepts and methods. The network ethnography is one of the possibilities for analyzing social and policies networks. Data can be collected online and saved for offline analysis. This type of research is comprehensive and can include several methods: surveys, interviews, social network analysis. The policy networks are dynamic and flexible, they are in constant movement, connections are made and broken at any time, and the network can be extended and to include other networks, such as the example presented in this paper, the Movement Network by the Base (Rede do Movimento pela Base) and the “Everyone for Education” (Todos pela Educação) case. Thus, the links between the institutions and the people who form a network are revealed and seek understanding how the policies mobility happens and how the network works.

Keywords: Online research. Educational policies. Policies Network.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Luciane Oliveira da Rosa, Universidade do Vale do Itajaí - Univali

Doutoranda em Educação pelo PPGE Univali.

Mestre em Educação.

Integrante do Grupo de Pesquisa Contextos da Educação da Criança - GPCEC

Valéria Silva Ferreira, Universidade do Vale do Itajaí - Univali

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC

Professora do Programa de Pós-graduação da Univali.

Coordenadora do Grupo de Pesquisa Contextos da Educação da Criança - GPCEC

Sandra Cristina Vanzuita da Silva, Universidade do Vale do Itajaí - Univali

Doutora em Educação pela Universidade do Vale do Itajaí.Professora do Programa de Pós-graduação da Univali.Integrante do Grupo de Pesquisa Contextos da Educação da Criança - GPCEC

References

AUTORAS, 2018

AVELAR, M. Interview with Stephen J. Ball: analysing his contribution to education policy research. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 24, n. 24, p. 1- 15, 29 fev. 2016. DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.24.2368

AVELAR, M.; BALL, S. J. Mapping new philanthropy and the heterarchical state: The Mobilization for the National Learning Standards in Brazil. International Journal of Educational Development, v. 64(C), p. 65-73, nov. 2017. DOI: 10.1016/j.ijedudev.2017.09.007

BALL, S. J. Educação Global S.A.: novas redes políticas e o imaginário neoliberal. Tradução Janete Bridon. Ponta Grossa: UEPG, 2014a.

BALL, S. J. Globalización, mercantilización y privatización: tendências internacionales en Educación y Política Educativa. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 22, n. 41, jun. 2014b. DOI: http://dx.doi.org/10.14507/epaa.v22n41.2014

BALL, S. J. Laboring to relate: neoliberalism, embodied policy, and network dynamics. Peabody Journal of Education, v. 92, p. 29-41, jan. 2017. DOI: https://doi.org/10.1080/0161956X.2016.1264802

BRASIL. Ministério de Estado da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a Base - Terceira Versão. Brasília, DF: MEC, 2017. Disponível em: http://movimentopelabase.org.br/biblioteca/. Acesso em: 12 mar. 2018.

FOUCAULT, M. A ordem do discurso: aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. Tradução Laura Fraga de Almeida Sampaio. São Paulo: Edições Loyola, 2014.

KOZINETS, R. V. Netnografia (recursos eletrônicos: realizando pesquisa etnográfica on line. Tradução Daniel Bueno. Porto Alegre: Penso, 2014.

MAINARDES, J. Abordagem do ciclo de políticas: uma contribuição para a análise de políticas educacionais. Educação & Sociedade, Campinas, v. 27, n. 94, p. 47-69, jan./abr. 2006. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302006000100003

MAINARDES, J.; FERREIRA, M. dos S.; TELLO, C. Análise de políticas: fundamentos e principais debates teórico-metodológicos. In: BALL, S. J.; MAINARDES, J. (orgs.). Políticas educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011. p. 143-172.

MOVIMENTO pela Base Nacional Comum. Quem somos. 2018. Disponível em: http://movimentopelabase.org.br/quem-somos/. Acesso em: 12 mar. 2018.

SOUZA, A. R. A política educacional e seus objetos de estudo. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, v. 1, n. 1, p. 75-89, jan. 2016.

Published

2019-11-13

How to Cite

OLIVEIRA DA ROSA, L.; SILVA FERREIRA, V.; VANZUITA DA SILVA, S. C. Elaboration and analysis of policy networks. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, [S. l.], v. 5, p. 1–11, 2019. DOI: 10.5212/retepe.v.5.14421.001. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/14421. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Redes e Políticas Educacionais: debates teóricos, metodológicos e problematizações