Networks, experts and the internationalization of education policies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5212/retepe.v.5.14425.003

Abstract

This paper discusses the regional policy networks relevance for studies about the international local agendas alignment. The reform isomorphism adopted in different countries led us to research the borrowing policies phenomenon. We investigated an experts network invited by Unesco to develop a regional project on teaching policies for the Latin America. We analyzed their members, institutional filiations, documents and proposals. We mapped the previous expert participation in international organizations, political charge in State, universities and their joint actions. The network ethnography allowed us to point out the public-private permeability.  Our approach highlighted that experts, engaged in regional networks disseminate their ideas, promote a policies international circulation and contribute for building the active reception of their recommendations at a local level. Mapping networks proves to be a fruitful methodological resource to investigate the policymaking complex process and experts role on establishing the Education agenda.

Keywords: Public policies networks. Policy transfer. Experts.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Eneida Oto Shiroma, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Professora do Departamento de Estudos Especializados em Educação e do Programa de Pós-graduação em Educação da UFSC. Bolsista PQ do CNPq.

References

ARAÚJO Jr., João Ferreira de. O trabalhador da educação e a acumulação flexível do cap/ital: um estudo do posicionamento do Sintego frente à política educacional de Goiás. 2013. Disponívelem:https://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstream/tede/3146/5/Ara%C3%BAjo% 20J%C3%BAnior%2c%20Jo%C3%A3o%20Ferreira%20de-2013- disserta%C3%A7%C3%A3o.pdf. Acesso em: 14/09/2015.

BALL, Stephen J. New philanthropy, new networks and new governance in education. Political Studies, 56(4), 2008. 747–765.

CARVALHO, Luis Miguel. Emergência e circulação do conhecimento psicopedagógico moderno (1880-1960). Estudos comparados Brasil-Portugal. Lisboa: Educa/ Unidade de I&D de Ciencias da Educação, 2009.

CEPPE. Critérios e orientações para a elaboração de políticas docentes na região da América Latina e Caribe. Santiago: CEPPE, 2011.

COWEN, R. 2006. Acting comparatively upon the educational world: Puzzles and possibilities. Oxford Review of Education 32, n. 5, p. 561-73.

CUNHA, Thais M. Redes de políticas públicas e governança da educação: pesquisando a convergência das políticas para docentes nas agendas para a próxima década. Relatório da Pesquisa. Florianópolis: UFSC, 2015.

DALE, Roger. Globalização e educação: demonstrando a existência de uma “cultura educacional mundial comum” ou localizando uma “agenda globalmente estruturada para a educação”? Porto, Educação, Sociedade & Culturas, n. 16, 2001, p. 133-169.

Roger Dale (1999) Specifying globalization effects on national policy: a focus on the mechanisms. Journal of Education Policy, n.14 (1), p. 1-17. DOI: 10.1080/026809399286468 Acesso em: 23 mar 2019

FAIRCLOUGH, Norman. Critical Discourse Analysis: the critical study of language. 2 ed. Harlow, Pearson, 2010.

FAZEKAS, M.; BURNS, T. Exploring the Complex Interaction Between Governance and Knowledge inEducation. OECD Education Working Papers, No. 67, OECD Publishing. 2012. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1787/5k9flcx2l340-en Acesso em 20 fev 2019

GATTI, Bernadete; BARRETO, Elba S.; ANDRÉ, Marli. Políticas Docentes no Brasil: Um Estado da arte. Brasília: Unesco/MEC, 2011.

GRAMSCI, Antonio. Maquiavel a Política e o Estado Moderno. 5ª edição, Rio de Janeiro: Civilização Brasileira. 1984

HANNEMAN, Robert A. and Mark RIDDLE, Mark. Introduction to social network methods. Riverside, CA: University of California, Riverside, 2005.

JESSOP, B. The capitalist state: Marxist theories and methods. Oxford: Basil Blackwell, 1984.

KATSIKAS, Dimitrius. Non-state authority and global governance. In: RENGGER, Nicholas (ed.) Evaluating Global Orders, Review of International Studies, 36, 2010. P .113-135.

KU, Hok Bun; YUEN-TSANG, Angelina W. K. Capacity building. In: BERVIR, Mark (ed.) The SAGE Handbook of Governance. London: Sage, 2011.

LEVIN, Benjamin; QI, Jie. Knowledge mobilisation in Canada and the role of universities. In: LEVIN, Benjamin; QI, Jie; EDELSTEIN, Hilary (ed.) The impact of research in education. Bristol: The Policy Press, 2013. p.147-164

MEYER, J.W.; BOLI, J.; THOMAS, G.M.; RAMIREZ, F.O. World society and the nation-State. American Journal of Sociology, 103, 1, p. 144-181, 1997.

LOUZANO, P.; MORICONI, G. Visão da docência e características dos sistemas de formação docente. In: UNESCO. Temas críticos para formular nuevas políticas docentes en América Latina y el Caribe: el debate actual. Santiago, Cl: Centro de Estudios de Políticas y Prácticas en Educación, 2014. p. 10-52.

OEA. Los proyectos hemisféricos en educación: matriz de aportaciones de organismos internacionales. 2003. Tercera Reunión de Ministros De Educación. México D.F., 2003. Disponível em: www.oas.org/udse/informeIIIministerial/.../8ProyectosHemisfericos.doc. Acesso em: 15/07/2010.

PERRY; TOR. Educational Transfer: Analytical frameworks, conceptualizations and motives Paper presented in the International Co-operation through Education. Proceedings of the 35th Annual Conference. Auckland. 2007.

SCHWARTZMAN, Simon; COX, Christian (Org.) Políticas educacionais e coesão social: uma agenda latino-americana. Rio de Janeiro: Elsevier; São Paulo: Instituto Fernando Henrique Cardoso (iFHC), 2009.

STEINER-KHAMSI, Gita ; WALDOW, Florian. Policy borrowing and lending in education. London: Routledge , 2012

UNESCO. Antecedentes y Criterios para la Elaboración de Políticas Docentes em América Latina y el Caribe. Santiago, CL: Centro de Estudios de Políticas y Prácticas en Educación, 2013.

UNESCO. Catastro de experiencias relevantes de políticas docentes en América Latina y el Caribe. Santiago, CL: Centro de Estudios de Políticas y Prácticas en Educación, 2014.

Published

2019-12-05

How to Cite

SHIROMA, E. O. Networks, experts and the internationalization of education policies. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, [S. l.], v. 5, p. 1–22, 2019. DOI: 10.5212/retepe.v.5.14425.003. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/14425. Acesso em: 5 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Redes e Políticas Educacionais: debates teóricos, metodológicos e problematizações