Notes on statistics of Argentine public universities: construction of enrolment, new students and graduate series, and observations on its evolution in the last five decades
DOI:
https://doi.org/10.5212/retepe.v.5.14656.005Abstract
Statistical information is an essential input for carrying out any type of long-term analysis linked to university policy. However, in Argentina only since 1986 has the production of university statistics been based on a single source; previously, there is a multiplicity of sources with data that are often discordant. In this work we aim to construct as extensive series as possible of the data referring to enrollments, new students, and graduates of the public university system. This task has a twofold objective: on the one hand, to account for the general evolution of the system in the last 50 years; on the other hand, to make the constructed series available to other researchers. We conclude that the 1960s was a key decade to start to systematize statistics at this level, but that this process was affected by the constant restructuring of official agencies. It was not until 1983, with the consolidation of the democratic regime, that the data in question were collected in a more orderly manner. With these data, we have made an approximation to the construction of series on three of the most important indicators to analyze the general performance of the public system of national universities.
Keywords: University policies. Statistic. Argentina. State. XXI Century.
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamentodo trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
__________
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
1. Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
2. Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
3. Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).
__________
If the article is accepted for publication, copyright of this article will be vested in the The Journal of Theoretical and Epistemological Studies on Education Policy.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.