From Husserl to Freire: reflections on the concept of competence on the National Common Curricular Base
DOI:
https://doi.org/10.5212/retepe.v.5.15157.010Abstract
This paper originates from a reflection on the term competence (and skill), concepts widely discussed in Brazilian education policies until the homologation and publication process, on December 14th, 2018, of the National Common Curricular Base (Base Nacional Comum Curricular - BNCC). The objective was to understand that, in the process of elaborating and implementing the BNCC, the concepts of competence and skill revealed a principle of awareness. Therefore, the research problem aimed to ponder about the definition of awareness that gave theoretical support to the elaboration of the BNCC. When assuming a qualitative approach, it was a study whose methodological procedures were based on bibliographic research. Based on the results, subsidies of different proposals of awareness in thinking were identified from Edmund Husserl to Paulo Freire, which could contribute to the epistemological bases of the BNCC. It is concluded that, when there is no deep and democratic discussion on education policies, the worst of humanity is preserved: conservatism and obscurantism expressed in the concept of awareness as competence in the BNCC.
Keywords: National Common Curricular Base. Awareness. Competence. Democracy.
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamentodo trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
__________
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
1. Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
2. Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
3. Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).
__________
If the article is accepted for publication, copyright of this article will be vested in the The Journal of Theoretical and Epistemological Studies on Education Policy.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.