“New” forms and models of governance and the education and school administration: materializations, trends and directions evidenced in the Brazilian researchers theses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5212/retepe.v.6.17373.001

Abstract

This article aims to trace the state of knowledge about education and school administration, faced to the neoliberal reform links, highlighted in academic research at PhD level (theses) produced by Brazilian researchers. To this end, we analyzed the summary of 25 theses, collected at the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD), using, for data interpretation, the Content Analysis techniques proposed by Bardin (2016). Those research show that education and school administration have changed with the adoption of "new" governance forms and models, with the managerialism principles and new public management, assuming entrepreneurial features. The performance of private actors, from the third sector and the state sector was evidenced through different arrangements and its combinations in the policies formulation, conduction and execution, as well as in the education management. It is noted that there is an emptying of the concept of democratic administration printed in Brazilian legislation. The theses are consistent with the literature on the subject, presenting a critical and current reading, however there are gaps regarding the broad panorama and the recent transformations and guidelines evidenced in the Brazilian context.

Keywords: State of knowledge. Education policies. Education and school administration. Governance.

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Author Biographies

Janete Palú, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal do Paraná (UFPR), na Linha de Políticas Educacionais. Possui mestrado pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Campus Chapecó-SC, turma 2017/2, na linha de Políticas Educacionais. Membro do Grupo de Pesquisa em Gestão e Inovação Educacional (GPEGIE) da UFFS/Campus Chapecó e do Grupo de Pesquisa "Políticas e Gestão da Educação" da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Possui graduação em História pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ-2002). Especialização em Ciências Sociais: História e Geografia - Faculdade de Itapiranga (FAI-2003). Especialização em Educação na Diversidade com Ênfase na Educação de Jovens e Adultos - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina (IFSC-2013). Especialização em Educação na Cultura Digital- Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC-2016). É professora de história (20 horas) da Rede Estadual de Ensino do Estado de Santa Catarina e Assistente Técnica Pedagógica (40 horas- afastada para cursar Pós-Graduação-doutorado). Atuou de 2006 a 2015 na coordenação pedagógica do Centro de Educação de Jovens e Adultos (CEJA) em 07 municípios da região extremo oeste catarinense. Entre os anos de 2015 a 2020 atuou no Núcleo de Tecnologias Educacionais (NTE) da Supervisão Regional de Educação de São Miguel do Oeste (40 horas), como multiplicadora e formadora na área de tecnologias educacionais. De 2016 a 2018 coordenou o Curso para Gestores Escolares que teve como público alvo os gestores das escolas públicas estaduais e conselheiros escolares da regional de São Miguel do Oeste) É associada a Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd) e Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE).

Ângelo Ricardo de Souza, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Possui graduação em Educação Física pela PUCPR (1991), mestrado (2001) e doutorado (2007) em Educação: História, Política, Sociedade pela PUC-SP. Realizou estágio pós-doutoral na University of Bristol (Inglaterra) e estágio sênior de pesquisa na Università degli Studi di Trento (Itália). Atualmente é professor associado da Universidade Federal do Paraná, onde atua no Núcleo de Políticas Educacionais e no Programa de Pós-Graduação em Educação. É Coordenador Adjunto da Área de Educação na CAPES. Foi Diretor de Pesquisa da Associação Nacional de Política e Administração da Educação - ANPAE (2015-2019); foi editor do Jornal de Políticas Educacionais (2007-2018) e da Educar em Revista (2018); foi coordenador da região Sul do Fórum de Editores de Periódicos na área da Educação (FEPAE-Sul) (2016-2018). Foi Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação (2008-2010); Chefe do Departamento de Planejamento e Administração Escolar (2001-2003); Coordenador do Curso de Graduação em Pedagogia (2012-2014) da UFPR. Atuou por vários anos na educação básica como docente e como diretor de escola pública. Tem experiência nas áreas de Políticas, Gestão e Financiamento da Educação.

Published

2021-02-24

How to Cite

PALÚ, J.; DE SOUZA, Ângelo R. “New” forms and models of governance and the education and school administration: materializations, trends and directions evidenced in the Brazilian researchers theses. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, [S. l.], v. 6, p. 1–25, 2021. DOI: 10.5212/retepe.v.6.17373.001. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/17373. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

Artículos