“New” forms and models of governance and the education and school administration: materializations, trends and directions evidenced in the Brazilian researchers theses
DOI:
https://doi.org/10.5212/retepe.v.6.17373.001Abstract
This article aims to trace the state of knowledge about education and school administration, faced to the neoliberal reform links, highlighted in academic research at PhD level (theses) produced by Brazilian researchers. To this end, we analyzed the summary of 25 theses, collected at the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD), using, for data interpretation, the Content Analysis techniques proposed by Bardin (2016). Those research show that education and school administration have changed with the adoption of "new" governance forms and models, with the managerialism principles and new public management, assuming entrepreneurial features. The performance of private actors, from the third sector and the state sector was evidenced through different arrangements and its combinations in the policies formulation, conduction and execution, as well as in the education management. It is noted that there is an emptying of the concept of democratic administration printed in Brazilian legislation. The theses are consistent with the literature on the subject, presenting a critical and current reading, however there are gaps regarding the broad panorama and the recent transformations and guidelines evidenced in the Brazilian context.
Keywords: State of knowledge. Education policies. Education and school administration. Governance.
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamentodo trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
__________
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
1. Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
2. Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
3. Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).
__________
If the article is accepted for publication, copyright of this article will be vested in the The Journal of Theoretical and Epistemological Studies on Education Policy.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.