Epistemological perspectives in the meta-research context: a study on research on education policies
DOI:
https://doi.org/10.5212/retepe.v.6.17621.004Abstract
This meta-research aimed to identify the epistemological perspective made explicit in 56 Master’s thesis of the Research Line 1 – “Education Policies, History and Organization of Education”, of the Graduate Program in Education at the Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO), formulated in the period from 2014 to 2018, based on the concepts of combined theorization and added theorization (MCLENNAN, 1996) and in the proposal of meta-research in Education Policy, through the systematic reading of the selected sample (MAINARDES, 2017, 2018a, 2021). Regarding the results of this study, it is highlighted those 51 Master’s students (91.04%) indicated authors or traditions/theoretical matrices, not making reference to the epistemological perspectives used in the dissertations. The other five dissertations (8.96%) did not make such notes; thus, they encompassed different authors who supported the analyzes performed. Given the above, four of these works (7.18%) were classified as combined theorization, as they combined authors who supported a consistent framework for the analysis. One Master’s thesis (1.78%) performed little theoretical analysis, which culminated in a research classified as added theorization. The explicitness of the historical-dialectical materialism stood out as the most used theoretical perspective in the analyzed research, a total of 35 dissertations (62.5%). Thus, it was verified that the pieces of research formulated within the scope of the Graduate Program in Education at UNICENTRO), although mentioning the theoretical perspectives used, could be classified as studies of combined theorization or added theorization, as they made use of different authors and different theories to formulate the theoretical framework.
Keywords: Meta research. Epistemological perspective. Research on education policies.
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamentodo trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
__________
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
1. Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
2. Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
3. Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).
__________
If the article is accepted for publication, copyright of this article will be vested in the The Journal of Theoretical and Epistemological Studies on Education Policy.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.