Research on Early Childhood Education policies: bibliographic memory, database and epistemology
DOI:
https://doi.org/10.5212/retepe.v.6.18113.007Abstract
This paper falls within the research field on research and introduces reflections that seek to bring together epistemology, bibliographic memory, and database in the comprehension of research on Early Childhood Education policies as the first stage of Basic Education in Brazil. The concept of policy is mobilized to analyze education policy research focusing on early childhood care and to discuss, from an epistemological point of view, the consistency of the theoretical and methodological contributions adopted by researchers in this area of study. As a result of the analysis of authors and texts most cited in the database, three conceptual fields are indicated: broader studies that contribute to research in early childhood policies, such as Barroso (2005) and Mainardes (2006); studies that investigate policies for childcare, such as Kramer (1995) and Rosemberg (2002); and studies about policies for Early Childhood Education, such as Campos (1994) and Barreto (2003). In all three conceptual fields, the discussion and in-depth analysis from the Epistemologies of Education Policy Approach (EEPA) showed to be both relevant and adequate.
Keywords: Policies. Early Childhood Education. Bibliographic Memory. Database. Epistemology.
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamentodo trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
__________
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
1. Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
2. Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
3. Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).
__________
If the article is accepted for publication, copyright of this article will be vested in the The Journal of Theoretical and Epistemological Studies on Education Policy.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.