Performativity and education policies in Brazil: a meta-research study
DOI:
https://doi.org/10.5212/retepe.v.10.24874.007Abstract
The global transformations that took place at the end of the 20th century had a direct impact on education policies, which came to be shaped by the logic of performativity within the neoliberal context. In this scenario, the ways in which categories are appropriated in scientific production are called into question. This article thus aimed to analyze how the category of performativity is used in studies on education policies in Brazil. To this end, meta-research was adopted as a theoretical-epistemological review method, based on theses and dissertations published between 2019 and 2024. The policies analyzed include evaluation policies, general policies, teacher education, and management, with a focus on the implications of the category for the subjects involved. The results indicate a tendency to approach performativity as a performance culture, based on Stephen Ball’s epistemological perspective, particularly drawing on the Policy Cycle Approach. It was found that the predominant epistemological positions are of a critical-analytical nature, although in some cases the use of concepts is insufficiently problematized, implying a certain scientific conformism regarding the concept of performativity. It is concluded that the appropriation of performativity in research lacks greater epistemological rigor with regard to conceptual clarity in the studies.
Keywords: Education policy. Performativity. Meta-research.
Downloads
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamentodo trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
__________
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
1. Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
2. Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
3. Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).
__________
If the article is accepted for publication, copyright of this article will be vested in the The Journal of Theoretical and Epistemological Studies on Education Policy.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.