O papel das escolas do campo brasileiras na superação da colonialidade do conhecimento

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5212/Rev.Hist.Reg.v.30.24317

Keywords:

escolas do campo, colonialidade do conhecimento, pedagogia libertadora, Análise do Discurso, descolonialidade

Abstract

The article addresses the role played by rural schools and Brazilian peasant social movements in confronting the coloniality of knowledge. The importance of this discussion lies in the global environmental, social, and food crisis and how coloniality contributes to the worsening of this situation. The research question is: How do rural schools in Brazil contribute to resisting the coloniality of knowledge and valuing local knowledge, especially in the food and educational practices of rural communities? The central objective of the study is to discuss the role of rural schools in resisting the coloniality of knowledge in the Global South. To this end, we propose an exploratory methodology using bibliographic resources. It was concluded that Brazilian rural schools can contribute to resisting the coloniality of knowledge and valuing local knowledge in the face of contemporary reality through a liberating and decolonial education that breaks with hegemonic forms of land exploitation and promotes a healthier and more environmentally viable relationship in food production and consumption.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vanessa Policarpo Maciel, Universidade do Sul de Santa Catarina

Doutoranda em Educação pela Universidade do Sul de Santa Catarina.

Luciano Daudt da Rocha, Universidade do Sul de Santa Catarina

Professor e pesquisador do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade do Sul de Santa Catarina (PPGE/UNISUL), na linha de pesquisa "Relações Culturais e Históricas na Educação". Doutor em História Global (2021) pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Mestre em Educação (2006) pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Licenciado em História (2001) pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Professor dos cursos de Graduação em História e Relações Internacionais da UNISUL. Pesquisa e orienta pesquisas sobre História Global e Educação para a Democracia a partir de perspectivas interseccionais e decoloniais. Membro do Comitê de Ética em pesquisa da Universidade do Sul de Santa Catarina (CEP/UNISUL). 

References

ABRAMOVAY, Ricardo. O que é fome? São Paulo: Abril Cultural: Brasiliense, 1985.

AZEVEDO, Elaine de. Colonialidade alimentar. In: CAMPELLO, Tereza; BORTOLETTO, Ana Paula (org.). Da fome à fome: diálogos com Josué de Castro. São Paulo: Elefante, 2022. p. 309-315.

BRAUDEL, Fernand. A dinâmica do capitalismo. Rio de Janeiro: Rocco, 1987.

CALDART, Roseli Salete. A pedagogia da luta pela terra: o movimento social como princípio educativo. In: REUNIÃO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 23., 2000, Caxambu. Anais eletrônicos [...]. Rio de Janeiro: ANPED, 2000. Disponível em: http://23reuniao.anped.org.br/textos/te3.PDF. Acesso em: 8 nov. 2024.

FAO; FIDA; UNICEF; PAM; WHO. The state of food security and nutrition in the world 2021: transforming food systems for food security, improved nutrition and affordable healthy diets for all. Roma: FAO, 2021. E-book. Disponível em: https://www.fao.org/documents/card/en/c/cb4474en. Acesso em: 19 abr. 2022.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 18. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1988.

LANDER, Edgardo. Ciências sociais: saberes coloniais e eurocêntricos. In: LANDER, Edgardo (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais: perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005. p. 8-23. Disponível em: http://professor.ufop.br/sites/default/files/tatiana/files/a_colonialidade_do_saber_lander.pdf. Acesso em: 15 set. 2023.

MIGNOLO, Walter. Histórias locais/projetos globais: colonialidade, saberes subalternos e pensamento liminar. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.

MILETTO, Milene Ferreira. Agroecologia e a questão da segurança alimentar: contribuições para o ensino de Ciências a partir de uma ilha interdisciplinar de racionalidade em contexto de escola do campo. 2022. 207f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2022.

POLICARPO, Thaíse Arnold. Permanências e rupturas entre a educação rural e a educação do campo no estado de Santa Catarina (1990-2023). 2023. 188 p. Tese (Doutorado em Desenvolvimento Socioeconômico), Universidade do Extremo Sul Catarinense, Criciúma, 2023.

QUIJANO, Aníbal. El labirinto de América Latina: Hay otras salidas? Revista Venezolana de Economía y Ciencias Sociales, Caracas, v. 10, n. 1, p. 75-97, abr. 2004. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/177/17710105.pdf. Acesso em: 09 jun. 2022

QUIJANO, Aníbal. Ensayos en torno a la colonialidade del poder. 1.ed. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Del Signo, 2019.

QUIJANO, Aníbal; WALLERSTEIN, Immanuel. La americanidad como concepto o América em el mundo moderno-colonial. In: QUIJANO, Aníbal. Ensayos en torno a la colonialidad e del poder. 1.ed. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Del Signo, 2019. p. 135-150.

WALLERSTEIN, Immanuel et al. A reestruturação capitalista e o sistema mundial. Perspectivas: revista de Ciências Sociais, São Paulo, v. 20/21, p. 249-267, 1997. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/perspectivas/article/view/2069. Acesso em: 6 nov. 2024.

Published

2025-10-08

How to Cite

MACIEL, V. P.; ROCHA, L. D. da. O papel das escolas do campo brasileiras na superação da colonialidade do conhecimento. Revista de História Regional, [S. l.], v. 30, 2025. DOI: 10.5212/Rev.Hist.Reg.v.30.24317. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/rhr/article/view/24317. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Dossiê Mundo rural, vidas diversas: experiências, trabalho e cultura