What do fifth-year mind maps reveal? A case study with elementary school students
Keywords:
School cartography, School geography, Teaching-learning.Abstract
This paper presents reflections about the teaching of school geography, focusing on the learning of cartographic knowledge. The main goal was to verify the understanding of cartographic views of fifth-year elementary school students, through the cartographic language present in representations of selected students. The analysis was based on Kozel (2001) to examine mental maps with regard to its graphic representations, such as the form of representation, distribution and specificity of the elements and, finally, the proportion observed between the real and represented elements. By observing these elements in the representations, it is observed the importance of working, in the initial years, with activities that develop the cartographic knowledge within the teaching-learning process of Geography.
Downloads
References
_______. Do desenho ao mapa: iniciação cartográfica na escola. São Paulo: Contexto, 2014.
BRAGA, Maria Cleonice. Aprender e ensinar Geografia: a visão de egressos de pedagogia da UEFS. 2006. 251p. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos.
CALLAI, Helena C. O ensino de geografia: recortes espaciais para análise. In: CASTROGIOVANNI, Antonio Carlos; CALLAI, Helena Copetti; SCHÄFFER, Neiva Otero; KAERCHER, Nestor André. Geografia em sala de aula, práticas e reflexões. Rio Grande do Sul: UFRGS, 2003.
______. Aprendendo a ler o mundo: a geografia nos anos iniciais do ensino fundamental. Cad. Cedes, Campinas, vol. 25, n. 66, p. 227-247, maio/ago. 2005.
______. Estudar o lugar para compreender o mundo. In: CASTROGIOVANNI, Antonio Carlos. Ensino de Geografia: prática e textualizações no cotidiano. Porto Alegre: Mediação, 2014.
CASTROGIOVANNI, Antonio Carlos. (org.). Ensino de geografia: práticas e textualizações no cotidiano. Porto Alegre: Mediação, 2014.
CAVALVALCANTI, L. Geografia, Escola e Construção do Conhecimento. Campinas: Editora Papirus, 2004.
FRANCISCHETT, Mafalda. A Cartografia no ensino de Geografia: a aprendizagem mediada. Cascavel, EDUNIOESTE, 2004. 198 p.
_______. A Cartografia Escolar Crítica, 2007. Disponível em: <http://www.bocc.uff.br/pag/francischett-mafalda-cartografia-escolar-critica.pdf.> Acesso em: 11 de janeiro de 2016.
HARLEY, J. Brian. Mapas, saber e poder. In: Confins: Revista Franco-brasileira de Geografia, n. 5. (jan./jun. 2009). Disponível em: < https://journals.openedition.org/confins/5724?lang=pt > Acesso em: 15 de julho de 2020.
JOLY, Fernand. A Cartografia. Campinas: Papirus, 1990.
KATUTA, Â. M. A linguagem cartográfica no ensino superior e básico. In: PONTUSCHKA, N. N; OLIVEIRA, A. U. de. (Orgs.) Geografia em perspectiva: ensino e pesquisa. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2015. p. 133-139.
KATUTA, A.M. A linguagem cartográfica no ensino superior e básico. IN: PONTUSCHKA, N. N.; OLIVEIRA, A. U. (Orgs.)Geografia em perspectiva:ensino e pesquisa. São Paulo Contexto, 2002. p. 133 - 139.
KOZEL TEIXEIRA, S. “Das imagens às linguagens do geográfico: Curitiba a Capital ecológica”. São Paulo: FFLCH/USP, 2001. (tese de doutorado)
KOZEL, Salete. Comunicando e representando: Mapas como construções socioculturais. In.: SEEMANN, Jörn (Org.). A aventura cartográfica: perspectivas, pesquisas e reflexões sobre a cartografia humana. Fortaleza: Expressão Gráfica e Editora, 2005.
KOZEL, Salete. Comunicando e representando: mapas como construções socioculturais. Geograficidade, v.3, Número Especial, p. 58-70, Primavera, 2013. Disponível em: < file:///C:/Users/Usuario/Downloads/Dialnet-ComunicandoERepresentando-4734899.pdf > Acesso em: 15 de julho de 2020.
______. Mapas mentais – uma forma de linguagem: Perspectivas metodológicas in: KOZEL S. et al (org): Da percepção e cognição à representação. São Paulo. Terceira Margem, 2007. p. 114-138
_______. Representação do espaço, sob a ótica dos conceitos: mundo vivido e o dialogismo. In: Encontro Nacional dos Geógrafos, 16º, Porto Alegre, Anais, 2010. p.11.
_______; GALVÃO, Wilson. (2008). Representação e ensino de Geografia: contribuições teórico-metodológicas. Goiânia-GO, V.2, nº5, p. 33-48.
OLIVEIRA JR., Wenceslau Machado. Mapas em Deriva: imaginação e cartografia escolar. Revista Geografares, n. 12, p. 1-49, jul. 2012.
OLIVEIRA, Lívia. Estudo metodológico e cognitivo do mapa. In: ALMEIDA, R. D. de. (Org.) Cartografia Escolar. São Paulo: Contexto, 2010. p. 15-41.
PASSINI, E. Y. A alfabetização cartográfica e a aprendizagem de Geografia. São Paulo: Cortez, 2012.
PIAGET, Jean.A formação do símbolo na criança. Rio de janeiro: Zahar, 1978.
PONTUSCHKA, Nídia N.; PAGANELLI, Tomoko I.; CACETE, Núria H. Para ensinar e aprender Geografia. São Paulo: Cortez, 2009.
RICHTER, Denis. O mapa mental no ensino de Geografia: concepções e propostas para o trabalho docente. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011.
ROSA, Odelfa. Geografia e pedagogia: o professor dos anos iniciais do ensino fundamental em Catalão (GO). 2008. 230p. Tese (Doutorado em Geografia) – Universidade federal de Uberlândia, Uberlândia.
Disponível em: <https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/15907/1/Odelfa.pdf >Acesso em: 15 de julho de 2020.
SEEMANN, Jörn. Mapas, mapeamentos e a Cartografia da Realidade. Geografares, Vitória, ES, n. 4, p.49-60, 2003.
SIMIELLI, Maria E. Cartografia no ensino fundamental e médio. In: CARLOS, Ana Fani A. (org.). A Geografia em sala de aula. São Paulo: Contexto, 2013. p. 50-61. (Repensando o Ensino).
SOUZA, J. G.; KATUTA, Â. M. Geografia e conhecimentos cartográficos: a cartografia no movimento de renovação da geografia brasileira e a importância do uso de mapas. São Paulo: Editora UNESP, 2001.
TUAN, Y. F. Topofilia: um estudo da percepção, atitudes e valores do meio ambiente. São Paulo: Difel, 1980.
_____________. Espaço e Lugar: a Perspectiva da Experiência. São Paulo, DIFEL, 1983. 250 p.
ZUBA, Janete Aparecida Gomes. Ensino de geografia e formação de professores das series iniciais do ensino fundamental: das expectativas do curso normal superior da Unimontes à realidade. 2006. 150 p. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia. Disponível em: < https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/16196/1/JAGZubaDISSPRT.pdf >Acesso em: 15 de julho de 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Revista Terr@ Plural will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion, and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The authors get permission to publish the contribution in other media, printed or digital, it may be in Portuguese or translation since the publication is credited to Revista Terr@ Plural. It allows the self-archiving of published articles in institutional repositories, thematic repositories, or personal web pages in the pdf version downloaded from the journal's site.









