Tourism and mountain landscape: reflections on the potentiality and visual identity of the Serras do Agreste Potiguar destination, RN, Brazil

Authors

Keywords:

Geotourism, Landscape and Region, Mountain Tourism, Brand Management

Abstract

This article presents a diagnosis of the opportunities for the development of geotourism in the Sierras do Agreste Potiguar, raised through the evaluation of natural, historical and cultural attractions, as well as equipment and services. Tourist planning needs to highlight the creative processes with a focus on brand management, a parameter for promotion, management, and dissemination of the localities. Therefore, the results allowed us to understand, in general, the categorical importance of the execution of policies for the expansion of the sector, with a priority focus on the effectiveness of geomarketing for decision making within new instruments, regionalization programs, and strengthening of the industry. In view of this scenario, one can highlight that the landscape peculiarities present in the territory were determinant for the identification of the potential, an important strategy of marketing and the administrative impact that ideally considers the specific differential existing in the region, the current point of tourist prosperity in Rio Grande do Norte.

References

BOULLÓN, Roberto Carlos. Os municípios turísticos. Bauru: EDUSC, 2005.
CARVALHO, Adriana Garcia. Turismo e produção do espaço no litoral de Pernambuco. São Paulo, 2009. Dissertação de mestrado (Programa de pós-graduação em Geografia Humana) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8136/tde-19022010-123043/publico/ADRIANA_GARCIA_CARVALHO.pdf. Acesso em: 01 dez. 2020.
CORRÊA, Roberto Lobato. Denis Cosgrove: a paisagem e as imagens. Espaço e Cultura, UERJ. Rio de Janeiro, n.29. p.7-21, jan/jun. 2011.
FAGUNDES, André Francisco Alcântara. A contribuição do geomarketing nas organizações. Uberlândia, 2006. Dissertação de mestrado (Programa de Pós Graduação em Administração), Universidade Federal de Uberlândia. 119p. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/11968/1/ContribuicaoGeomarketingOrganizacoes.pdf. Acesso em: 02 dez. 2020.
HAESBAERT, Rogério. Regional-Global: Dilemas da região e da regionalização na
geografia contemporânea. Editora Bertrand Brasil, 2010. 208p.
KOTLER, Philip; ARMSTRONG, Galy. Introdução ao Marketing. 4. ed. Rio de Janeiro. LTC - Livros Técnicos e Científicos S.A., 2006.
KOTLER, Philip; KELLER, Kevin Lane. Administração de Marketing. Tradução de
Sônia Midori Yamamoto. 14. ed. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2012. 795p.
KELLER, Kevin Lane; MACHADO, Marcos. Gestão Estratégica de Marcas. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2006. 312p.
MORGAN, Nigel; PRITCHARD, Annette; PRIDE, Roger. Destination Branding: Creating the Unique Destination Proposition. Butterworth Heinemann, Oxford. 2004. 314p.
OLIVEIRA, Braulio; CAMPOMAR, Marcos Cortez. Revisitando o posicionamento em Marketing. Revista de Gestão, v. 14, n. 1, p. 41-52, 2007.
RIBEIRO, Ana Clara Torres. Regionalização: fato e ferramenta. In: Brasil, século XXI - por uma nova regionalização? Agentes, processos e escalas. Rio de Janeiro: Letra Capital Editora, 2015.
SANTOS, Milton. Pensando o espaço do homem. 4. ed. São Paulo: Hucitec, 1997.
TUAN, Yi-Fu. Topofilia: um estudo da percepção, atitudes e valores do meio ambiente. São Paulo: DIFEL, 1974. 288p.
XAVIER, Herbe. A Percepção Geográfica do Turismo. São Paulo: Aleph, 2007.

Published

2021-07-23

How to Cite

FERREIRA DANTAS, A. S. Tourism and mountain landscape: reflections on the potentiality and visual identity of the Serras do Agreste Potiguar destination, RN, Brazil. Terr@ Plural, [S. l.], v. 15, p. 1–16, 2021. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/tp/article/view/17515. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Articles