Action-research as an instrument of social transformation

Main Article Content

Bruna Woinorvski de Miranda

Abstract

Abstract: At the same time as the twenty-first century appears as a apex period regarding the science evolution (by technological advances and information technology), its essence is placed in check: its simplistic approach and deterministic is no longer considered capable to cover the complexity of social reality. Increasingly human subjectivity, its experiences and worldviews, are seen as relevant in the production of knowledge. Knowledge, in turn, that is placed the challenge of transcending the walls of academies and contribute to the recognition and overcoming social problems. In this logic emerges the research-action that, as it will be exposed in this article constructed through bibliographical research, presents itself as an important methodological resource of qualitative research capable, at to produce knowledge and contribute with social transformation - one of the ethical commitments of social sciences.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
MIRANDA, B. W. de. Action-research as an instrument of social transformation. Emancipação, Ponta Grossa - PR, Brasil., v. 19, n. 2, p. 1–11, 2019. DOI: Emancipacao.v.19i2.0001. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/emancipacao/article/view/12427. Acesso em: 24 aug. 2024.
Section
Artigos
Author Biography

Bruna Woinorvski de Miranda, Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) / Tribunal de Justiça do Estado do Paraná (TJPR)

Mestranda em Ciências Sociais Aplicadas pela Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG. Assistente Social no Tribunal de Justiça do Estado do Paraná - TJPR, com atuação no Juizado de Violência Doméstica e Familiar contra a Mulher da comarca de Ponta Grossa.

References

BALDISERA, Adelina. Pesquisa-ação: uma metodologia do “conhecer” e do “agir” coletivo. Revista Sociedade em Debate. Pelotas: v. 7, n. 2, p. 5-25, 2001.

BORDA, Orlando Fals. Aspectos teóricos da pesquisa participante: considerações sobre o significado e o papel da ciência na participação popular. In: BRANDÃO, Carlos Rodrigues (org). Pesquisa Participante. 6ª Ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1986. p. 42-62.

DEMO, Pedro. Pesquisa participante: saber pensar e intervir juntos. Brasília: Liber Livro Editora, 2ª Edição 2008. 140 p.

FREIRE, Paulo. Criando Métodos de Pesquisa Alternativa: aprendendo a fazê-la melhor através da ação. In: BRANDÃO, Carlos Rodrigues (org). Pesquisa Participante. 6ª Ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1986. p. 34-41.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5 ed. 7. reimp. São Paulo: Atlas, 2006.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.) Pesquisa Social: Teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

PASTORAL DA CRIANÇA. Desnutrição Infantil. Disponível em: <https://www.pastoraldacrianca.org.br/bebe/3693-desnutricao-infantil>. Acesso em: 23 jul. 2018.

SCHIMANSKI, Edina. Pesquisa-ação como instrumento de pesquisa social crítico-emancipatória. In: BOURGUIGNON, Jussara Ayres (org). Pesquisa social: reflexões teóricas e metodológicas. Ponta Grossa: TODAPALAVRA Editora, 2009. p. 86-97.

SCHIMIDT, Maria Luisa Sandoval. Pesquisa Participante: Alteridade e Comunidades Interpretativas. Revista Psicologia USP. São Paulo: v .17, n. 2, p. 11-41. 2006.

STRECK, Danilo. Pesquisa (ação) participante e convergências disciplinares: Reflexões a partir do estudo do orçamento participativo no sul do Brasil. Civitas. Porto Alegre: v. 13, n. 3, p. 477-495, set./dez. 2013.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da Pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 1986.

TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa. São Paulo: v. 31, n. 3, p. 443-466, set./dez. 2005.