The university and the mental illness of students from the perspective of the Healthy Program (UFG)

Main Article Content

Andreza Cândida de Souza
https://orcid.org/0009-0007-3664-8326
Tereza Cristina Pires Favaro

Abstract

The article discusses the entry into higher education, the tensions engendered by academic, socio-familial and personal challenges, which enhance the student’s mental illness. Debates the effects of counter-reforms in higher education and their consequences in the precariousness of student assistance. It locates the ways of coping with this illness in order to facilitate the academic process. The results point to limits, possibilities and constraints in the face of the current neoliberal scenario, as well as the effort of the team from the Healthy Program (UFG), that ensures students access to the right to mental health care provided by student assistance. The study was carried out from dialectical materialism articulates bibliographical, documental and field research. It was submitted and approved by the ethics committee.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
CÂNDIDA DE SOUZA, A.; CRISTINA PIRES FAVARO, T. The university and the mental illness of students from the perspective of the Healthy Program (UFG). Emancipação, Ponta Grossa - PR, Brasil., v. 23, p. 1–19, 2023. DOI: 10.5212/Emancipacao.v.23.2319622.014. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/emancipacao/article/view/19622. Acesso em: 23 nov. 2024.
Section
Artigos
Author Biographies

Andreza Cândida de Souza, Universidade Federal de Goiás - UFG

Graduada em Serviço Social pela Universidade Federal de Goiás (UGF). E-mail: andreza.c.souza@hotmail.com

Tereza Cristina Pires Favaro, Universidade Federal de Goiás - UFG

Doutora em História pela Universidade Federal de Góias (UFG), mestre em Serviço Social Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO). Assistente Social. Professora do Curso de Serviço Social da UFG - Campus Goiás e do Programa de Residência Multiprofissional em Saúde do HC/UFG. E-mail: favaro@ufg.br

References

ACCORSI, M. P. Atenção psicossocial no ambiente universitário: um estudo sobre a realidade dos estudantes de graduação da Universidade Federal de Santa Catarina. Dissertação (mestrado) - Programa de Mestrado Profissional em Saúde Mental e Atenção Psicossocial. Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 105 pp., 2015.

SINDICATO NACIONAL DOS DOCENTES DAS INSTITUIÇÕES DE ENSINO SUPERIOR (ANDES – SN). A contrarreforma da educação superior - uma análise do ANDES-SN das principais iniciativas do governo Lula. Publicação do Grupo de Trabalho de Política Educação - GTPE/ANDES-SN, Brasília, 2004. Disponível em: http://portal.andes.org.br/secretaria/gts/A%20contra-reforma%20-%20caderno_

andes_gtpe.pdf. Acesso em: 7 set 2019.

ANTUNES, R. Adeus ao trabalho? Ensaio sobre as metamorfoses e a centralidade do mundo do trabalho.13 ed. São Paulo: Cortez, 2008.

BATISTA, P. N. O Consenso de Washington: a visão neoliberal dos problemas latino-americanos. São Paulo, 1994. Disponível em: < https://www.fau.usp.br/cursos/graduacao/arq_urbanismo/disciplinas/aup0270/4dossie/nogueira94/nog94-cons-washn.pdf > Acesso em: 22 set 2019.

BEHRING, E. R; BOSCHETTI, I. Política Social - fundamentos e história. 9 ed. São Paulo: Editora Cortez, 2011.

CAIXETA, S. P. e ALMEIDA, S. F. C. Sofrimento psíquico em estudante universitário. In: XI Congresso Nacional de Educação – EDUCERE, 2013, Curitiba. Anais... Curitiba, 2013. Disponível em: <https://educere.bruc.com.br/CD2013/pdf/7352_4882.pdf>. Acesso em 11 jan 2020

CISLAGHI, J. F. Análise do REUNI: uma nova expressão da contrarreforma universitária brasileira. Rio de Janeiro, 2010. Disponível em: < http://flacso.redelivre.org.br/files/2012/07/433.pdf > Acesso em: 11 jan 2020.

CISLAGHI, J. F. A formação profissional dos assistentes sociais em tempos de contrarreformas do ensino superior: o impacto das mais recentes propostas do governo Lula. In: Revista Serviço Social e Sociedade, São Paulo, n. 105, p. 241-266, abr./jun. 2011.

CHAUÍ, M. A Universidade Operacional. São Paulo, 1999. Disponível em: < https://uspcaf.files.wordpress.com/2011/06/chaui-m-universidade-operacional1.pdf > Acesso em: 28 ago 2019.

FAVARO, T. C. P. O governo Mauro Borges (1961-1964): o planejamento tecnocrático e os limites do personalismo populista. Goiânia: Gráfica UFG, 2016.

FONAPRACE/ANDIFES. V Pesquisa do perfil socioeconômico e cultural dos estudantes de graduação das Universidades Federais. Brasília: FONAPRACE/ANDIFES, 2019. Disponível em https://www.andifes.org.br/wp- Pesquisa-Nacional-de-Perfil-Socioeconomico-e-Cultural-dos-as-Graduandosas-das-IFES-2018.pdf Acesso em: 26 mai 2023.

IAMAMOTO, M. V.; CARVALHO, R. Relações Sociais e Serviço Social no Brasil: esboço de uma interpretação histórico-metodológica. 18 ed. São Paulo: Cortez, 2005.

LIMA, T. S.; MACIEL, C. E. Nome social, acesso e permanência na educação superior. In: VII RAMS: Reunião de Antropologia de Mato Grosso do Sul. Caderno de Resumos, 2019, Campo Grande. Campo Grande: UFMS, 2019. v. 01. p. 24-32.

MARTINS, Antonio Carlos Pereira. Ensino superior no Brasil: da descoberta aos dias atuais. In: Revista Acta Cirurgia Brasileira. vol.17, suplemento 3, São Paulo, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttextHYPERLINK Acesso em: 31 mai 2020.

MARTINS, Carlos Benedito. A Reforma Universitária de 1968 e a abertura para o ensino superior privado no Brasil. In: Revista Educação & Sociedade, Campinas, vol. 30, n. 106, p. 15-35, jan./abr. 2009. Disponível em http://www.cedes.unicamp.br Acesso em: 31 mai 2020.

OSSE, C. M. C. Saúde Mental de Universitários e Serviços de Assistência Estudantil: estudo multiaxial em uma Universidade Brasileira. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Psicologia Clínica e Cultura da Universidade de Brasília. Brasília-DF, 2013.

RAMOS, L. de F. de C. A assistência ao estudante nas IFES em contexto brasileiro: o programa Saudavelmente da Procom-UFG, Goiânia, 2012. Disponível em:http://tede2.pucgoias.edu.br:8080/bitstream/tede/2165/1/LILA%20D.pdf Acesso em: 21 abr 2019.

SANTOS, C. P. C. dos; MARAFON, N. M. A Política de Assistência Estudantil na Universidade Pública Brasileira: desafios para o Serviço Social. Revista Textos& Contextos. Porto Alegre, v. 15, n. 2, p. 408 -422, ago./dez. 2016. Disponível em https://www.researchgate.net/publication/313503065 Acesso em: 28 ago 2020.

SGUISSARDI, V. O Banco Mundial e a educação superior: revisando teses e posições. In: Universidade e Sociedade, Brasília, n. 22, nov. 2000. Disponível em http://23reuniao.anped.org.br/textos/1111t.PDF. Acesso em: 20 mai. 2020.

SGUISSARDI, V. Educação Superior no Brasil. Democratização ou Massificação Mercantil? Educ. Soc., Campinas, v. 36, nº. 133, p. 867-889, out.- dez., 2015. Disponível em https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0101-3302015000400867 Acesso em: 31 mai 2020.

PEREZ, K. V.; BRUN, L. G.; RODRIGUES, C. M. L;. Saúde mental no contexto universitário: desafios e práticas. Revista Trabalho En(Cena), Palmas-TO, v.4, n. 2, 2019, pp.357-365. ISSN eletrônico: 2526-1487. Disponível em https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/encena/article/view/8093. Acesso em: 19 mai. 2020.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE. Folha informativa sobre COVID-19. 2021,13 de mai.Disponível em: https://www.paho.org/pt/covid19#collapse-accordion-24199-1. Acesso em: 26 mai de 2022.