A Escola Nacional de Socioeducação: as contribuições para a formação dos servidores do Estado do Paraná

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Ricardo Peres da Costa
https://orcid.org/0000-0001-9563-5751
Flávia Palmieri de Oliveira Ziliotto
https://orcid.org/0000-0002-0126-7562
Maria Nilvane Fernandes
https://orcid.org/0000-0002-3420-2714

Abstract

This article reports on the production and circulation of meaning in the formative process developed for Socio-Education Policy servants in the State of Paraná, since the creation of the National School of Socio-Education and the State Management Nucleus. The development of the text was based on the documental analysis of the institutional reports, articulated with the professional practice and the unsystematic observation carried out by the authors. The data source is guided by an analysis of primary documents, and the analytical cut is located in the period from 2015 to 2017. Initially, in a first stage, the authors deliberate by reading the institutional data published by federal and state bodies responsible for staff training. The objective was to find sources and, in them, the documents necessary for the production of the research and the article. By obtaining information from state publications, we began the process of describing and analyzing the training cycles.

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DA COSTA, R. P.; PALMIERI DE OLIVEIRA ZILIOTTO, F.; NILVANE FERNANDES, M. . A Escola Nacional de Socioeducação: as contribuições para a formação dos servidores do Estado do Paraná. Emancipação, Ponta Grossa - PR, Brasil., v. 24, p. 1–13, 2024. DOI: 10.5212/Emancipacao.v.24.2421465.003. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/emancipacao/article/view/21465. Acesso em: 22 jul. 2024.
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Artigos
Author Biographies

Ricardo Peres da Costa, Universidade Federal do Amazonas -UFAM

Doutor e mestre em Serviço Social e Política Social (UEL); Especialista em Educação, Pobreza e Desigualdade Social (UFPR); Graduado em Filosofia e Serviço Social. Possui experiência na área da Socioeducação, tendo sido coordenador nacional do SINASE (2017-2018), PhD na Human Development & Family Sciences (HDFS), Texas Tech University , EUA. E-mail: peresrpc@gmail.com.

Flávia Palmieri de Oliveira Ziliotto

Mestre em Psicologia Forense pela Universidade Tuiuti do Paraná. Especialista em Psicologia Social e Saúde Coletiva pela Universidade Santo Amaro. Graduada em Direito pelo Centro Universitário Unicuritiba e em Psicologia pela Universidade Positivo. Coordenadora adjunta da Gestão do Sistema de Atendimento Socioeducativo do Estado do Paraná. E-mail: flaviaziliotto@gmail.com.

Maria Nilvane Fernandes, Universidade Federal do Amazonas -UFAM

Doutora e mestre outora em Educação (UEM), mestre em Adolescente em Conflito com a Lei (UNIBAN/SP).Pedagoga. Bolsista Processo número: 200864/2022-0 do CNPq para cursar pós-doutoramento na Human Development & Family Sciences (HDFS) - Texas Tech University (TTU) dos EUA. Bolsista da FAPEAM para realizar mobilidade acadêmica na Universidade de Buenos Aires (Argentina). Doutorado Sanduíche no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa/Portugal (2017). Professora adjunta da área de Fundamentos da Educação do Curso de Pedagogia e professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal do Amazonas (UFAM). E-mail: nilvane@gmail.com. 

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