Games as social mirrors: the ethical impact of games on human rights and social

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Thais Cristina dos Santos
https://orcid.org/0000-0003-4240-1497
Luiz Alberto Pilatti
https://orcid.org/0000-0003-2679-9191

Abstract

The present study aims to reflect on how games can enhance understanding of human and social rights while ethically impacting various areas. It employs an interdisciplinary qualitative analysis that combines theories from anthropology, sociology, and education sciences to explore games’ social and cultural functions, focusing on digital games under the lens of ludocapitalism. The study revealed that digital games, through mechanisms such as gamification, have the potential to enhance cognitive and social skills while simultaneously raising significant ethical concerns related to behavioral manipulation and the loss of player autonomy. It concludes that although digital games offer significant educational and social development opportunities, it is essential to implement ethical gaming practices to avoid risks of manipulation and reinforcement of social inequalities.  

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How to Cite
SANTOS, T. C. dos .; PILATTI, L. A. . Games as social mirrors: the ethical impact of games on human rights and social. Emancipação, Ponta Grossa - PR, Brasil., v. 24, p. 1–14, 2024. DOI: 10.5212/Emancipacao.v.24.2423323.026. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/emancipacao/article/view/23323. Acesso em: 23 nov. 2024.
Section
Direitos Humanos em perspectiva crítica na sociedade do século XXI
Author Biographies

Thais Cristina dos Santos, Universidade Federal Tecnológica do Paraná - UTFPR

Doutoranda em Ensino de Ciências e Tecnologia pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná(UTFPR) , Campus Ponta Grossa. Mestre em Ciências Sociais Aplicadas pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). Graduada em Serviço Social pela Universidade Estadual de Ponta Grossa. Professora Colaboradora no Curso de Serviço Social na UEPG. E-mail: thais.pluskota@gmail.com.

Luiz Alberto Pilatti, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

Doutor em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Mestre em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba. Licenciado em Educação Física pela Universidade Estadual de Ponta Grossa. Professor titular de Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Campus Ponta Grossa. Professor do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciência e Tecnologia. E-mail: lapilatti@utfpr.edu.br.

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