Didactics and pedagogy of the field diary in the formation of the Social Worker

Main Article Content

Joyce Vieira da Costa
Miriam Krenzinger Guindani

Abstract

This article discusses the contributions of the field diary for the social worker’s training process, starting with excerpts from the diary of a student. We argue that it is necessary to promote a broad debate on the issues raised around the field diary, for example, who may read it and how can it be used on the tripod teaching, research and extension training.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
COSTA, J. V. da; GUINDANI, M. K. Didactics and pedagogy of the field diary in the formation of the Social Worker. Emancipação, Ponta Grossa - PR, Brasil., v. 12, n. 2, p. 265–278, 2013. DOI: 10.5212/Emancipacao.v.12i2.0008. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/emancipacao/article/view/3404. Acesso em: 21 nov. 2024.
Section
Artigos
Author Biographies

Joyce Vieira da Costa, Instituto Nacional de Seguro Social

Assistente Social da Agência da Previdência Social de Petrópolis, formada na Escola de Serviço Social da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Este artigoé resultado de  um trabalho de conclusão de curso defendido em agosto de 2008 na escola de serviço Social da Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Miriam Krenzinger Guindani, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Docente da UFRJ e doutora em Serviço Social. Participou deste trabalho na condição de orientadora acadêmica.

References

ARENDT, H. Responsabilidade e Julgamento. Tradução de Rosaura Eichemberg. São Paulo: Cia. das Letras, 2004.

BAUMAN, Z. Modernidade e holocausto. Tradução de Marcus Penel. Rio de Janeiro: Zahar, 1998.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. 8. ed. São Paulo: Revista dos Tribunais, 2003.

BURIOLLA, M. A. F. O Estágio Supervisionado. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

CRESS. Assistente Social: Ética e direitos. Coletâneas de leis e resoluções. Rio de Janeiro: CRESS, 7ª Região, 2001.

ESS – ESCOLA DE SERVIÇO SOCIAL. Programa de Estágio da Escola de Serviço Social da Uni-versidade Federal do Rio de Janeiro. Disponível em: <http://www.ess.ufrj.br/index.php/estagio>. Acesso: 08 nov. 2012.

IAMAMOTO, M. V. O Serviço Social na Contempo-raneidade: trabalho e formação profi ssional. 13. ed. São Paulo: Cortez, 2007.

LEWGOY, A. M. B.; SCAVONI, M. L. A. Supervisão em Serviço Social: a formação do olhar ampliado. Revista Virtual Textos & Contextos, n. 1, nov. 2002. Disponível em: <http://revistaseletronicas.pucrs.br/fass/ojs>. Acesso: 08 nov. 2007.

LIMA, T. C. S. et al. A documentação no cotidiano da intervenção dos assistentes sociais: algumas considerações acerca do diário de campo. Revista Virtual Textos & Contextos, v. 7, jul. 2007. Disponível em: <http://revistaseletronicas.pucrs.br/fass/ojs.> Acesso em: 08 nov. 2007.

GUINDANI, M. K. A. Tratamento penal: a dialética do instituído e do instituinte. Revista Serviço Social e Sociedade, São Paulo, n. 67, p. 38-52, 2003.

SANTOS, C. M. As Dimensões da prática profi ssional do Serviço Social. Revista Libertas, Juiz de Fora, Ed. UFJF, v.3, p. 23- 42, 2003.

SOUZA, M. L. Serviço Social e Instituição: a questão da participação. 5. ed. São Paulo: Cortez, 1995.

VÁZQUEZ, A. S. Filosofi a da Práxis. 3. ed. Tradução de Luís F. Cardoso. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.