Map of epistemologies of educational policy in Parana's PPGEs, Brazil (2010-2012)

Authors

  • Solange Toldo Soares Universidade Estadual do Centro-Oeste

Abstract

 Abstract: This paper presents results of the mapping of the investigations in the academic field of Parana’s educational policy, carried out from the analysis of students’ productions in the Graduate Programs in Education (called Programas de Pós-Graduação em Educação - PPGEs) in the State of Parana (Brazil). The categorization of production in the period 2010-2012, focused on educational policy, was performed through the study of epistemological issues presented in theses and dissertations, to understand how the academic field of educational policy has been constituted in Parana. Social mapping was used as a methodology, which has its bases composed by epistemological pluralism, and uses textual analysis and construction of maps. In the analyzed sample, most works omitted the theoretical references in their summaries, and highlighted the methodology in their technical scope. The map built about the research epistemology in educational policy in the PPGEs of Parana indicates spaces occupied by different conceptions, with great emphasis on dialectical and historical materialism. On the one hand this points to the tradition of excellence of the Marxist method; but on the other hand it may indicate a production in which the political position overrides the research methodology.

 

Keywords: Meta-analysis. Epistemologies of educational policy. Social mapping. Pluralism. Postmodernism.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Almeida, M. de L. P. e Tello, C. (2013a). “Consolidando o campo de investigação em política educacional”. En: Tello, C. e Almeida, M. de L. P. (Orgs.). Estudos epistemológicos no campo da pesquisa em política educacional. Campinas/SP: Mercado das Letras.

Almeida, M. de L. P. e Tello, C. (2013b). “Estudos epistemológicos no campo da pesquisa em política educacional: uma análise para além da mercadorização do conhecimento”. En: Tello, C. e Almeida, M. de L. P. (Orgs.). Estudos epistemológicos no campo da pesquisa em política educacional. Campinas/SP: Mercado das Letras.

Boneti, L. W. (2013). Fundamentos epistemológicos das políticas educacionais no Brasil: da razão moderna ao discurso da inclusão social. Em: Anais, II. Congresso Nacional de Educação – Educere, 2013, Curitiba, PR. Curitiba, PR: Pontifícia Universidade Católica Disponível em: http://educere.bruc.com.br/ANAIS2013/pdf/7272_6796.pdf. Acessado no mês de janeiro, 2015.

Deubel, A.N.R. (2008). “Perspectivas teóricas para el análisis de las políticas públicas: ¿de la razón científica al arte retórico?”. Estudios Políticos, n. 33, pp. 67-91. Disponível em: http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/estudiospoliticos/article/view/1943/1602. Acessado no mês de janeiro, 2015.

Ferreira, E. B. e Oliveira, D. A. (2009). “Apresentação”. En: Ferreira, E. B. e Oliveira, D. A. (orgs). Crise da escola e políticas educativas. Belo Horizonte: Autêntica Editora.

Lowy, M. (1987). As aventuras de Karl Marx contra o Barão de Munchhausen: Marxismo e positivismo na sociologia do conhecimento. São Paulo: Busca Vida.

Mainardes, J. (2013). “Las epistemologias de la política educativa y sus contribuciones para el campo”. En: Tello, C. (coord. y comp.) Epistemologias de la política educativa: posicionamentos, perspectivas y enfoques. Campinas/SP: Mercado de Letras.

Mainardes, J., Ferreira, M. S. e Tello, C. (2011). “Análise de políticas: fundamentos e principais debates teórico-metodológicos”. En: Ball, S. e Mainardes, J. (Orgs.). Políticas Educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez.

Marx, K. (1989). O 18 Brumário de Luiz Bonaparte. São Paulo: Abril Cultural.

Marx, K. e Engels, F. (1986). A ideologia alemã. São Paulo: Editor Hucitec.

Oliveira, D. A. e Ferreira, E. B. (2008). “Políticas sociais e democratização da educação: novas fronteiras entre público e privado”. En: Azevedo, M. L. N. (Org.). Políticas públicas e educação: debates contemporâneos. Maringá: Eduem.

Oliveira, R. P. de. (2007). “Da Universalização do ensino fundamental ao desafio da qualidade: uma análise histórica”. Educação e Sociedade, v. 28, n. 100, pp. 661-690. Disponível em http://www.scielo.br/pdf/es/v28n100/a0328100.pdf. Acessado no mês de outubro, 2014.

Santos, A. L. F. dos. (2011). A teoria da ação de Bourdieu, o conceito de campo científico e sua contribuição para os estudos sobre a produção do conhecimento em política educacional. Em: Anais, 34. Reunião Anual da Associação Nacional de Pesquisa em Educação, 2011, Natal/RN. Natal/RN: Associação Nacional de Pesquisa em Educação. Disponível em http://34reuniao.anped.org.br/images/trabalhos/GT05/GT05-756%20int.pdf. Acessado no mês de setembro, 2014.

Santos, A. L. F. dos e Azevedo, J. M. L. de. (2009). “A pós-graduação no Brasil, a pesquisa em educação e os estudos sobre a política educacional: os contornos da constituição de um campo acadêmico”. Rev. Bras. Educ. [online]. v. 14, n. 42, pp. 534-550. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782009000300010. Acessado no mês de agosto, 2013.

Silva, A. A. e Jacomini, M. A. (2014). A pós-graduação e a produção acadêmica em políticas educacionais: questões teórico-metodológicas. Anais, 2. Jornadas Latinoamericanas de Estudios Epistemológicos en Politica Educativa, 2014, Curitiba/PR, Curitiba/PR: Red Latinoamericana de Estudios Epistemológicos en Política Educativa. Disponível em: http://www.relepe.org/images/675.pdf. Acessado no mês de setembro, 2014.

Silva, M. R. da. (2008). Currículo e competências: a formação administrada. São Paulo: Cortez.

Silva, T. T. da. (2005). Documentos de Identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica.

Souza, A. R. de. (2014). “A pesquisa em políticas educacionais no Brasil: de que estamos tratando?” Práxis Educativa, v. 9, n. 2, pp. 355-367.

Souza Santos, B de. (1988). “Uma cartografia simbólica das representações sociais: prolegómenos a uma concepção pós-moderna do direito”. Revista Critica de Ciências Sociais, n. 24, pp. 139-172. Disponível em http://www.ces.uc.pt/myces/UserFiles/livros/94_Cartografia%20simbolica_RCCS24.pdf. Acessado no mês de setembro, 2014.

Tello, C. (2012) “Las epistemologías de La política educativa: vigilância y posicionamento epistemológico del investigador em política educativa”. Práxis Educativa, v. 7, n.1, pp. 53-68.

Tello, C. (2013). “El campo teórico de la política educacional: modelos, abordajes y objetos de estúdio”. Jornal de políticas educacionais, n. 14, pp. 62-75. Disponível em http://ojs.c3sl.ufpr.br/ojs2/index.php/jpe/article/view/38225/23329. Acessado no mês de janeiro, 2015.

Tello, C. e Gorostiaga, J. M. (2009). “El enfoque de la cartografia social para el análisis de debates sobre políticas educativas”. Práxis Educativa, v. 4, n. 2, pp. 159-168.

Tello, C. e Gorostiaga, J. M. (2013). “Aportes da cartografia social para uma epistemetodologia do visual na pesquisa sobre política educativa”. En: Tello, C. e Almeida, M. de L. P. (Orgs.). Epistemologias de la política educativa: posicionamentos, perspectivas y enfoques. Campinas/SP: Mercado das Letras.

Tello, C. e Mainardes, J. (2012). “La posición epistemológica de los investigadores en Política Educativa: Debates teóricos en torno a las perspectivas neomarxista, pluralista y pos-estructuralista”. Archivos Analíticos de Políticas Educativas/ Education Policy Analysis Archives, v. 20, n. 9, pp.1 -31. Disponível em http://epaa.asu.edu/ojs/article/view/988. Acessado no mês de agosto, 2013.

Weber, M. (2013). “A política como vocação”. En: Weber, M. Ciência e Política: duas vocações. 20ª edição. São Paulo: Cultrix.

Published

2017-08-13

How to Cite

SOARES, S. T. Map of epistemologies of educational policy in Parana’s PPGEs, Brazil (2010-2012). Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 56–74, 2017. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/10449. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artículos