Some reflections on the epistemological analysis of educational policies

Authors

  • Fabiana Silva Fernandes Fundação Carlos Chagas

DOI:

https://doi.org/10.5212/retepe.v.3.001

Abstract

Abstract: This article reflects on research in educational policies and presents the approach of epistemological analysis of educational policy, which provides tools both for producing knowledge around studies on educational policy and for guiding researchers developing studies on educational policy. First, the text conceptualizes educational policy as a practice of government, within a neoinstitutionalist approach, since it sees education policy as the set of decisions made by the public power on education, according to an agenda defined amid tensions and conflicts arising from the demands and interests of different sectors of the state and society, organized into social classes and interest groups. Next, it briefly contextualizes the development of the theoretical field of educational policy. Finally, it explains not only the conceptual and methodological tools that the approach of the epistemology of the educational policy provides the studies of the area with, but also some epistemological approaches that underpin the analysis of public policies.

 

Keywords: Educational policies. Public policies. Epistemological analysis.

Metrics

Metrics Loading ...

References

AZEVEDO, J. M. L. de. A educação como política pública. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 2001.

BALL, S. J. Ortodoxia y alternativa. In: BALL, S. La micropolítica de la escuela. España: Paidós, 1994.

DEL PERCIO, E.; PALUMBO, M. La indisciplina de los campos: una mirada desde la epistemología de la política educativa. In: TELLO, C. (Coord. y Comp.). Epistemologías de la política educativa: posicionamientos, perspectivas y enfoques. Campinas: Mercado das Letras, 2013. p. 509-516.

DEUBEL, A. N. R. Perspectivas teóricas para el análisis de las políticas públicas: ¿de la razón científica al arte retórico? Estudios Políticos, Medellín, n. 33, 67 – 91, jun./dez. 2008.

DEUBEL, A. N. R. Políticas públicas: formulación, implementación y evaluación. Bogotá: Ediciones Aurora, 2002.

FERNANDES, F. S. Planejamento educacional: conceitos, definições e mudanças. Recompilando e relendo as concepções latino-americanas da década de 1980 e início de 1990. 2006. 232 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2006.

FERNANDES, F. S. Políticas públicas e monitoramento da Educação Infantil. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 25, n. 58, p. 44-72, maio./ago. 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.18222/eae255820142796

FERNANDES, F. S. A Educação Infantil no processo de definição das políticas públicas. Retratos da Escola, Brasília, v. 10, n. 19, p. 189-202, 2016.

GENTILINI, J. A. Crise e planejamento educacional na América Latina: tendências e perspectivas no contexto da descentralização. Campinas. 1999. 228 f. Tese (Doutorado em Educação) -Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1999.

LOSADA, R. L.; CASAS CASAS, A. Enfoques para el análisis político: historia, epistemología y perspectivas de la ciência política”. Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javieriana, 2010.

MAINARDES, J. Abordagem do ciclo de políticas: uma contribuição para a análise de políticas educacionais. Educação & Sociedade, Campinas, v. 27, n. 94, p. 47-69, jan./abr. 2006. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/s0101-73302006000100003

MAINARDES, J. Análise epistemológica de políticas educacionais: explorando as contribuições e as possibilidades da meta-análise. In: VII SIMPÓSIO INTERNACIONAL O ESTADO E AS POLÍTICAS EDUCACIONAIS NO TEMPO PRESENTE, 2013, Uberlândia, Anais.... Universidade Federal de Uberlândia, 2013. p. 01-06.

MAINARDES, J. A pesquisa sobre política educacional no Brasil: análise de aspectos teórico-epistemológicos. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 33, p. 1-25, 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698173480

MAINARDES, J.; MARCONDES, M. I. Entrevista com Stephen J. Ball: um diálogo sobre justiça social, pesquisa e política educacional. Educação & Sociedade, Campinas, v. 30, n. 106, p. 303-318, jan./abr. 2009. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/s0101-73302009000100015

MAINARDES, J.; STREMEL, S.; SOARES, S. T. Levantamento de publicações sobre aspectos teórico-epistemológicos da pesquisa em Política Educacional no Brasil. Disponível em: www.researchagte.net

MAINARDES, J.; TELLO, C. A pesquisa no campo da política educacional: explorando diferentes níveis de abordagem e abstração. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, Arizona, v. 24, n. 75, p. 1-16, 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/0141192970230302

MANTEGA, G. A economia política brasileira. Petrópolis: Vozes, 1995.

MATTOS, C. A. de. Estado, procesos de decisión y planificación en América Latina. Revista de la Cepal, Santiago, n. 31, p. 119-137, abr./1987.

MATTOS, C. A. de. Desarrollos recientes sobre el concepto y la práctica de la planificación en América Latina. In: CONGRESO INTERAMERICANO DE PLANIFICACIÓN, 16., 1988. Anais… San Juan, Puerto Rico: ILPES, 1988.

MATUS, C. Planificación y gobierno. Revista de la Cepal, Santiago, n. 31, p. 161-177, abr. 1987.

MATUS, C. Política, planejamento e governo. Brasília: Ipea,1993

MATUS, C. Adeus, senhor presidente: planejamento, antiplanejamento e governo. Tradução de Luís Felipe R. del Riego. São Paulo: Fundap, 1997.

MIRANDA, E. Una "caja de herramientas” para el análisis de la trayectoria de la política educativa. La perspectiva de los ciclos de la política (PolicyCycleApproach). In: MIRANDA, E.; BRYAN, N. (Org.) (Re)Pensar a Educação Pública: contribuições da Argentina e do Brasil. Campinas: Átomo & Alínea, 2014. P. 105-128.

SARAVIA, E. Introdução à Teoria da Política Pública. In: SARAVIA, H.; FERRAREZI, E. Políticas Públicas. Brasília: Enap, 2006. p. 21-44.

SAVIANI, D. Epistemologias da política educacional: algumas precisões conceituais. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, Ponta Grossa, v. 2, p. 1-5, 2017. DOI: https://doi.org/10.5212/retepe.v.2.002

SILVA, A. A.; JACOMINI, M. A. (Orgs.). Pesquisa em políticas educacionais: características e tendências. Feira de Santana: UEFS Editora, 2016.

SOSSAI, F. C. Anotações sobre o conceito de campo e os estudos em políticas educacionais. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, v. 1, n. 2, jul./ dez. 2016.

STREMEL, S. A constituição do campo acadêmico da política educacional no Brasil. 2016. 312 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2016.

STREMEL, S. Aspectos teórico-metodológicos para a análise da constituição do campo acadêmico da política educacional no Brasil. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, v. 2, n. 1, p. 1-14, jan./jun. 2017. DOI: https://doi.org/10.5212/retepe.v.2.001

STREMEL, S.; MAINARDES, J. A emergência do campo acadêmico da política educacional em diferentes países. Tópicos Educacionais, Recife, v. 22, n. 1, p. 115-138, jan./jun. 2016.

TELLO, C. La/s política/s educativa/s. Campo teórico, campo de intervención y la preocupación ética en la investigación. Curso de Posgrado. UNLP-ReLePe. Buenos Aires, p. 1-29, 2015.

TELLO, C.; MAINARDES, J. Revistando o enfoque das epistemologias da política educacional. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 10, n. 1, p. 153-178, jan./jun. 2015. DOI: https://doi.org/10.5212/praxeduc.v.10i1.0007

Published

2018-02-23

How to Cite

FERNANDES, F. S. Some reflections on the epistemological analysis of educational policies. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, [S. l.], v. 3, p. 1–19, 2018. DOI: 10.5212/retepe.v.3.001. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/11088. Acesso em: 4 jul. 2024.

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)