Research on Educational Policy in Brazil: a literature review
DOI:
https://doi.org/10.5212/retepe.v.3.013Abstract
Abstract: This issue presents a literature review on Educational Policy in Brazil in the period from 1994 to 2018. The analysis performed takes the Social Theory by Pierre Bourdieu as basis, which considers the knowledge production as part of the symbolic production in a specific field. From this literature review, it is indicated that Educational Policy is discussed, in Brazil, as research object, a subject that belongs to the Policy Science, theoretical study field, but predominantly as an academic field. The works analyzed show that: a) the research subjects of Educational academic field are focused on actions and omissions by the State; b) the authors point to there are challenges for the Educational Policy research; c) the main gaps are regard to the need for deepening the discussion on the study subjects of Educational Policy, greater deepening of analysis and explanations of theoretical-epistemological perspectives used.
Keywords: Educational Policy. Academic field. Literature review.
Metrics
References
AROSA, A. C. C. A produção acadêmico-científica sobre Política Educacional no GT - 5 da ANPEd (2000 a 2009). 2013. 252 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.
AROSA, A. C. C. A pesquisa sobre Política Educacional: estudo sobre o GT5 da ANPEd. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, v. 1, n. 1, p. 10-29, jan./jun. 2016.
AZEVEDO, J. M. L.; AGUIAR, M. A. Políticas de educação: concepções e programas. In: WITTMANN, L. C.; GRACINDO, R. V. (Coords.). O estado da arte em política e gestão da educação no Brasil: 1991 a 1997. Brasília: ANPAE; Campinas: Autores Associados, 2001b. p. 73-87.
AZEVEDO, J. M. L.; AGUIAR, M. A. A produção do conhecimento sobre a Política Educacional no Brasil: um olhar a partir da ANPED. Educação & Sociedade, Campinas, v. 22, n. 77, p. 49-70, set./dez. 2001a.
BARBOSA, J. Políticas Educacionais no estado do Paraná: um olhar sobre a produção acadêmica (1995-2008). 2011. 96 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2011.
BARRETTO, E. S. S. Políticas públicas de educação: atual marcos de análise. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 90, p. 5-14, 1994.
BARRETTO, E. S. S. Perspectivas teóricas e metodológicas da pesquisa em Política Educacional na atualidade. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 20, n. 44, p. 493-507, 2009. DOI: https://doi.org/10.18222/eae204420092041
BELLO, I. M.; JACOMINI, M. A.; MINHOTO, M. A. P. Pesquisa em Política Educacional no Brasil (2000- 2010) uma análise de teses e dissertações. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 9, n. 2, p. 369-394, jul./dez. 2014. DOI: https://doi.org/10.5212/praxeduc.v.9i2.0004
BELLO, I. M.; JACOMINI, M. A.; MINHOTO, M. A. P. Produção acadêmica em Política Educacional no Brasil: analise de teses e dissertações (2000-2010). In: SILVA, A. A.; JACOMINI, M. A. (Orgs.). Pesquisa em Políticas Educacionais: características e tendências. Feira de Santana: UEFS Editora, 2016. p. 63-91.
BITTAR, M.; BITTAR, M.; MOROSINI, M. Producción de conocimiento y política educativa en América Latina: la experiencia brasilera. In: GOROSTIAGA, J.; PALAMIDESSI, M.; SUASNÁBAR, C. (Comps.). Investigación educativa y política en América Latina. Buenos Aires: Noveduc, 2012. p. 79-112.
BOURDIEU, P. Razões práticas: sobre a teoria da ação. 11. ed. Campinas: Papirus, 1996.
BOURDIEU, P. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. Tradução de Denise Barbara Catani. São Paulo: Editora Unesp, 2004.
BOURDIEU, P. O poder simbólico. 12. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2009.
BOURDIEU, P. Sobre o Estado: cursos no College de France (1989-92). Tradução de Rosa Freire Aguiar, 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2014.
CUNHA, K. Teoria do discurso e conceito de campo: categorias para análise das políticas educacionais. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, v. 1, n. 2, p. 265-293, jul./dic. 2016.
DIÓGENES, E. M. N. Análise das bases epistemológicas do campo teórico da Política Educacional. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 9, n. 2, p. 333-353, jul./dez. 2014. DOI: https://doi.org/10.5212/praxeduc.v.9i2.0002
DITTRICH, D. D. Apontamentos sobre problemas, limitações e possibilidades na pesquisa em Política Educacional. In: JORNADAS LATINOAMERICANAS DE ESTUDIOS EPISTEMOLOGICOS EM POLITICA EDUCATIVA, 1., 2012, Buenos Aires. Anais... Buenos Aires: ReLePe, 2012.
FÁVERO, A. A.; TONIETO, C. O lugar da teoria na pesquisa em Política Educacional. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, v. 1, n. 2, p. 230-247, jul./dez. 2016.
FERREIRA, M. S. Centros de pesquisas do INEP: pesquisa e Política Educacional entre as décadas de 1950 e 1970. 2006. 315 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006.
GUIMARÃES, I. P. Entre (laços) e nós: A constituição do campo acadêmico em Política e Gestão da Educação no Nordeste do Brasil. 2016. 361 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2016.
GUIMARÃES, I. P. Produção científica em redes de colaboração no campo da Política Educacional no Brasil (2000 - 2014). Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, Ponta Grossa, v. 3, p. 1-38, 2018. DOI: https://doi.org/10.5212/retepe.v.3.010
HEY, A. P. Esboço de uma sociologia do campo acadêmico: a Educação Superior no Brasil. São Carlos: EdUFSCar, 2008.
KRAWCZYK, N. R. A historicidade da pesquisa em Política Educacional: o caso do Brasil. Propuesta educativa, Ciudad Autonoma de Buenos Aires, n. 39, p. 35-42, jun. 2013.
KRAWCZYK, N. R. Pesquisa e formação em Política Educacional: um desafio interdisciplinar. Olh@res, Guarulhos, v. 3, n. 2, p. 8-14, nov. 2015.
MAINARDES, J. Análise de políticas educacionais: breves considerações teórico-metodológicas. Contrapontos, Itajaí, v. 9, n. 1, p. 4-16, jan./abr. 2009.
MAINARDES, J. Las epistemologias de la política educativa y sus contribuiciones para el campo. In: TELLO, C. (Coord.). Epistemologias de la política educativa: posicionamentos, perspectivas y enfoques. Campinas: Mercado de Letras, 2013. p. 517-526.
MAINARDES, J. Reflexiones sobre el objeto de estudio de la Política Educativa. In: TELLO, César (Comp.). Los objetos de estudio de la política educativa: hacia uma caracterización del campo teórico. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Autores de Argentina, 2015. p. 25-42.
MAINARDES, J. A pesquisa sobre Política Educacional no Brasil: análise de aspectos teórico-epistemológicos. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 33, p. 1-25, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698173480
MAINARDES, J. Reflexões sobre o objeto de estudo da Política Educacional. Laplage em revista, Sorocaba, v. 4, n. 1, p. 186-201, jan./abr. 2018. DOI: https://doi.org/10.24115/s2446-6220201841399p.186-201
MAINARDES, J.; FERREIRA, M. S.; TELLO, C. Análise de políticas: fundamentos e principais debates teórico-metodológicos. In: BALL, S.; MAINARDES, J. (Orgs.). Políticas Educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011. p. 143-172.
MAINARDES, J.; TELLO, C. A pesquisa no campo da Política Educacional: explorando diferentes níveis de abordagem e abstração. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas. v. 24, n. 75, p. 1-17, jul. 2016. DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.24.2331
MOREIRA, L. P. Desafios da pesquisa em Política Educacional: reflexões sobre modelos e abordagens. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, v. 1, n. 1, p. 90-104, ene./jun. 2016.
MOREIRA, L. P. Enfoques e abordagens para a análise de Políticas Educacionais: primeiras aproximações. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, Ponta Grossa, v. 2, p. 1-14, 2017. DOI: https://doi.org/10.5212/retepe.v.2.008
OLIVEIRA, D. A. As políticas públicas em educação e a pesquisa acadêmica. In: DUARTE, A.; OLIVEIRA, D. A. (Orgs.). Políticas públicas e educação: regulação e conhecimento. Belo Horizonte: Fino Traço, 2011. p. 71-89.
PARO, V. H. Políticas educacionais: considerações sobre o discurso genérico e a abstração da realidade. In: DOURADO, L. F.; PARO, V. H. Políticas públicas e Educação Básica. São Paulo: Xamã, 2001. p. 29-47.
PEREIRA, A. L. F. G. A produção acadêmica em Política Educacional no estado do Paraná: um estudo mediado pela Teoria do Campo Científico. 2014. 140 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2014.
RAMOS, M. A. S.; FARIA, P. M. M.; FARIA, A. F. L. Revisão sistemática de literatura: contributo para a inovação na investigação em Ciências da Educação. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 14, n. 41, p. 17-36, jan./abr. 2014. DOI: https://doi.org/10.7213/dialogo.educ.14.041.ds01
SANDER, B. A pesquisa sobre política e gestão da educação no Brasil: uma leitura introdutória sobre sua construção. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Porto Alegre, v. 23, n. 3, p. 421-447, set./dez. 2007.
SANTOS, A. L. F. A Pós-Graduação em Educação e o tratamento do tema Política Educacional: uma análise da produção do conhecimento no nordeste do Brasil. 2008. 270 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2008.
SANTOS, A. L. F. Conhecimento e interesse: analisando fatores que influenciam a constituição do campo acadêmico da pesquisa sobre Política Educacional. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Porto Alegre, v. 30, n. 1, p. 161-180, jan./abr. 2014.
SANTOS, A. L. F.; AZEVEDO, J. M. L. A Pós-Graduação no Brasil, a pesquisa em educação e os estudos sobre a Política Educacional: os contornos da constituição de um campo acadêmico. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 42, p. 534-550, set./dez. 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782009000300010
SANTOS, A. L. F.; AZEVEDO, J. M. L. Regulação e legitimação da pesquisa sobre a Política Educacional como campo acadêmico: um estudo a partir dos programas de Pós-Graduação do nordeste brasileiro. In: GOMES, A. M.; OLIVEIRA, J. F. (Orgs.). Reconfiguração do campo da Educação Superior. Campinas: Mercado de Letras, 2012. p. 71-93. (Série Estudos em Políticas Públicas e Educação).
SANTOS, A. L. F.; AZEVEDO, J. M. L. O GT 05 – Estado e Política Educacional – no contexto do encontro de pesquisa educacional no norte e nordeste: um olhar sobre sua produção. In: GOMES, A. M.; LEAL, T. F. Pesquisas em educação nas regiões Norte e Nordeste: balanço e perspectivas. Recife: Editora UFPE, 2014. p. 67-82.
SAVIANI, D. Epistemologias da Política Educacional: algumas precisões conceituais. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, Ponta Grossa, v. 2, p. 1-5, jan./jun. 2017. DOI: https://doi.org/10.5212/retepe.v.2.002
SCHNEIDER, M. P. Pesquisa em Política Educacional: desafios na consolidação de um campo. Revista de Educação PUC - Campinas, Campinas, v. 19, n. 1, p. 5-13, jan./abr. 2014.
SILVA, A. A. A pesquisa em Políticas Educacionais e sua evolução nos programas de Pós-Graduação no Brasil: síntese de um percurso coletivo. Olh@res, Guarulhos, v. 3, n. 2, p. 8-14, nov. 2015.
SILVA, A. A.; JACOMINI, M. A. A Pós-Graduação e a produção acadêmica em Políticas Educacionais: questões teórico-metodológicas. In: SILVA, A. A.; JACOMINI, M. A. (Orgs.). Pesquisa em Políticas Educacionais: características e tendências. Feira de Santana: UEFS Editora, 2016a. p. 123-154.
SILVA, A. A.; JACOMINI, M. A. Escolhas políticas e (re) direcionamentos epistemológicos: um panorama das teses e dissertações. In: SILVA, A. A.; JACOMINI, M. A. (Orgs.). Pesquisa em Políticas Educacionais: características e tendências. Feira de Santana: UEFS Editora, 2016b. p. 93-122.
SILVA, A. A.; JACOMINI, M. A. Pesquisa em educação e em Políticas Educacionais: das apostas epistemológicas à construção do campo. In: SILVA, A. A.; JACOMINI, M. A. (Orgs.). Pesquisa em Políticas Educacionais: características e tendências. Feira de Santana: UEFS Editora, 2016c. p. 33-61.
SILVA, A. A.; SCAFF, E. A. S.; JACOMINI, M. A. Políticas públicas e políticas educacionais: percursos históricos, interfaces e contradições das produções na década de 2000. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, v. 16, n. 67, p. 254-273, mar. 2016. DOI: https://doi.org/10.20396/rho.v16i67.8646121
SILVA, V. A.; RUSSO, M. H. Fundamentos epistemológicos da pesquisa em política de educação. In: JORNADAS LATINOAMERICANAS DE ESTUDIOS EPISTEMOLOGICOS EM POLITICA EDUCATIVA, 2., 2014, Curitiba. Anais... Curitiba: ReLePe, 2014.
SOARES, S. T. Categorias teórico-metodológicas em pesquisa sobre Política Educacional no Paraná: relações epistemológicas. In: JORNADAS LATINOAMERICANAS DE ESTUDIOS EPISTEMOLOGICOS EM POLITICA EDUCATIVA, 2., 2014, Curitiba. Anais... Curitiba: ReLePe, 2014.
SOARES, S. T. Mapa das epistemologias da Política Educacional nos PPGEs Paranaenses, Brasil (2010-2012). Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, v. 1, n. 2, p. 56-74, jan./jun. 2016a.
SOARES, S. T. Concepções de Estado e Política Educacional: uma análise comparativa a partir das perspectivas epistemológicas. Revista on line de Política e Gestão Educacional, v. 20, n. 1, p. 6-20, jan./abr. 2016b. DOI: https://doi.org/10.22633/rpge.v20.n1.2016.9389
SOSSAI, F. C. Anotações sobre o conceito de campo e os estudos em Políticas Educacionais. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa. v. 1, n. 2, p. 294-333, jul./dez. 2016.
SOUSA, V. J. Abordagens metodológicas no estudo de Políticas Educacionais: o caso do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Brasília (2010-2012). In: CUNHA, C.; SOUSA, J. V.; SILVA, M. A. (Org.). O método dialético na pesquisa em educação. Campinas: Autores Associados, 2014. p. 309-343.
SOUZA, Â. R. A pesquisa em Políticas Educacionais no Brasil: de que estamos tratando? Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 9, n. 2, p. 355-367, jul./dez. 2014. DOI: https://doi.org/10.5212/praxeduc.v.9i2.0003
SOUZA, Â. R. A Política Educacional e seus objetos de estudo. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, v. 1, n. 1, p. 75-89, jan./jun. 2016.
STREMEL, S. Estudos teóricos e epistemológicos sobre Política Educacional: levantamento bibliográfico. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 9, n. 2, p. 553-572, jul./dez. 2014. DOI: https://doi.org/10.5212/praxeduc.v.9i2.0012
STREMEL, S. A constituição do campo acadêmico da Política Educacional no Brasil. 2016. 312 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2016.
STREMEL, S. Aspectos teórico-metodológicos para a análise da constituição do campo acadêmico da Política Educacional no Brasil. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, Ponta Grossa, v. 2, p. 1-14, 2017. DOI: https://doi.org/10.5212/retepe.v.2.001
STREMEL, S.; MAINARDES, J. A emergência do campo acadêmico da Política Educacional em diferentes países. Tópicos Educacionais, Recife, v. 22, n. 1, p. 115-138, jan./jun. 2016.
STREMEL, S.; TELLO, C.; MAINARDES, J. Levantamento bibliográfico sobre estudos teóricos e epistemológicos da Política Educacional. In: JORNADAS LATINOAMERICANAS DE ESTUDIOS EPISTEMOLOGICOS EM POLITICA EDUCATIVA, 2., 2014, Curitiba. Anais... Curitiba: ReLePe, 2014.
TELLO, C. Las epistemologias de la política educativa – notas históricas y epistemológicas sobre el campo. In: TELLO, C. (Coord.). Epistemologias de la política educativa: posicionamentos, perspectivas y enfoques. Campinas: Mercado de Letras, 2013. p. 23-68.
TELLO, C.; MAINARDES, J. La posición epistemológica de los investigadores en Política Educativa: Debates teóricos en torno a las perspectivas neomarxista, pluralista y pos-estructuralista. Archivos Analíticos de Política Educativas, v. 20, n. 9, p. 1-31, mar. 2012. DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.v20n9.2012
TELLO, C.; MAINARDES, J. Revisitando el enfoque de las epistemologias de la Política Educativa. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 10, n. 1, p. 153-178, jan/jun. 2015. DOI: https://doi.org/10.5212/praxeduc.v.10i1.0007esp
TONIETO, C. Características epistemológicas das teses de Políticas Educacionais no triênio 2010-2012. 2018. 214 f. Tese (Doutorado em Educação), Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2018.
WITTMANN, L. C.; GRACINDO, R. V. (Coords.). O estado da arte em política e gestão da educação no Brasil: 1991 a 1997. Brasília: ANPAE; Campinas: Autores Associados, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamentodo trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
__________
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
1. Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
2. Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
3. Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).
__________
If the article is accepted for publication, copyright of this article will be vested in the The Journal of Theoretical and Epistemological Studies on Education Policy.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.