Implementing educational policies at micro level: an analysis from the school professionals in the practice context

Authors

  • Breynner Ricardo de Oliveira Universidade Federal de Ouro Preto Departamento de Gestão Pública Programa de Pós Graduação em Educação http://orcid.org/0000-0003-0956-4753

DOI:

https://doi.org/10.5212/retepe.v.4.010

Abstract

Abstract: This article analyzes the school professionals as public policies implementer agents from a political perspective, taking as reference the researches of Ball (1987, 2002, 2005), Ball et al. (2012); Michael Lipsky (1980); Maurice Tardif (2002); Lessard and Carpentier (2016), Oliveira (2014) and Gussi and Oliveira (2016). Despite of starting from different theoretical and methodological contributions, such references have a critical view of the Weberian conception about bureaucracy and the role played by bureaucrats in the public policies implementing process. It´s intended to use such literature to think the educational policies and the actors that daily act in this process at a local level. Assuming that implementation is a political process and the actors involved in this process have different agendas and interests, the discussion for the educational policies field assumes that educational institutions are complex, in which the base agents interactions and actions help unravel the dynamics that are built there. As the public policies are not announced in the same way, different meanings will be attributed along their trajectory to the local level, reason why the interpretation and translation concepts are important.

 

Keywords: Educational policy, public policies implementing; implementation at school; implementer agents; school and public policies.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Breynner Ricardo de Oliveira, Universidade Federal de Ouro Preto Departamento de Gestão Pública Programa de Pós Graduação em Educação

Universidade Federal de Ouro Preto
Departamento de Gestão Pública
Programa de Pós Graduação em Educaçã

References

BALL, S. J. The micropolitics of school. Oxford: Penguin Books, 1987.

BALL, S. J. Reformar escolas/reformar professores e os terrores da performatividade. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 15, n. 2, p. 3-23, 2002.

BALL, S. J. Profissionalismo, gerencialismo e performatividade. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 35, n. 126, p. 539-564, set./dez. 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/s0100-15742005000300002

BALL, S. J. Performatividades e fabricações na economia educacional: rumo a uma sociedade performativa. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 35, n. 2, p. 37-55, maio/ago. 2010.

BALL, S. J.; MAGUIRE, M.; BRAUN, A. How schools do policy: policy enactment in secondary schools. New York: Routledge, 2012.

BOURDIEU, P. A ilusão biográfica. In: FERREIRA, M. M. (Org.). Usos e abusos da história oral. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 1996. p. 125-136.

CANÁRIO, R. Os estudos sobre a escola: problemas e perspectivas. In: BARROSO, J. O estudo da escola. Porto: Porto Editora, 1995. p. 118-143.

CARNEIRO, C.; COSTA, B. L. D. Gestão social: o que há de novo? Belo Horizonte: Fundação João Pinheiro, 2004. (Volume 1).

DOWNS, A. Uma teoria econômica da democracia. São Paulo: EDUSP, 1999.

DOWNS, A. Inside bureaucracy. Boston: Little, Brown, 1966.

FARAH, M. Administração pública e políticas públicas. Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro, v. 45, n. 3, p. 813-836, maio/jun. 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/s0034-76122011000300011

GOMES, R. Teses para uma agenda de estudo da escola. In: BARROSO, J. O estudo da escola. Porto: Porto Editora, 1995. p. 78-96.

GRACINDO, R. V. O gestor escolar e as demandas da gestão democrática: exigências, práticas, perfil e formação. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 3, n. 4, p. 135-147, jan./jun. 2009.

GUSSI, A. F. Apontamentos teórico-metodológicos para avaliação de programas de microcrédito. Revista de Avaliação de Políticas Públicas, v. 1, n. 1, p. 29-37, jan./jun. 2008.

GUSSI, A. F.; OLIVEIRA, B. Políticas públicas e outra perspectiva de avaliação: uma abordagem antropológica. Revista Desenvolvimento em Debate, v. 4, n. 1, p. 83-101, 2016.

HILL, M. The policy process in the modern state. 3. ed. Harlow: Prentice Hall/Harvester Wheatsheaf, 1997.

HILL, M.; HUPE, P. Implementaing public policy. 3. ed. London: Sage, 2014.

LESSARD, C.; CARPENTIER, A. Políticas educativas: a aplicação na prática. Rio de Janeiro: Vozes, 2016.

LIPSKY, M. Street-level bureaucracy: dilemmas of the individual in public services. Nova York: Russell Sage Foundation, 1980.

LYNN, L. E. Designing public policy: a casebook on the role of policy analysis. Santa Monica: Goodyear, 1980.

MEYERS, M.; VORSANGER, S. Burocratas de nível de rua e a implementação de políticas públicas. In: PETERS, G.; PIERRE, J. Administração pública. São Paulo: Editora UNESP, 2010. p. 240-270.

MAYNARD-MOODY, S. W.; MUSHENO, M. Cops, teachers, counselors: stories from the front lines of public service. Michigan: University of Michigan Press, 2003.

NÓVOA, A. (Org.). Profissão professor. Portugal: Porto Editora, 1995.

OLIVEIRA, B. R. A implementação do Programa Bolsa Família sob a perspectiva da condicionalidade educacional: uma análise a partir dos agentes públicos de base. Revista do Serviço Público, v. 65, n. 4, p. 517-544, p. 355-375, out./dez. 2014.

OLIVEIRA, D. A. Política educacional e a reestruturação do trabalho docente: reflexões sobre o contexto latino-americano. Revista Educação & Sociedade, Campinas, v. 28, n. 99, p. 355-375, maio/ago. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/s0101-73302007000200004

OLIVEIRA, M. Correção de fluxo em uma escola da rede pública municipal do Rio de Janeiro: percepções e discricionariedade dos agentes implementadores. 2017. 199 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017.

OLIVEIRA, B. R. de; PENA, M. T. da S. Avaliações externas e o índice de desenvolvimento da Educação Básica no contexto da nova gestão pública. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 26, n. 133, p. 1-27, out. 2018. DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.26.3697

O’TOOLE, L. Relações interorganizacionais no processo de implementação. In: PETERS, G.; PIERRE, J. (Orgs.). Administração pública. São Paulo: Editora UNESP, 2010. p. 229-248.

PARO, V. H. Gestão da escola pública: a participação da comunidade. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 73, n. 174, p. 255-290, maio/ago. 1992.

PETERS, B. G. The politics of bureaucracy. 5. ed. London: Routledge, 2001.

SOUZA, C. Políticas públicas: uma revisão da literatura. Sociologias, Porto Alegre, n. 16, p. 20-45, jun./dez. 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/s1517-45222006000200003

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Rio de Janeiro: Vozes, 2002.

WILSON, J. Q. Bureaucracy: what government agencies do and why they do it. New York: Basic Books, 1989.

WINTER, S. Perspectivas de implementação: status e reconsideração. In: PETERS, G.; PIERRE, J. (Orgs.). Administração pública. São Paulo: Editora UNESP, 2010. p. 209-228.

Published

2019-04-24

How to Cite

DE OLIVEIRA, B. R. Implementing educational policies at micro level: an analysis from the school professionals in the practice context. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, [S. l.], v. 4, p. 1–17, 2019. DOI: 10.5212/retepe.v.4.010. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/12972. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Implementação de Políticas Educacionais: debates teóricos e problematizações