Theoretical combination: an essay

Authors

  • Quênia Renee Strasburg
  • Berenice Corsetti

DOI:

https://doi.org/10.5212/retepe.v.4.014

Abstract

Abstract: The article began from the need of making sense on analyzing the current formation educational policies and teaching careers. The research was performed from a careful comparative between World Bank´s documents and the related literature, using the magazines "Nova Escola" ("New School") and "Gestão Escolar" ("school administration") in the period of 2008-2017. In order to understand such policies, together with the press media artefacts, a theoretical combination between the historical-critical theory and the post-critical theory elements was articulated. This article systematizes the theoretical references tension and rapprochement points, with the purpose of sustaining the options and the educational policies analysis regarding convergences that come from the influence arena. The study highlights, at this historical moment, the consequences for the research in general educational policies and for formation policies and teaching careers in particular. 

 

Keywords: Educational Policies. Historical-Critical Theory. Post-Critical Theory. Combined Theorizing.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ADORNO, T. Palavras e sinais, modelos críticos. Petrópolis: Vozes, 1995.

ADORNO, T.; HORKHEIMER, M. Dialética do esclarecimento. 1947. Disponível em: <https://nupese.fe.ufg.br/up/208/o/fil_dialetica_esclarec.pdf>. Acesso em: 16 jun. 2017.

APPLE, M. W. Power, meaning and identity: critical sociology of education in the United States. British Journal of Sociology of Education, v. 17, n. 2, p. 125-144, jul. 1996. DOI: https://doi.org/10.1080/0142569960170201

APPLE, M. W.; BALL, S. J.; GANDIN, L. A. Introdução: mapeamento da sociologia da educação: contexto social, poder e conhecimento. In: APPLE, M. W.; BALL, S. J.; GANDIN, L. A. (Orgs.). Sociologia da educação: análise internacional. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 17-29.

BALL, S. J. Intelectuais ou técnicos? O papel indispensável da teoria nos estudos educacionais. In: BALL, S. J.; MAINARDES, J. (Orgs.). Políticas educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011. p. 78-99.

BALL, S. J.; BOWE, R. Subject departments and the “implementation” of National Curriculum policy: an overview of the issues. Journal of Curriculum Studies, London, v. 24, n. 2, p. 97-115, jul. 1992. DOI: https://doi.org/10.1080/0022027920240201

BAUMAN, Z. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

BITTAR, M.; FERREIRA JÚNIOR, A. História, epistemologia marxista e pesquisa educacional brasileira. Educação & Sociedade, Campinas, v. 30, n. 107, p. 489-511, maio/ago. 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/s0101-73302009000200010

BUFFA, E. A questão das fontes de investigação em história da educação. Série Estudos, Campo Grande, n. 12, p. 79-86, jul./dez. 2001.

HOBSBAWM, E. Sobre História. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

LIMA, L. F.; SOUZA, B. S.; LUCE, M. B. A abordagem do ciclo de políticas nos Programas de Pós-Graduação brasileiros: um mapa das teses e dissertações. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, Ponta Grossa, v. 3, p. 1-29, 2018. DOI: https://doi.org/10.5212/retepe.v.3.008

MAINARDES, J. Abordagem do ciclo de políticas: uma contribuição para a análise de políticas educacionais. Educação & Sociedade, Campinas, v. 27, n. 94, p. 47-69, jan./abr. 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/s0101-73302006000100003

MAINARDES, J. Entrevista com o professor Stephen J. Ball. Olhares, Guarulhos, v. 3, n. 2, p. 161-171, nov. 2015. DOI: https://doi.org/10.34024/olhares.2015.v3.432

MAINARDES, J. A pesquisa sobre política educacional no Brasil: análise de aspectos teórico-epistemológicos. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 33, p. 1-25, 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698173480

MAINARDES, J. A abordagem do ciclo de políticas: explorando alguns desafios da sua utilização no campo da Política Educacional. Jornal de Políticas Educacionais, Curitiba, v. 12, n. 16, p. 1-19, ago. 2018a. DOI: https://doi.org/10.5380/jpe.v12i0.59217

MAINARDES, J. A pesquisa no campo da política educacional: perspectivas teórico-epistemológicas e o lugar do pluralismo. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 23, 2018b. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782018230034

MAINARDES, J.; GANDIN, L. A. A abordagem do ciclo de políticas como epistemetodologia: usos no Brasil e contribuições para a pesquisa sobre políticas educacionais. In: TELLO, C.; ALMEIDA, M. L. P. (Orgs.). Estudos epistemológicos no campo da pesquisa em Política Educacional. Campinas: Mercado de Letras, 2013a. p. 143-167.

MAINARDES, J.; GANDIN, L. A. Contributions of Stephen J. Ball to the research on educational and curriculum policies in Brazil. London Review of Education, v. 11, n. 3, p. 256-264, nov. 2013b. DOI: https://doi.org/10.1080/14748460.2013.840985

MAINARDES, J.; STREMEL, S. Informações sobre a abordagem do ciclo de políticas: lista de obras de S. J. Ball e de pesquisas brasileiras que empregam suas ideias. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/283732589_Informacoes_sobre_a_abordagem_do_ciclo_de_politicas_Lista_de_obras_de_S_J_Ball_e_de_pesquisas_brasileiras_que_empregam_suas_ideias>. Acesso em: 20 mar. 2018.

MAINARDES, J.; TELLO, C. Research on the field of education policy: exploring different levels of approach and abstraction. Education Policy Analysis Archives, v. 24, n. 75, p. 1-13, jul. 2016. DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.24.2331

OZGA, J. Investigação sobre Políticas Educacionais: terreno de contestação. Porto: Porto Editora, 2000.

PESAVENTO, S. J. (Org.). Fronteiras do milênio. Porto Alegre: UFRGS, 2001.

PUCCI, B. Teoria crítica e educação. In: PUCCI, B. (Org.). Teoria crítica e educação: a questão da formação cultural na Escola de Frankfurt. Petrópolis: Vozes, 1994. p. 11-58.

PUCCI, B. Teoria crítica e educação: contribuições da teoria crítica para a formação do professor. Espaço Pedagógico, v. 8, p. 13-30, 2001.

ROSA, S. S. da. Uma introdução às ideias e às contribuições de Stephen J. Ball para o tema da implementação de políticas educacionais. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, Ponta Grossa, v. 4, p. 1-17, 2019. DOI: https://10.5212/retepe.v.4.004

SANTOS, B. S. Porque é tão difícil construir uma teoria crítica? Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 54, p. 197-215, jun. 1999.

SANTOS, B. S. Um discurso sobre as ciências. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

SOTELO, D. Educação e teoria crítica. Revista Científica FacMais, v. 2, n. 1, p. 36-46, jul./dez. 2012.

SOUSA, M. Apontamentos teórico-metodológicos: contribuições de Stephen J. Ball para as pesquisas de políticas educacionais. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, Ponta Grossa, v. 3, p. 1-22, 2018. DOI: https://doi.org/10.5212/retepe.v.3.016

TESKE, O. Uma análise social a partir da teoria crítica. In: TESKE, O. (Org.). Sociologia: textos e contextos. Canoas: ULBRA, 1999. p. 91-106.

TRIGO, T. A.; SOUZA, R. A. A concepção marxista de história: aspectos da contribuição de Marx para a história da educação. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 9., 2009, Curitiba. Anais... Curitiba: PUCPR, 2009. p. 6936-6948.

VIEIRA, M. M. F.; CALDAS, M. P. Teoria crítica e pós-modernismo: principais alternativas à hegemonia funcionalista. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 46, n. 1, p. 59-70, jan./mar. 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/s0034-75902006000100006

Published

2019-07-02

How to Cite

STRASBURG, Q. R.; CORSETTI, B. Theoretical combination: an essay. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, [S. l.], v. 4, p. 1–17, 2019. DOI: 10.5212/retepe.v.4.014. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/13777. Acesso em: 8 jul. 2024.

Issue

Section

Artículos