The Maintenance Fund Boards dynamic and the Development of Basic Education and Education Professionals Appreciation – Fundeb in Northeastern municipalities

Authors

  • Henrique Guimarães Coutinho Fundaj
  • Ana de Fátima P. de Sousa Abranches

DOI:

https://doi.org/10.5212/retepe.v.4.017

Abstract

Abstract: This article deals with the Maintenance Fund Boards and Basic Education Development and the Education Professionals Appreciation - Fundeb in Northeastern municipalities, analyzing the municipal education secretaries and the counselors perceptions about their roles in such social participation and representation spheres. The research analyzes the counselors acting dynamic in the municipalities considering the FUNDEB Board as an integral (and important) part of the municipal educational administration. This study is a cut of a Joaquim Nabuco Foundation / MEC survey from 2015 with 382 municipalities, using questionnaires applied to every education secretaries in the survey and to 2,605 Fundeb Board Members. The present article refers to the results that discuss such subjects perceptions about social representation and participation, in the context of Brazilian cooperative federalism, which is characterized by decentralizing the educational services and, in fact, provides an imbalance between the subnational federated entities and the federal sphere with significant effects on the local educational policies management.

 

Keywords: Fundeb Boards. Social Participation and Representation.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Henrique Guimarães Coutinho, Fundaj


References

ABRÚCIO, F. L. Para além da descentralização: os desafios da coordenação federativa no Brasil. In: FLEURY, S. (Org.). Democracia, descentralização e desenvolvimento: Brasil e Espanha. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006. p. 77-125.

ARRETCHE, M. T. S. Políticas sociais no Brasil: descentralização em um Estado federativo. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 14, n. 40, p. 111-141, 1999. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-69091999000200009

ARRETCHE, M. T. S. Federalismo e políticas sociais no Brasil: problemas de coordenação e autonomia. São Paulo em Perspectiva, São Paulo, v. 18, n. 2, p. 17-26, 2004. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-88392004000200003

AVRITZER, L. A participação em São Paulo. São Paulo: Editora Unesp, 2004.

BABBIE, E. Métodos de pesquisa de Survey. Tradução de Guilherme Cezzarino. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1999.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, Diário Oficial da União, Seção 1, p. 27883, 23 de dezembro de 1996.

BRASIL. Lei nº 9.424, de 24 de dezembro de 1996. Dispõe sobre o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento do Ensino Fundamental e de Valorização do Magistério – FUNDEF. Brasília, Diário Oficial da União, Seção 1, p. 28442, 26 de dezembro de 1996.

¬¬BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil, de 5 de outubro de 1988. 18. ed. São Paulo: Saraiva, 1998.

BRASIL. Lei nº 11.494, de 20 de junho de 2007. Dispõe sobre o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação – FUNDEB. Brasília, Diário Oficial da União, Seção 1, p. 7, 21 de julho de 2007.

BRASIL. Mec. Fnde. Portaria FNDE nº 430, de 10 de dezembro de 2008. Disponível em: <https://www.fnde.gov.br/index.php/acesso-a-informacao/institucional/legislacao/item/3570-portaria-fnde-n%C2%BA-430-de-10-de-dezembro-de-2008>. Acesso em: 12 ago. 2019.

BUSSAB, W. O.; BOLFARINE, H. Elementos de amostragem. São Paulo: Blucher, 2005.

CURY, C. R. J. Gestão democrática da educação: exigências e desafios. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Goiânia, v. 18, n. 2, p. 163-174, jul./dez. 2002. DOI: https://doi.org/10.21573/vol18n22002.25486

CURY, C. R. J. A Questão federativa e a educação escolar. In: OLIVEIRA, R. P.; SANTANA, W. (Orgs.). Educação e federalismo no Brasil: combater as desigualdades, garantir a diversidade. Brasília: Unesco, 2010. p. 149-168.

DAVIES, N. Fundeb: a redenção da educação básica?. Educação e Sociedade, Campinas, v. 27, n. 96, p. 753-774, out. 2006. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302006000300007

DOMBROWSKI, O. Poder local, hegemonia e disputa: os conselhos municipais em pequenos municípios do interior. Revista de Sociologia e Política, Curitiba, v. 16, n. 30, p. 269-281, jun. 2008. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-44782008000100016

DOURADO, L. F. Políticas e gestão da educação básica no Brasil: limites e perspectivas. Educação & Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, p. 921-946, out. 2007. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302007000300014

GOHN, M. G. Os Conselhos municipais e a gestão urbana. In: SANTOS JÚNIOR, O. A.; RIBEIRO, L. Q. C.; AZEVEDO, S. (Orgs.). Governança democrática e poder local: a experiência dos conselhos municipais no Brasil. Rio de Janeiro: Revan, 2004. p. 57-94.

GOHN, M. G. Conselhos gestores e participação sociopolítica. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2007.

GUIMARÃES, C. A. S. Conselhos gestores na educação: perfil, discurso, funcionamento. Recife: Massangana, 2009.

LUBAMBO, C. W.; COELHO, D. B. Atores sociais e estratégias de participação no Programa Governo nos Municípios. Petrópolis: Vozes, 2005.

LUCHMANN, L. H. H. Participação e representação nos conselhos gestores e no orçamento participativo. Caderno CRH, Salvador, v. 21, n. 52, p. 87-97, jan./abr. 2008. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-49792008000100007

MELO, M. A. Crise federativa, guerra fiscal e “hobbesianismo municipal”: efeitos perversos da descentralização? São Paulo em Perspectiva, São Paulo, v. 10, n. 3, p. 11-20, 1996.

OLIVEIRA, D. A. A gestão democrática da educação no contexto da reforma do Estado. In: FERREIRA, N. S. C.; AGUIAR, M. A. S. (Orgs.). Gestão da educação: impasses, perspectivas e compromissos. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2006. p. 91-112.

PATEMAN, C. Participação e teoria democrática. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

Published

2019-08-12

How to Cite

COUTINHO, H. G.; ABRANCHES, A. de F. P. de S. The Maintenance Fund Boards dynamic and the Development of Basic Education and Education Professionals Appreciation – Fundeb in Northeastern municipalities. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, [S. l.], v. 4, p. 1–15, 2019. DOI: 10.5212/retepe.v.4.017. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/13838. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artículos