The implementation of a public education policy - the More Education Program under the look of the coordinators of PME and workshops

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5212/retepe.v.5.14542.006

Abstract

The main objective of this article is to analyze the implementation of the “Programa Mais Educação” (PME) [More Education Program], through the perceptions and actions of the coordinators of the PME and workshops of two public schools participating in the Program, using interview techniques and field research. Having as theoretical reference the research by Ball, Maguire and Braun (2016) and Michael Lipsky (2019), the study is directed researchers in the field of Public Policy and intends to think of an Educational Policy from the perspective of its agents, who act in this process in the school day to day. This article is the result of a broader research conducted in the city of Rio de Janeiro and a master's dissertation feature of the author. The results point to a great diversity in the implementation of Program in the researched schools that establish relationships with local level of evidence or discretionary power of individuals inserted in the process of implementation of Public Policy, making the normative norms materialize differently.

Keywords: Public Policy Implementation. More Education Program. Implementing Agents.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Elisangela da Silva Bernado, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO

Pós-doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Doutora em Ciências Humanas/Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio) | Coordenadora do Mestrado em Educação/PPGEdu e Professora Adjunta do Programa de Pós-Graduação em Educação e da Escola de Educação da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) | Líder do Grupo de Pesquisa Políticas, Gestão e Financiamento em Educação (POGEFE) | Jovem Cientista do Nosso Estado da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de Janeiro (FAPERJ) em 2014-2018 e 2018-2021.

Bruno Mattos da Silva, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Mestre em Educação pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO. Graduado em Bacharel e Licenciatura Plena em Educação Física pela Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ. Espacialista em Educação Física Escolar pelo CESPEB/UFRJ. Atuando como professor de Ed. Física na Educação Básica do Município do Rio de Janeiro e Coordenador de Esporte, Cultura e Lazer na Pró-Reitoria de Políticas Estudantis da UFRJ. Pesquisador integrante do Núcleo de Estudos - Tempos, Espaços e Educação Integral (NEEPHI) e do Grupo de pesquisa Políticas, Gestão e Financiamento em Educação (POGEFE).

Published

2020-03-24

How to Cite

DA SILVA BERNADO, E.; DA SILVA, B. M. The implementation of a public education policy - the More Education Program under the look of the coordinators of PME and workshops. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, [S. l.], v. 5, p. 1–18, 2020. DOI: 10.5212/retepe.v.5.14542.006. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/14542. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

Artículos