The public-private relationship as a research object in the field of Education Policy: Gramscian theory in focus

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5212/retepe.v.6.18467.008

Abstract

This text aims to reflect on the Gramscian categories used in research whose object of study is the public-private relationship in the field of Education Policy. To this end, based on a bibliographic survey and theoretical study anchored in the Marxist perspective, the public-private relationship in Brazilian Education Policy is discussed, and how certain groups of organized civil society characterize themselves as private hegemonic Apparatuses is indicated. Then, the Gramscian categories used in research on the public-private relationship are identified, in order to reflect on their contributions. It is concluded that the public-private relationship is a relevant object of study, as it shows how the categories State, hegemony and organic intellectual are present in research, being fundamental for the analysis of the public-private relationship in the field of Education Policy.

Keywords: Public-private relationship. Education Policy. Gramscian theory.

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Author Biographies

Kelly Letícia da Silva Sakata, Universidade Estadual do Centro-Oeste

Doutoranda pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO/IRATI-PR). Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Estado, Política e Gestão em Educação (UNICENTRO/I). Integrante da Rede de Estudos e Pesquisas sobre Planejamento e Gestão Educacional (Replag) e do Grupo de Pesquisa Políticas e Gestão da Educação, do Núcleo de Políticas Educacionais (NuPE) da UFPR. Pedagoga graduada pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). Técnica em Secretariado pelo Instituto Tecnológico de Barueri - SP (ITB). Afiliada da Associação Nacional de Política e Administração da Educação (Anpae). Atua como Pedagoga no Quadro Próprio do Magistério da prefeitura municipal de Araucária-PR (QPMA). Tem experiência na Educação Básica e no Ensino Superior. Desenvolve pesquisas com enfoque em: Política Educacional, Gestão Educacional e Relação entre o público e o privado.

Douglas Christian Ferrari de Melo, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutor em educação no Programa de Pós-graduação em Educação pela Ufes. Possui graduação em pedagogia (2017) pela Uniube e em história (2003) pela Ufes, especialização (2004) e mestrado (2007) em História pela Ufes. Foi professor da Prefeitura Municipal de Vila Velha de 2004 a 2017. É professor adjunto do Departamento de Educação, Política e Sociedade, do Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Educação-CE/PPGMPE/Ufes, do Programa de Pós-graduação em Educação-CE/PPGE/Ufes e foi coordenador do Núcleo de Acessibilidade da Ufes (NAUFES) (2017-2019). É membro do conselho editorial/científico da Editora Brasil Multicultural, Coordenador do Grupo de Estudo e Pesquisa em Fundamentos da Educação Especial - GEPFEE/UFES e vice coordenador do Grupo de Estudo e Pesquisa em Deficiência Visual e Cão-guia. Trabalha com as questões das áreas da história da educação, políticas públicas de educação, de educação especial e subárea da deficiência visual, tendo como referenciais teóricos a teoria Histórico-cultural de Vigotiski, a Pedagogia Histórico-crítica e o pensamento político, educacional e filosófico de Antônio Gramsci.

Published

2021-08-17

How to Cite

SAKATA, K. L. da S.; CHRISTIAN FERRARI DE MELO, D. The public-private relationship as a research object in the field of Education Policy: Gramscian theory in focus. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, [S. l.], v. 6, p. 1–15, 2021. DOI: 10.5212/retepe.v.6.18467.008. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/18467. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

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Artículos