Antonio Gramsci: a biographical study of the thinker’s life
DOI:
https://doi.org/10.5212/retepe.v.10.24697.003Abstract
This paper presents a critical review of the literature on the biography of Antonio Gramsci (1891-1937). Marxist philosopher, writer, political theorist, journalist, literary critic, linguist, historian, politician and Italian translator, Gramsci was a co-founder of the Communist Party of Italy and author of the Prison Notebooks, written during his imprisonment by the fascist regime of Benito Mussolini. Through a critical literature review, the study highlights the importance of reliable sources in the construction of biographies, discussing discrepancies in historical records and the influence of different interpretations on their trajectory. In addition, the research addresses little-mentioned aspects of his life, such as his condition as a disabled person and the political circumstances surrounding both his imprisonment and that of his father, Francesco Gramsci. The analysis seeks to fill historiographical gaps and provide a well-founded view of Gramsci’s life, highlighting his relevance for academic studies in thirty-five areas of knowledge in Brazil. The paper also features images of the Sardinian thinker and his family.
Keywords: Antonio Gramsci. Biography. Historiographical sources.
Downloads
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamentodo trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
__________
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
1. Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
2. Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
3. Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).
__________
If the article is accepted for publication, copyright of this article will be vested in the The Journal of Theoretical and Epistemological Studies on Education Policy.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.