Landscape Geoecology and Applied Environmental Education

foundations for environmental planning and management

Authors

  • Fábio Soares Guerra Universidade Federal do Ceará, UFC, Fortaleza, CE, Brazil https://orcid.org/0000-0003-3633-6887
  • Edson Vicente da Silva Universidade Federal do Ceará, UFC, Fortaleza, CE, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.5212/TerraPlural.v.16.2220512.030

Keywords:

Ecogeography., Ecopedagogy, Ecoplanning., Territorial Management.

Abstract

In contemporary times, the imposition of the economic paradigm on environmental practices adopted by the development models undertaken is perceived. Consequently, the results are environmental and social impacts that de-characterize the landscape, unbalance the ecogeographic systems and services, and harm the quality of the environment and the quality of life of the populations. Thus, environmental planning and management work substantiated by Environmental Education practices are fundamental for the conservation and preservation of the natural environment, as well as for the construction and consolidation of a new geoecological consciousness. This study discusses the epistemological bases and the methodological framework of Geoecology of Landscapes and Applied Environmental Education aiming at territorial planning and management with a view to equitable land use planning. It has sustainable development as a horizon and Applied Environmental Education as a strategy, both for planning and environmental management as for construction, consolidation, and implementation of geoecological awareness to change perception, values, and environmental attitudes.

Author Biographies

Fábio Soares Guerra, Universidade Federal do Ceará, UFC, Fortaleza, CE, Brazil

Mestrando em Desenvolvimento e Meio Ambiente pela Universidade Federal do Ceará - UFC. Especialista em Planejamento e Gestão Ambiental pela Universidade Estadual do Ceará - UECE. Especialista em Educação Ambiental pela Universidade Estadual do Ceará - UECE. Bacharel em Geografia pela Universidade Federal do Ceará - UFC. Licenciado em Geografia pela Universidade Federal do Ceará - UFC. Professor Efetivo de Geografia da Rede Pública Municipal de Ensino de Fortaleza-CE - SME. Professor Efetivo de Geografia da Rede Pública Estadual do Ceará - SEDUC-CE. 

Edson Vicente da Silva, Universidade Federal do Ceará, UFC, Fortaleza, CE, Brasil

Graduação em Geografia - Bacharelado e Licenciatura. pela Universidade Estadual do Ceará (1981), mestrado em Planejamento Rural em Função do Meio Ambiente pelo Instituto Agronômico Mediterrâneo de Zaragoza (1987), doutorado em Geografia pela Universidade Estadual Paulista Rio Claro São Paulo (1993), pós-doutor em Educação Ambiental pela Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia (2006) e pós-doutor em Planejamento e Geoecologia da Paisagem pela Faculdade de Geografia, Universidade de Havana-Cuba (2007). Atualmente é professor titular da Universidade Federal do Ceará (1997), tirocínio docente da Universidade Federal da Bahia e professor dos Doutorados e Mestrados em Geografia e de Desenvolvimento e Meio Ambiente (PRODEMA), da Universidade Federal do Ceará . Tem experiência na área de Geoecologia da Paisagem, atuando principalmente nos seguintes temas: análise ambiental, educação ambiental, litoral, análise geoambiental, recursos hídricos e desenvolvimento sustentável.

Published

2022-09-01

How to Cite

GUERRA, F. S.; SILVA, E. V. da. Landscape Geoecology and Applied Environmental Education: foundations for environmental planning and management . Terr@ Plural, [S. l.], v. 16, p. 1–24, 2022. DOI: 10.5212/TerraPlural.v.16.2220512.030. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/tp/article/view/20512. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Essays